Nekromanti Syndätare, första 20 minuterna

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade en ide för ett spel så jag skrev lite på det. Ser något av det här vettigt ut?
Syndätare

Intro till konceptet

Du är en ond människa. Inte enligt någon sorts subjektiv eller människostyrd moral heller, du är en objektivt dålig människa.

Du dog, bara för en lite stund men ändå. Du dog och du såg helvetet. Du vet att du är fördömd och att det inte finns något sätt att rädda dig själv.

Men du klöste dig ut ur helvetet igen. Du drog dig tillbaks till ytan trots att de inte hade något syre kvar i lungorna. Läkarna lyckades starta ditt hjärta igen. Du kräktes upp tabletterna och nog av spriten för att kunna klättra ur badkaret. Du flydde undan helvetet... För stunden.

Andra hittade dig, eller så hittade du dem. De visade dig att efterlivets byråkratier är bullshit och drivs av gömda, glömda, grymma eller hycklande regler. De visade dig systemet... Och de visade dig hur man lurar det. Du är fördömd och inget kan rädda dig från den stora elden där nere, men du kan anta andras synder och befria dem från dem. Du kan lura helvetet på dess byte och himlens rättvisa i en enda handling.

Du har fått chansen att inte bara rädda andra från ditt öde men också att ge systemet som dömde dig till evig tortyr fingret innan de får tag i dig. Men det är inte så enkelt. Det finns makt i vad du gör, makt som andra vill ha, det finns meningsskiljaktigheter mellan olika grupper av Syndätare som leder till konflikter och våld och sedan finns det allt från mänskliga fanatiker, änglar, demoner och gudar som vill ställa saker och ting till rätta i systemet igen. Du är i deras väg och de tänker göra något åt det. Det är egentligen inte din strid men det är okej, du har blivit van vid att ta andras bördor på dig vid det här laget.

Vad är en syndätare?

En Syndätare är en person som haft en nära döden upplevelse där de var kliniskt döda under en period, oavsett om den perioden var en bråkdel av en sekund eller en timme, men som sedan överlevde. När Syndätaren var död kastades hon ner i helvetet och fick reda på, bortom någon form av tvivel, att hon var fördömd. Hennes dom har fallit eftersom hon dog och oavsett vad hon gör i jordelivet kommer helvetet vänta på henne när hon dör.

Den blivande syndätaren kommer sedan tillbaks till jordelivet men har blivit förändrad. Syndätaren är vidrörd av helvetet, dömd till helvetet, och bär en liten del av det med sig inom sig. Den här delen låter Syndätaren se bortom slöjorna som döljer det övernaturliga och spirituella på Jorden från andra människor, manipulera och absorbera synd i människorna runt henne och använda den absorberade synden för att ge sig själv övernaturliga krafter.

Syndätare, de som inte begår självmord eller blir galna, lär sig sedan att använda sina förmågor eller hittas av mer erfarna syndätare och tränas till att använda sina förmågor.

Det finns sedan flera saker syndätaren kan välja att göra. Men få av dem involverar inte att spotta i himlens öga, stjäla själar från helvetets gap eller skratta åt döden.

En lista i punktform på vad som mekaniskt skiljer en Syndätare från en vanlig människa

- En syndätare har en Syndreservoar. Den fylls upp av nyligen absorberade synder från vanliga människor och kan hålla upp till 10 Syndpoäng. 1 syndpoäng kan spenderas för att läka 1 poäng av skada eller för att hindra syndätaren från att ta 1 skada. Syndpoängen kan också spenderas för att driva vissa av Syndätarens övernaturliga förmågor kalade Sakrament. En Syndätare kan från början bara spendera 1 syndpoäng per runda. När poäng spenderas från Syndreservoaren svärtar de permanent ner Syndätarens själ, detta har dock ingen mekanisk effekt.

-Syndätaren har en Fördömelse nivå. Fördömelse börjar på 1 och kan ökas till ett maximum av 10. Varje steg efter 1 ökar max storleken på Syndätarens Syndreservoar med 1 syndpoäng. Vid Fördömelse nivå 3 5 7 9 och 10 ökar också antalet Syndpoäng Syndätaren kan spendera per runda med 1.

-Syndätare har förmågan att se det övernaturliga. De kan se änglar, demoner, spöken och föremål och platsers andar. Saker som ligger bortom det mänskliga spektrumet.

