Nekromanti Symbaroum, låst eller fritt?

Landrim

Warrior
Jag har läst lite lätt om spelet Symbaroum och det låter intressant, jag har dock inte kikat närmre på det och jag är fortfarande tveksam till att köpa det. Det som jag undrar över är: hur pass "låst" är spelet till sin kampanjvärld och kampanjsvit? Som spelledare är jag väldigt känslig rörande detaljerade världar och färdigskrivna äventyr, jag skriver alltid mina egna äventyr och ändrar, tar bort och lägger till saker i spelvärldar som faller mig i smaken. Jag har haft en hel del rollspel i min samling som (för mig) varit nästintill ospelbara pga de varit låsta kring sig själva och allt extra material, och jag är inte sugen på att skaffa ytterligare ett sådant spel.

Ni som har erfarenhet av spelet, är Symbaroum ett "låst" spel eller kan man som SL skriva en egen kampanj och bortse från den tillhörande bakgrundsstoryn?

Paal

Imaginär fantast
Spelet är skrivet som mörkare fantasy med hyffsat action-fokus, även om spelvärlden inbjuder starkt till både intriger och skräckelement. Det genomgående temat om människans expansion versus naturkrafter och korruption kopplat till magi är ganska närvarande i regler och spelvärld, men bortsett från det ser jag inga som helst problem att ändra eller hitta på eget till spelet. Tvärtom är det nog tänkt att man ska kunna göra detta, både regelmässigt och spelvärldsmässigt utan större problem.

Vi har blandat skrivna äventyr med egenpåhittade alster hittills utan några svårigheter alls.

Nässe

Myrmidon
Jag har inte spelat Symbaroum, bara läst det. Mitt intryck är att det inte är "låst" till sin kampanj och kampanjvärld men själva tjusningen med spelet är just världen och kampanjen. Poängen med att spela just Symbaroum försvinner till rätt stor del om man inte spelar det officiella materialet. Vad är det du hoppas få ut av spelet?

Landrim

Warrior
Paal;n132010 said:
Spelet är skrivet som mörkare fantasy med hyffsat action-fokus, även om spelvärlden inbjuder starkt till både intriger och skräckelement. Det genomgående temat om människans expansion versus naturkrafter och korruption kopplat till magi är ganska närvarande i regler och spelvärld.
Det är just detta som intresserar mig med spelet (iaf det lilla jag känner till om det), och det påminner om något jag eftersträvat i andra fantasyspel också bl.a. i D&D5. Men missförstå mig inte, jag säger inte att jag är ute efter ett D&D spel, det har jag redan. Det som lockar med Symbaroum är att det är ett svenskt dark fantasy rollspel

Landrim

Warrior
Nässe;n132013 said:
Jag har inte spelat Symbaroum, bara läst det. Mitt intryck är att det inte är "låst" till sin kampanj och kampanjvärld men själva tjusningen med spelet är just världen och kampanjen. Poängen med att spela just Symbaroum försvinner till rätt stor del om man inte spelar det officiella materialet. Vad är det du hoppas få ut av spelet?
Ok, det var ett sådant utlåtande jag oroade mig över skulle dyka upp. Jag är ute efter ett mörkt fantasy spel, jag har redan många spel som kan kvala in till den rollen, dock har jag ytterst få svenska rollspel och ett bra svenskt fantasyrollspel som faller mig i smaken har jag ännu inte lyckats hitta.

Sapient

Swashbuckler
Det går utmärkt att skriva egna äventyr eller kampanjer och ignorera de färdiga. Men spelvärlden är ganska djupt integrerad regelmässigt, så att tex olika förmågor som rollpersonerna kan skaffa sig är sammankopplade med den "kosmologi" som finns i spelvärlden. Det gör att det finns hinder som börjar uppträda om du tänker dig att börja spela i en helt annan värld.

De är så klart inte oöverstigliga. Men det kräver åtminstone lite eftertanke - och kanske modifieringar här och där, beroende på hur pass mycket du vill ändra på.

