Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,848
För att undvika en OT-varning flyttar jag diskussionen till en egen trådHåller delvis med, tex rörande player facing-systemet, förmågesystemet et c. Men jag tycker samtidigt inte det är olikt nog göra det omöjligt. Sedan är ju ursprunget ändå kopplat till DoD och det är synd på att denna fantastiska värld får såpass (relativt) lite uppmärksamhet. Jag kände ju lite likadant om YZE i allt, även om det verkar finnas en bra variation i implementationen.
Men, jag tror vi kan vara på väg OT :B
Jag tror att det är relativt enkelt att lägga till regler för korruption, ändra så att bara spelarna slår tärningar, utveckla förmågesystemet, lägga till yrken/släkten, etc., och få till ett rollspel som mekaniskt för tankarna till Symbaroum. Settingen är ju fantastisk i sig, så i relativt stor utsträckning kan den stå på egna ben, oavsett regelsystem.
Den stora utmaningen är att Symbaroum och DoD23, i mina ögon, skiljer sig väldigt mycket från varandra i den grundläggande designfilosofin. Jag ser Symbaroum som mycket väl förankrat i den narrativistiska fåran. DoD23 drar kraftigt åt gamist-hållet. Symbaroums regler är byggda för att ge samma känsla som Martin Grips bilder, och är inte det minsta balanserade (till mångas stora förtret). DoD23 är högst balanserat, ingen rollperson är nämnvärt bättre/sämre än någon annan. Reglerna ger spelaren bra verktyg att hantera merparten av utmaningarna som rollpersonen ställs inför. Rollpersonen kan vinna eller förlora utmaningar. Sådana utmaningar finns det så klart i Symbaroum också, men för en stor del av utmaningarna handlar det mer om att de "studsar" mot settingen och att olika vägval ger väsentligt olika berättelser. Jag tror personligen att DoD23-reglernas utformning kan störa den "studsen", inte minst för att utgångspunkten kring tabeller inte tar så stor hänsyn till berättelsen. Som SL kan jag t.ex. inte driva iväg alltför mycket från monsterattackerna "för att det skulle bli en intressantare berättelse" utan att riskera problem med att reda ut det rent mekaniskt.
PS. Jag lägger ingen värdering i olika spelstilar, i gamist vs. narrativist, utan konstaterar bara att de är olika.