-Syndätare kan om de spenderar 1 Syndpoäng dyka ner i helvetet. Detta är något man gör för att förhöra de fördömdas själar, tala med demoner eller andra saker man bara bör göra om man är desperat. För att ta sig ut ur helvetet måste man lämna något viktigt kvar där och spendera 1 syndpoäng. Det är omöjligt att rädda någon annan från helvetet.

-Syndätare har övernaturliga förmågor som de kallar Sakrament. En syndätare börjar med 3 poäng att fördela mellan de olika sakramenten och kan köpa högre nivåer eller startnivåer i nya sakrament med XP.

-Syndätare kan absorbera synd (och därmed Syndpoäng) från människor. Människor som går med på detta ger dubbla mängden Syndpoäng. Människor har mellan 1 och 5 Syndpoäng beroende på hur syndiga de är. Att absorbera 1 syndpoäng tar 1 runda. För att ta synd från någon som försöker hindra dig måste du besegra dem i en Makt mot Uthållighetsrullning. När du väll börjat ta synd från någon hamnar de i en form av dvala och kan inte längre göra motstånd. Absorberar en Syndätare mer än tre syndpoäng från någon avlider personen omedelbart.

Karaktärsskapande och system

Du har tre atrbibut:

Makt

List

Uthållighet

Fördela 10 poäng mellan dessa (vanliga människor har betydligt mindre poäng, oftast 1 eller 2 i varje stat. Syndätare är tuffa). Detta är tärningarna du rullar när du vill göra något, du rullar makt när du vill påverka någon eller något direkt som att slå dem eller hota dem. Du rullar List när du vill göra något indirekt, som att smyga eller ljuga för någon. Du rullar Uthållighet för att undivka konsekvenser, allt från att duka en knytnäve till att undvika att bli förförd. Du rullar så många sexsidiga tärningar som du har poäng i en atribut och varje tärning som är en 5:a eller en 6:a är en framgång. En enda framgång räcker för att lyckas på nästan allt men fler framgångar för att du lyckas bättre.

Du har ett antal livspoäng, när dessa är slut dör du. Dessa är lika många som dubbla din Uthållighets poäng.

Du har också tre färdigheter. Om du rullar för något där en av dina färdigheter är relevanta lägger du till 2 extra tärningar. Färdigheter kan vara saker så som "Köra bil" eller "Ljuger". Du hittar på dessa själv.

Konflikt hantering

I en strid rullar du så många tärningar som du har i Makt. 5:or och 6:or är lyckade rullningar. Motståndaren får rulla sin uthållighet för att inte bli skadad om det är något personen kan skydda sig mot. Så många fler lyckade rullningar som anfallaren får än försvararen får tar försvararen i skada. Vissa saker ger 2 extra tärningar i strider, så som att ha ett överlägset vapen.

Om du får hjälp av någon som inte är en spelarkaraktär i en strid rulla deras Makt och räkna bara 6:orna. De gör också bara halva sin skada, rundat neråt.

Alla andra utmaningar räknar man ihop vem som har flest lyckade rullningar och den personen vinner.

Lista över de olika typerna av Sakrament (UNDER KONSTRUKTION)

Det finns olika skolor av sakrament. Du kan inte lära dig en högre nivå inom en av skolorna fören du har de föregående nivåerna.

(DET ÄR TOMT HÄR NU MEN COOLA KRAFTER KOMMER, JAG LOVAR)

Världen, helvetet och himlen

Det finns fem frågor som du och din grupp måste svara på innan ni börjar spela.

1. Vad är helvetet? 2. Vad är synd? 3.Vad är himmelen? 4.Vad är en ängel? 5.Vad är en demon?

Man kan gå med en klassiker, designa sin egen kosmologi eller blanda. Kör hårt och se till att det är något som resonerar med gruppen. Det är också här man bestämmer hur rättfärdigade Syndätarna är i vad de gör och vad det är de slåss mot.

EXEMPEL PÅ FÄRDIGA KOSMOLIGIER KOMMER VARA HÄR NÅGON GÅNG I FRAMTIDEN. JAG ÄR INTE LAT, JAG HAR BARA INTE TID JUST NU.

Grupper av Syndätare

Rättshaveristerna: Syndätare som tycker hela systemet är grymt och orättvist. Struntar i om helvetet och himlen har en egentlig funktion, vill bara skapa oreda i systemet och ge gudarna fingret.