Ju mer av Dark Fantasy du vill ha, och är beredd att köpa av det upplägg som spelet valt, desto enklare är det så klart. Det går ju att skapa en helt egen värld - eller använda vilken annan värld som helst - men åtminstone vissa drag som förklarar komponenter som reglerna har med sig, behöver kanske "transplanteras" med viss omsorg.

PjåtrimKaj

Veteran
Jag har använt mig av egenskrivet och även gjort om vissa mindre scenarion från andra spel till att passa Symbaroum. Men dessa har egentligen bara varit små mellanspel, som en Symbaroum-variant av MUA:s Hotel Hote, som bara var ett stopp på resan ut till ett annat, officiellt, äventyr. Jag är däremot försiktig med att skriva något eget i större form, trots att jag egentligen skulle vilja det. Rädslan jag har med att skriva eget är att vi alla just nu väntar på hur Törnetronen ska ta form, en kampanj som verkar ha sikt på att förändra världen ganska mycket. Hur ska jag veta att jag inte hittar på något, som sedan helt går emot framtida material?

Landrim

Warrior
Sapient;n132018 said:
Det går utmärkt att skriva egna äventyr eller kampanjer och ignorera de färdiga. Men spelvärlden är ganska djupt integrerad regelmässigt, så att tex olika förmågor som rollpersonerna kan skaffa sig är sammankopplade med den "kosmologi" som finns i spelvärlden. Det gör att det finns hinder som börjar uppträda om du tänker dig att börja spela i en helt annan värld.

De är så klart inte oöverstigliga. Men det kräver åtminstone lite eftertanke - och kanske modifieringar här och där, beroende på hur pass mycket du vill ändra på.

Ju mer av Dark Fantasy du vill ha, och är beredd att köpa av det upplägg som spelet valt, desto enklare är det så klart. Det går ju att skapa en helt egen värld - eller använda vilken annan värld som helst - men åtminstone vissa drag som förklarar komponenter som reglerna har med sig, behöver kanske "transplanteras" med viss omsorg.
Tack, jag tror du besvarade det mesta jag undrade över! Är inte helt säker på om Symbaroum är rätt spel för mig trots allt, jag tycker inte riktigt om när jag måste gå in och ändra i reglerna när man ändrar på världen. Blir oftast mycket jobb för halvdant resultat.

secondFANFARE

Veteran
Landrim;n132024 said:
Är inte helt säker på om Symbaroum är rätt spel för mig trots allt, jag tycker inte riktigt om när jag måste gå in och ändra i reglerna när man ändrar på världen. Blir oftast mycket jobb för halvdant resultat.
Jag skulle personligen först föreslå att du använder det utmärkta officiella materialet då det är i en klass för sig själv av det material jag läst på svenska. Att integrera sina egna äventyr i det är sen inget problem. Det den officiella kampanjen utlovat är att äventyren där kommer att leda till massiva lokala effekter i de områden där de äventyren sker, men inte nödvändigtvis förändra hela spelvärlden.

Men låt oss säga att du vill använda systemet i en annan kampanjvärld, vilka problem skapar det?

Basreglerna kring grundegenskaper, framgångsslag och strid kan passa i vilket system som helst och är inte specifikt låsta till spelvärlden på något sätt.

Det finns dock en koppling inom magisystemet, de "mystiska förmågorna". Här har du fyra olika typer av mystiker som är kopplade till spelvärlden. För att använda mystiska förmågor drar man på sig "korruption", även det en central del av spelvärlden. Om du alltså vill koppla lös spelvärlden helt från detta så är det framförallt här du kommer att få jobba lite.

Man kan dock enkelt ersätta mystikertyperna med något som passar från ens egen värld och korruption går egentligen ganska lätt att ersätta med mana eller något liknande neutralt utan att man behöver lyfta ut alldeles för mycket. Särskilt korruption tror jag i och för sig skulle kunna passa i de flesta världar såsom det är.

