Nekromanti Symbaroum Hack?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Någon som försökt sig på att skapa en mer nedbantad regelmotor till Symbaroum? Jag gillar att motorn har en annorlunda mekanik med enbart tärningsslag för spelarna, men samtidigt är den så udda att man hinner glömma mellan spelmötena.

Vill hellre lägga tiden på världsbeskrivning och berättelse när vi spelar.

LordXaras

Veteran
Personligen tycker jag att Symbaroum i nästan är ett "rules-lite"-system. SLP-reglerna är perfekt byggda för att jag som spelledare inte ska behöva fundera så mycket när jag spelleder, så att jag just kan fokusera på världsbeskrivning och berättelse.

Vad har du spelat för spel som du tycker är smidigare?

Paal

Imaginär fantast
Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.

Henke

Paal;n214985 said:
Grundmekaniken är redan rejält bantad. "Slå ditt karaktärsdrag modifierat av motståndarens karaktärsdrag."

Däremot gör alla förmågor, vapenegenskaper, mystiska krafter och dylikt att det blir mycket att hålla reda på. Ska det bantas är det nog där man bör förenkla, begränsa eller kapa.
Det är så jag tänker.

Rangertheman

Myrmidon
Skriver man upp värdet på omodifierade anfalls- och försvarsslag på rollformuläret räcker det som spelare att få reda på eventuell modifikation. Har svårt att se hur det ska gå att förenkla det ytterligare.

Med förmågor och mystiska krafter är tricket att skriva en kort, men tydlig, beskrivning av vad de gör. Då slipper man slå upp dem varje gång.

LordXaras

Veteran
När jag skapar SLPer så skriver jag alltid en lista på alla deras Passiva, Fria, Aktiva, och Reaktiva handlingar. Det, plus att skriva en taktiksammanfattning (hen kommer använda denna förmågan tills X händer, då börjar hen använda dessa förmågor) gör att jag aldrig behöver kolla upp någonting mitt i en strid: http://imgur.com/7SIsKHs

Visst, det är lite jobb - men Symbaroum har jämförelsevis ganska få förmågor och krafter, och det är sällan särskilt många i spel samtidigt. Och för spelarna bör det inte vara något problem för de har sällan mer än 5-7 förmågor själva att hålla reda på.

Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.

Henke

Sülman Ibn Rashid;n215249 said:
Vi tänker konvertera Symbaroum till Fate. Vi har just börjat spela. Världen är fin, systemet känns ännu lite krångligt.
Låter mycket intressant! Berätta gärna hur det går.

Henke

Sülman Ibn Rashid;n215316 said:
Det ska antagligen ta lite tid än, vi är upptagna med så många saker ;)
Någon feedback såhär ett halvår senare?

Henke

Läst igenom med en Google Translate och det ser schysst ut men man hade ju gärna velat ha hans PDF:er på engelska :)