"
Nja..snarare är det att Sigill tillåter att binda fler besvärjelser än Symbol, som kan endast binda en besvärjelse per föremål, vilket egentligen även leder till att man inte kan göra något permanent med endast Symbol."
Jag har aldrig förstått varför man ska lägga en Sigill E5 för att få lägga en Frost E3 och en Eld E2 (haka inte upp dig på besvärjelserna nu) när det lika väl duger E3 åt Frost och sedan en annan Sigill E2 åt Eld.. Jag har inte ens reflekterat över att samma Sigill kan bära flera besvärjelser.. Jag tycker ändå Symbol är mycket, mycket bättre eftersom det är sällan som magikerna har haft fler besvärjelser än en enda på ett föremål..
"
Måste man verkligen det?" [använda Laddning eller Nexus när användaren inte är i närheten]
Ja.. Jag har skrivit det en första gång, så varför måste jag då upprepa mig?
"
Det står nämligen inget om detta,"
Räckte inte det jag citerade i förra inlägget? Slå upp sidan och läs på sidan 31 i den gröna magiboken.. Om du vill ha ett annat ställe att läsa't på så slå upp sidan 4 och läs under rubriken Att lägga en besvärjelse där det står "Magikern måste spendera en poäng PSY för varje effektgrad hos besvärjelsen.".. Att lägga en besvärjelse med ett magiskt föremål är samma sak.. Det krävs PSY för att magin ska frammanas..
"
...så måste man ha Laddning eller Permanens som ger mer Psy åt besvärjelsen för att återaktivera sig."
Laddning
och Permanens eller Nexus
och Permanens.. Du trodde tydligen att jag idiotförklarade dig eller något, när jag skrev mina tolkningar men det är bara för att jag tyckte du blandat ihop hur Permanens funkar.. Se bara citatet ovan.. Det ska vara ett "och" mellan Laddning och Permanens och inte ett "eller"..
Detta som jag skrivit i stycket ovan är när det inte är någon direkt användare av magin som
medvetet aktiverar magin vill säga.. Annars så räcker det med att någon utlöser Sigillet, betalar PSY-mängden för antalet E som besvärjelsen drar för att slänga iväg besvärjelsen.. Har sedan föremålet Permanens så försvinner inte besvärjelsen när den är frigjord utan föremålet kan användas flera gånger för ytterligare PSY-kostnad..
Tyvärr så är SIGILL och liknande saker rätt nödvändiga för att få en magiker acceptabelt bra utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser..
Det där får du utveckla. Okej, visst, de flesta väldigt bra besvärjelser är inte kvicka, men det räcker med en passande kvick besvärjelse
Får jag fråga om du ens har läst det jag skrivit? Jag skrev "utan att denne ska behöva plocka en massa kvicka besvärjelser" och du skriver "men det räcker med en passande kvick besvärjelse".. Ursäkta frågan, men var någonstans var det som det inte klickade?
"
Alltså när dras egentligen psy-kostnaden?"
Vad menar du med "när"? Jag svarade på det i förra inlägget (antar jag) och jag gav ett svar ovan.. Om du menar "när" i fråga om PSY mot PSY så kan jag antagligen svara på det också.. För om en trollkarl lägger en Kontrollera Person E1 så borde det vara naturligt att denne har 1 PSY lägre och därmed inte någonsin kan göra aktiva PSY-attacker med full PSY mot någon.. Dock så står det i den svarta boken i grundreglerna (DoD2-3) att man inte drar av från
grundegenskapen PSY utan att man har ett visst antal kraftpoäng, kallat PSY-poäng i EDD, som besvärjelserna drar ifrån.. Om du läst exemplet med Zot i
grundreglerna (DoD2-3) så står det klart och tydligt
kraftpoäng och inte PSY..
"
Alltså, drar Sigillet något Psy poäng då man aktiverar det eller har tillräckligt med Psy lagrats då man skapar Sigillet för att aktivera det utan extra kostnad?"
Som jag har skrivit ovan, fast kortare.. Ja, det kostar PSY-poäng att aktivera ett magiskt föremål.. Jag vet inte varifrån du har fått att det inte ska kosta men jag antar att du blandar ihop allting med Symbolismen.. Där så står det (Sidan 12 i den gröna magiboken till EDD) "Symbolisten koncentrerar sig på symbolen och matar 1 PSY per effektgrad i den.".. Fast det är något som är specifikt för den magiskolan och inte för föremålsbesvärjelser..
"
Alltså, drar Sigillet något Psy poäng då man aktiverar det eller har tillräckligt med Psy lagrats..."
[edit] Efter att ha läst igenom ditt inlägg igen och efter att ha postat det här svaret så fortsätter jag.. Sigillet i sig drar aldrig några PSY-poäng.. Det är besvärjelsen som frigörs som drar PSY-poäng.. Fattar du inte hur det går till efter detta inlägg på de grundläggande sakerna (för det finns fortfarande oklarheter i vissa saker men på helt andra områden - får se om du hittar dem) så tänker jag skriva två sidor med exempel.. Jag kan börja med ett exempel redan nu.. Du får fundera lite själv, för jag ger inte svaret..
Du har Sigill E5 med Eld E2 och Frost E3.. Hur många PSY-poäng kostar det att aktivera Frost E3?
(hint: det är inte 5)
Ponera nu att du har även Permanens E5 på vapnet.. Hur mycket kostar det nu att aktivera Frost E3?
(hint: det är inte 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9 eller 10 PSY-poäng)
"
För om det är så att ett Sigill (Symbol) laddar upp Psy i själva Sigillet så blir Permanens sist och slutligen rätt onödigt,"
Du har fattat både Sigill och Permanens fel, enligt mig.. Jag klargör Permanens en gång till så jag har det gjort.. Permanens gör bara Sigillet permanent vilket gör att man kan lägga samma besvärjelse om och om igen.. Dessutom först av alla i varje stridsrunda (läs sidan 31 angående det).. Så om du har en Eld E3 i en strid är det rätt bra att ha permanens.. I alla fall så länge din PSY-
poäng räcker..
"
Efter att ha varit SL i dod v4 i snart 9 år..."
Å andra sidan kan jag tänka mig att det blivit en några omskrivningar, vilket gjort att ursprungstankarna har fallit bort.. Själv har jag inte läst DoD4:s magiregler, för jag har klarat mig med EDD-reglerna..
/
Han som försökte (se tiden för inlägget) förklara så utförligt som möjligt, därav textmängden
<font size="1">[edit] Insåg att jag kanske glömt att svara på en sak</font size>