Jag skulle föreslå att du kör på det!

Tre solar

Hero
Symbaroum är mitt favorit-spel. Jag skulle inte rekommendera det som ett fristående regelsystem. Det vore som att spela mad max i DoD: det går såklart men är ett jävligt märkligt val.

Jag skulle rekommendera Whitehack (d20 BRP) eller Lotfp (d&d) eller Warhammer 2 (d%), beroende på hur fantasy du vill ha din fantasy.

CapnZapp

Myrmidon
Det är någonting BRA att en regeluppsättning inte enkelt kan lyftas ur sin värld!

Att spela rollspel är ju inte enbart en värld; det är ju också att uppleva reglernas textur. Du vill att reglerna ska stödja de temata och den typ av spel som världen erbjuder. I supergrova drag: en mekanism för vansinne och skräck är central för Lovecraft-spel; men enbart överflödig i Birger Barbaren spel. Medan en buffert av hit points är nog lämplig för Birger; medan den närmast förtar spänningen i Cthulhu.

Med andra ord: det finns inte en regeluppsättning som passar alla världar. GURPS har fel! ;)

Sedan vad som kom först hönan eller ägget kan ju diskuteras. Att införa Sanity-regler (i någon form) kan ju kännas som självklart.

Men om vi tar WFRP istället: Career-systemet kanske inte var en självklarhet att införa när spelet var nytt, men nu anses det vara kärnan i spelupplevelsen.

Med andra ord: regler kan forma spelupplevelsen minst lika mycket som vilken beskrivning av personer, platser eller förhållanden som helst.

Varje spelvärld förtjänar därför sina egna regler för att spelupplevelsen ska bli total. Så om Symbaroums regler känns svåra att byta ut: gratulationer till Järnringen, ni har lyckats!

CapnZapp

Myrmidon
Efter att ha fått häva ur mig ovanstående är det då dags besvara frågan :)
Landrim;n131991 said:
hur pass "låst" är spelet till sin kampanjvärld och kampanjsvit?
Hade du inte sagt du var känslig hade jag sagt "kör så det ryker, och strunta i vad Järnringen hittar på".

Och låt mig säga att enbart 14,2% av kampanjen är ute ännu, så det är definitivt inte så att Symbaroums spelvärld idag känns formad av kampanjen.

Men nu säger du dig inte vara det. Så då hänvisar jag dig till den Kampanjsammanfattning Järnringen gett ut, som i grova drag (har inte läst den själv, because spoilers) sammanfattar var deras kampanj kommer gå in och pilla i världen.

Detta efter att de (i tidernas begynnelse, dvs tjugo år sedan) fått kritik för att spelledare i Mutant inte kunnat förutse vart kampanjen Undergångens Arvtagare skulle ta världen.

http://butik.jarnringen.com/digitala/tarnetronen-kampanjaversikt.html (SPOILERS)

Men nu ger jag dig länken - trots bättre vetande. Jag är nämligen övertygad om att det bästa är att inte veta, utan att helt fritt göra Davokar och Ambrien till dina egna länder.

Landrim

Warrior
Jag kan tillägga att anledningen till att jag är så pass känslig för färdigt material grundar sig i att jag en gång i tiden spelledde Eon 3 och ägde enbart grundboxen med spelledarboken och spelarboken. Det lilla jag kände till om världen Mundana var det som fanns i de två böckerna, så jag fyllde i alla de luckor som uppstod med eget material. En dag började jag spela med en ny grupp, där de flesta var rejält insatta i Eon och visste betydligt mycket mer om Mundana än jag någonsin gjort. Något de gjorde smärtsamt tydligt för mig redan vid första speltillfället. Sedan dess har jag haft väldigt svårt för färdigskrivet material och föredrar att skapa mitt eget, spelare ska inte kunna sitta och trumfa och tillrättavisa spelledaren gällande hans/hennes värld eller tolking utav den!