Frälsarna: Vill rädda så många som möjligt från helvetet.

Luciferanerna: Vill störta himlen och ta makten för sig själva.

Domarna: Tar på sig makten att bedöma vilka som förtjänar räddning och vilka som förtjänar fördömelse. Skickar folk som hör hemma där till helvetet tidigare.

Mystikerna: Försöker förstå hemligheterna bakom alltihop.

Antagonister

HÄR KOMMER VARA EN LISTA ÖVER SAKER ÄNGLAR OCH DEMONER KAN GÖRA OCH EXEMPEL STATS. KANSKE ANDRA FIENDER, VEM VET?

God45

#PrayersForBahakan
Så, lite tankar om badass krafter man kan ha. Det här är ett högtflygande action spel mer i linje med Ghost rider än the World of darkness. Så här är lite krafter jag funderar på. Har ni några bra idéer så vill jag gärna höra dem :) Jag vill ha mellan 5 till 7 skolor av krafter med 5 individuella krafter i varje.

Helvetets eldar: En hög krafter som kommer från Syndätarens koppling till den stora elden där nere. Här tänker jag mig individuella krafter som att ge folk visioner av helvetet, frammana övernaturlig eld och att kunna dra ner folk i helvetet som i Drag me to hell.

Ektoplasmiska krafter: Du har kommit tillbaks från bortom och här kommer krafter som gör dig mer spöklig. Här finns saker som att bli osynlig, gå genom väggar, sväva och så vidare.

Lien: Krafter som låter dig ha ihjäl folk på en massiv nivå. Sjukdomar, gifter, olyckor... All that good shit.

Vimes

Sillkung
Verkar väl nice. Men varför "Syndätare"? Är det någon referens jag missar?

God45

#PrayersForBahakan
Vimes;n97463 said:
Verkar väl nice. Men varför "Syndätare"? Är det någon referens jag missar?
En "Sin-eater" eller Syndätare är en grej i vissa kulturer och inom vissa... Märkligare kristna strömningar. Det är en person som tog betalt för att ta över andras synder så att personen som köper sig fri slipper helvetet. I mitt spel är det folk som gör den här grejen, men inte nödvändigtvis mot pengar.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot kom med iden att krafterna bör vara baserade på dödssynder. Vilket naturligtvis är en fantastisk ide! Så just nu ser min kraft lista ut så här:

Högmod

Om du spenderar en Syndpoäng drar du för resten av scenen av av lika mycket skada från varje attack som träffar dig som du har poäng i Högmod. Högmod går till 5 som alla andra Skolor av Sakrament.

Girighet

1. Syndätaren kan få syndpoäng genom att äta stulna kontanter istället för synder. Stölden måste på något sätt skada eller besvära personen pengarna är stulna ifrån.

2. Syndätaren kan spendera 1 syndpoäng, röra ett föremål och få ställa 1d3 frågor om föremålets ägare. Detta får föremålet att falla sönder.

3.Syndätaren spenderar 1 syndpoäng och gör det omöjligt att ta ett föremål ifrån henne mot hennes vilja under en period 24 timmars period oavsett vad som händer. Om Syndäataren avlider blir effekten permanent och föremålet dras med syndätaren ner i helvetet.

4. Om syndätaren dödar en annan syndätare blir hon 10 år yngre och förlänger sin livstid med 10 år. Hon läker också alla skador omedelbart.

5. Syndätaren spenderar 1 syndpoäng per runda den här kraften är igång och förvandlas till ett cirka tre meter högt mönster vars utseende speglar syndätarens mörkaste sidor. Medan syndäataren är förvandlad dubblas hennes Makt och Uthållighet men hennes List minskas till 1. Syndäataren är inte möjlig att skada utom med övernaturliga krafter när hon är förvandlad till ett monster.

Lust

1. Om du har ett föremål som tillhör någon kan du spendera en syndpoäng och lukta dig till exakt var de är.

2. För var annan skadepoäng du har tagit ökar din list med 1 poäng.

3. Syndätaren får en extra handling (på vilken det ej går att spendera syndpoäng) för varje syndpoäng hon spenderar under en runda.

4. Syndätaren spenderar 1 syndpoäng och om hon lyckas skada någon med en attack kan hon telekinetiskt flytta dem vart hon vill på slagfältet.

