Nekromanti Symbolik och ärketyper i rollspel

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Sen jag började läsa psykologi har jag funderat en hel del över det här med freuds och jungs id´eer om psykodynamisk symbolik. Et typexempel är drömtydning, där en viss symbol representerar fakta om ens liv, och är ens undermedvetnas sätt att kommunicera med en.

Det jag funderar på är hur detta skulle kunna användas i Rollspel. Hur kan man dra nytta av det mänskliga psyket enligt de psykodynamiska id´eerna?

Om ni undrar vad jag pratar om kan jag hänvisa till google, "Dreammoods.com" och Carl Jung's egna "Man and his symbols", en fascinerande bok om symbolpsykologi.

Tanken jag har är att man skulle kunna använda sig av typiska symboler (Spindeln som innebär förräderi, Huset som motsvarar personens psyke, eller en blodig massaker som innebär att personen låter sig trampas på av andra), och om detta skulle tillföra någonting till spelarna, eller om det hela bara skulle bli förvirrande och tråkigt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
I Utpost rekommenderar jag i boken att man använder en rollpersons personliga plats som en representation av rollpersonens mentala stadie. Är rollpersonen upprörd så är det stökigt, är hon deppad så är det mörkt och kallt, och så vidare. Det brukar funka rätt bra, men är inte någon central grej i spelet eller så. Är det något sådant du menar?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
jo, det var nåt sånt jag tänkte mig. Har inte tänkt på att använda det så förut. Nu när jag ska till att börja spela world of darkness på riktigt skulle jag kunna använda mig av det för att ytterligare öka skräck upplevelsen i spelet en aning.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Det är ju en ganska stor risk att du är den ende vid bordet som fattar symboliken. Och spelar du med en grupp av drömtydare så blir det ju spoilers överallt.
Men tanken är god och det kanske funkar superbra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
I Revolver använder jag typ Jungs arketyper istället för yrken/klasser/whatever. Alltså en typ av roll som bygger på ett slags kulturellt allmängods. De är visserligen anpassade till Revolver, men bygger på samma princip. Enkla att förstå för alla. Ingen större förkunskap krävs:

Ynglingen
Mördaren
Främlingen
Martyren
Väktaren
O.s.v.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
slanf*n said:
Det är ju en ganska stor risk att du är den ende vid bordet som fattar symboliken.
Tja, det är väl bara att förklara symboliken för de andra?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
"I det smutsiga fönstrets överkant spinner en spindel sakta sitt nät. Det betyder att någon kommer bli förådd."
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Är inte D&D klasserna egentligen arketyper i sig?

Magikern är kanske den enklaste, förekommande i alla kulturer. Representerar det okända och kunskapen/tyglandet av det okända. Magikern är till och emd en av de tolv vanliga arketyperna enligt Jung.

Cleriken är en präst, en vis man och en häxdoktor. Gudarnas tjänare och röst.

Tjuven är girighet i olika former, från rånmördaren till lurendrejaren är även detta ett återkommande tema. Varför tror du att klassen är en tjuv i allas sinne trots att den egentligen borde heta något i still med specialist eller expert.

Fightern är så bred att den kan innefatta flera olika arketyper men alla som har med våld och konflikt att göra passar här. Väktaren, hjälten och härskaren till exempel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Precis som andra har skrivit så kan du ju basera personer på arketyper (Som exempel: Jag googlade "batman jungian archetype" och fick upp det här, men du kan säkert byta ut "batman" mot någon annan favoritfilm för andra exempel.)

En annan grej är att beskriva rollpersonernas drömmar när de vaknar varje gryning (skymning i Vampire) och strössla med symboler. Kanske har de drömmar som hemsöks av framtidsprofetior, en antagonist som reser genom drömmar och lämnar spår i deras psyken, eller barndomsminnen.

I Apocalypse World så finns det sju basic moves (=färdigheter alla kan), en av dem är att öppna sin hjärna för den psykiska malströmmen som rasar i världen och få profetisk information. Att låta försätta sig i ett visionärt tillstånd är alltså någon centralt i spelet. Du skulle kunna göra det till något centralt även i ditt spel. Återigen, strössla med symboler.

Eller så frågar du spelarna vad som är deras persona, animus/anima, skugga, osv. Det här finns ju redan i Vampire, iallafall i oWoD (minns inte hur det är i nWoD) där man får välja demeanor (hette det va?) som är vilken natur man visar utåt sett (=persona) och den inre besten (=skugga) får man också välja, va? Heter den Nature?

Fast du frågar inte med de orden, utan på vanlig svenska, förstås. Tänk igenom vilken känsla och stil det är du vill fånga, ställ ledande frågor ("Vad är det för ett mörker du håller nere inombords?") och acceptera inte svar som undflyr premissen ("nä alltså min beast är schysst och rationell"), sätt stämningen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
slanf*n said:
"I det smutsiga fönstrets överkant spinner en spindel sakta sitt nät. Det betyder att någon kommer bli förådd."
Ungefär så, ja, även om man kan göra det lite snyggare, kanske. "I det smutsiga fönstrets överkant spinner en spindel sakta sitt nät, som en profetia för förräderiet som kommer att ske," typ.
 
Top