Landrim;n132179 said:
Jag kan tillägga att anledningen till att jag är så pass känslig för färdigt material grundar sig i att jag en gång i tiden spelledde Eon 3 och ägde enbart grundboxen med spelledarboken och spelarboken. Det lilla jag kände till om världen Mundana var det som fanns i de två böckerna, så jag fyllde i alla de luckor som uppstod med eget material. En dag började jag spela med en ny grupp, där de flesta var rejält insatta i Eon och visste betydligt mycket mer om Mundana än jag någonsin gjort. Något de gjorde smärtsamt tydligt för mig redan vid första speltillfället. Sedan dess har jag haft väldigt svårt för färdigskrivet material och föredrar att skapa mitt eget, spelare ska inte kunna sitta och trumfa och tillrättavisa spelledaren gällande hans/hennes värld eller tolking utav den!
"Det här är mitt Mundana/Davokar" är ett svar att köra där. Spelare som säger till Spelledaren hur världen ser ut för att de läst en setting bok nja det är inte så ball.

Med detta inte sagt att spelarna inte kan vara med och forma kampanjvärlden, fast man gör det i samarbete med spelledaren, ställer frågor i stil med: - I den här boken står det så här, kör vi också på det viset??

Landrim

Warrior
Swedish Chef;n132206 said:
"Det här är mitt Mundana/Davokar" är ett svar att köra där. Spelare som säger till Spelledaren hur världen ser ut för att de läst en setting bok nja det är inte så ball.

Med detta inte sagt att spelarna inte kan vara med och forma kampanjvärlden, fast man gör det i samarbete med spelledaren, ställer frågor i stil med: - I den här boken står det så här, kör vi också på det viset??
Det har du fullständigt rätt i, och jag är inte den siste att hävda att den grupp jag spelade med under den perioden definitivt var den sämsta jag någonsin varit spelledare för. Det måste varit minst 8 år sedan jag spelade med dem, men det har påverkat mig fundamentalt som spelledare. Jag minns än idag ett äventyr där de skulle färdas till ett annat land och att det blev ramaskrin när jag beskrev att det var ett hav emellan länderna som tydligen delade landsgräns (något jag inte var medveten om då jag saknade en officiell karta över spelvärlden och kartan på sista sidan i min spelledarbok blivit suddig och för mörk).

Landrim;n132232 said:
Det har du fullständigt rätt i, och jag är inte den siste att hävda att den grupp jag spelade med under den perioden definitivt var den sämsta jag någonsin varit spelledare för. Det måste varit minst 8 år sedan jag spelade med dem, men det har påverkat mig fundamentalt som spelledare. Jag minns än idag ett äventyr där de skulle färdas till ett annat land och att det blev ramaskrin när jag beskrev att det var ett hav emellan länderna som tydligen delade landsgräns (något jag inte var medveten om då jag saknade en officiell karta över spelvärlden och kartan på sista sidan i min spelledarbok blivit suddig och för mörk).
Ja sånt är skit trist, hoppas du hittat en roligare grupp att spela med.

För att svara på ursprungsfrågan, Davokar är en jävligt cool värld och jag tror man kan modda den på ett sätt som gör den ens egen. Även om grundpremissen är att rollpersonerna ska var skattletare går det nog att rikta om så att man kan spela spelet i den stil man själv vill.

Regelsystemet har i min mening lite för lite sociala förmågor och verkar vara byggt för att alla ska min/maxa sina karaktärer. Jag kommer nog att köra väktarens vrede septologin med mina spelare dock kommer jag nog att göra om reglerna lite för att passa oss bättre.

Dessutom är det Sveriges absolut snyggaste spel med grymma stämningsfulla bilder.

Vill bara förtydliga ovanstående inlägg med att jag inte kritiserar Symbaorum på något vis, utan uttryckte vad jag kommer ändra när jag spelar spelet. Detta med tanke på vilka diskussioner som just nu pågår på forumet, bryter ovanstående inlägg mot reglerna får moderatorer mer än gärna ta bort inlägget..