Jag antog att ”dra sig ur en flankerad position” bara innebar att man typ tog sig ur själva underläget, men inte så mycket mer än så. Men nu låter det mer som att man kan både kan ta sig ur underläget samt göra en normal förflyttningshandling, stämmer det?
SVAR: Jupp, stämmer, en vanligt förflyttning där fienden får slå frislag med bonus för flankering om de har sådan.
Kan avståndsvapen användas vid Frislag, Flankering respektive i Närstrid?
SVAR: Avståndsvapen ger inte frislag eller flankering men kan skjuta in närstrid.
Men jag är dock inte helt såld på ”Passage av fiender”-regeln samt Flankeringsregeln. Dock hoppas jag på ett antal riktlinjer i reglerna om hur just dessa regler ska fungera.
T.ex. om vi har två Hjältar mot två fiender, kan de båda Hjältarna flankera en av fienderna, medan de båda fienderna flankerar en av Hjältarna? (Vi utgår från alla fyra är i närstrid med varandra.) Det känns ju i så fall rätt konstigt. Eller måste den sida som vill flankera vara numerärt överlägsna, för att överhuvudtaget kunna flankera? Är det dock så, så blir ju de förmågor som kräver Flankerande position ännu mer värdelösa.
SVAR: Det är osannolikt att din situation kan uppstå, generellt behövs numerärt övertag för att kunna flankera. Lönnstöd kräver flankering och uppmuntrar till teamwork, men det funkar inte i alla lägen. En krigare kanske drar på sig flera fiender för att medspelaren med Lönnstöt ska kunna utföra sina extra elaka attacker etc.
Nu har jag ju bara uppslaget och gå efter, så som vanligt så kanske det har ändrats saker, men har lite frågor angående följande Förmågor:
Akrobatik – Mästare-nivån, denna Förmåga lät alldeles för kraftfull först, sedan kom jag och tänka på att alla fiender har ju sina fasta värden istället, så i de fall det väl blir någon skada, så blir det mest små skador. Det gäller dock att ”omdirigera” de starkare fiendernas attacker, och använda de svagare fienderna som sköld, om man vill utnyttja denna Förmåga för och göra lite skada. Den stora bonusen är väl dock att man slipper och ta någon skada själv, dock bara från en attack.
SVAR: Det är främst bra för att man slipper ta skada, att fienden får sig en smocka istället är grädde på moset.
Dessutom, ett enkelt Kvick-slag känns alldeles för lätt för mig, ska det inte vara ett motståndsslag istället? Ofta så kanske Akrobaten har Kvick som sitt bästa Karaktärsdrag, och det innebär ju minst en 75-procentig chans för och lyckas.
Fast om man gör det till ett motståndsslag, så kanske Förmågan blir "för dålig". Är väl för att jag har lite svårt för hela den här nivån av Förmågan, då den känns lite väl ”komisk”, särskilt då om man lyckas mer eller mindre hela tiden.
SVAR: Förmågan är inte så kraftfull på mästarnivå att den behöver en modifikation tycker jag. Så har vi resonerat generellt, kraftfull effekt får modifikation, svagare effekt slås direkt mot karaktärsdrag.
Alkemi – Novis-Alkemisten Nisse lyckas gör ett Långfärdsbröd till sitt första Äventyr. Nisse blir till nästa Äventyr en Gesäll-Alkemist, han vill göra Långfärdsbröd igen, han lyckas igen och slår sin T4 och slår 1… Om vi nu snackar Äventyr istället för Sessioner, så även om Nisse skulle vara Mästar-Alkemist till sitt tredje Äventyr, och väljer och göra ett Elixir av max nivå till varje Äventyr, så har han som max bara gjort tre Elixir totalt. Och då kanske vi pratar om ett antal sessioner.
Lite svårt det där med en lagom nivå på hur många Elixir man kan göra, men ett per Äventyr låter lite väl lite. Särskilt eftersom att man ska lyckas med ett Listig-slag varje gång också.
Kanske skulle man skippa Listig-slaget överhuvudtaget, och låta Alkemisten lyckas automatiskt? Och kanske ändra det till ett Elixir (eller Elixirslag, om man nu väljer att göra Elixir av en lägre nivå) per session? Kanske också att man skulle få välja att göra olika typer av Elixir när man väljer och göra Elixir på en lägre nivå? Om man nu både ändrar det till per session och att man kan välja olika typer av Elixir, så skulle man kanske också skulle ändra det från en T4 respektive T8, till en T2 respektive T4? För som Förmågan är nu så ser jag få som skulle skaffa den.
SVAR: Det har fungerar bra i speltesten är väl det smartaste jag kan säga; vill du ha mer elixir på rollpersonernas sida så är din tänkta husregel inte dum alls!
Bärsärk – Får intrycket att denna Förmåga är betydligt snällare än i många andra spel, då jag tolkar det som att man får välja från runda till runda om man vill gå Bärsärk eller ej? Inte heller verkar man till och behöva ”lugna ner sig”, eller liknande, efteråt?
SVAR: Bärsärk är mer kontrollerad än i en del andra spel, men avdraget på försvar är rätt hårt om det vill sig illa. Återigen, det spelar bra i test så vitt vi sett det.
Kan Bärsärkar i Symbaroum använda rustning?
SVAR: Absolut, men deras försvar kan då bli ännu sämre såklart. Å andra sidan, eftersom deras försvar blir dåligt kanske det är värt att tåla mer... Farlig balansgång!
När man utnyttjar Novis-nivån så sänks ens Kvick till 5 vid försvar. Tycker att det är lite orättvist att den som har satsat på ett högre Kvick än någon annan, att han eller hon också ska få sitt Kvick sänkt till 5. Kanske sänka Kvick med ett visst värde istället?
SVAR: Husregla det säger ja, vi tycker sänkningen är en vettig del av Bärsärks balans, men det kan man tycka olika om.