5. För varje runda du spenderar 1 syndpoäng kan du röra dig genom materia och är omöjlig att skada med fysiska medel.

Avund

1. Syndätaren spenderar 1 syndpoäng och kan använda någon annan persons som är närvarnades färdigheter under resten av scenen.

2. Syndätaren spenderar 1 syndpoäng och kan använda någon annan persons som är närvarnades färdigheter Makt, List eller Uthålighets poäng istället för sin egen under resten av scenen.

3. Syndätaren spenderar en syndpoäng efter att någon använt en övernatuligt kraft på henne varpå karaktären kan använda kraften under nästa runda.

4. Syndätaren spenderar en syndpoäng och kan använda ett sakrament hon sett någon annan använda under scnene för resten av scenen som om hon hade det sakramentet.

5. När syndätaren dör, om hon kan spendera 3 syndpoäng, kan hon lämna sin kropp och stjäla en försvarslös kropp inom en 10 mils radie. Själen tillhörandes personen vars kropp syndätaren stjäl kastas omedelbart ner i helvetet.

Frosseri

1. Första nivån av frosseri låter själätaren få syndpoäng genom att äta männskligt kött eller dricka männskligt blod. Om Syndätaren ägnar en runda åt att äta färskt männskligt kött eller dricka färskt blod får hon tillbaks 1d3 syndpoäng.

2. Syndätaren som har tillgång till det här sakramentet har utökat sin diet till att sluka liv. Varje gång Syndätaren dödar någon återfår hon omedelbart 1d3 syndpoäng.

3. På den här nivån kan Syndätaren förvandla sin mun till ett fruktansvärt, omänskligt gap som är mycket effektivt på att slita inte bara kött men även saker som metal och betong i stycken. Hon gör detta genom att spendera 1 Syndpoäng och käkarna varar i en scen eller tills hon väljer att stänga av kraften. Skada som görs med det här sakramentet gör +1 skada och skadan kan inte läkas med hjälp av överaturliga medel på 24 timmar.

4. Syndätaren gör sin mun till en portal till helvetet och kan sluka en obegränsad mängd materia

5. Syndätaren kan med det här sakramentet absorbera någons minnen och lära sig vad de vet genom att äta deras hjärna och spendera en syndpoäng.

Vrede

Om du spenderar en Syndpoäng lägger du för resten av scenen till lika mycket skada till varje attack som du träffar någon med som du har poäng i Vrede. Vrede går till 5 som alla andra Skolor av Sakrament. Att använda den här kraften är alltid uppenbarligen övernaturligt, syndätaren förefaller varaohygligt stark, ha fruktansvärda klor eller använder vapen som formas av helveteseld.

Lättja

1. Syndätaren kan se hur mycket syndpoäng människor har och vad dessa beror på under en scen genom att spendera 1 syndpoäng.

2. Om syndätaren spenderar en extra syndpoäng så kan hon spendera en syndpoäng mer än hon egentligen är kapabel att spendera. En syndätare med fördömelse nivå 1 kan alltså betala 1 Syndpoäng för att få spendera 2 syndpoäng på en handling.

3. Syndätaren behöver inte betala syndpoäng för att resa mellan jordelivet och helvetet.

4. Syndätaren är inte längre bunden till kroppens svagheter. Hon behöver inte äta, dricka, andas eller något annat som vanliga människor behöver göra för att inte dö.

5. Syndätaren spenderar en syndpoäng och så länge hon inte gör något agresivt mot någon kan ingen göra något agresivt mot henne under resten av scenen.

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n97499 said:
"White Wolf" ? .
Det här spelet är inspirerat av att Geist: the sin-eaters 1. inte har något syndätande och 2. Är ett skitspel på alla sätt från att vara en ospelbar röra till att vara tematiskt osamanhängande och editat av en hemsida. Seriöst, förklaringen till Sin-eater titeln är "Medlemar av krews tycker det låter coolt". Fuck det där skitspelet som de bara använde för att padda ut folks CV:n innan företaget gick under.

Så nej, mitt spel har inget att göra med White Wolfs abort av ett spel.

Vimes

Sillkung
Cybot;n97466 said:
Läste du överhuvudtaget introduktionen?
Ja, men slarvigt antagligen. Nu efter God45s förklaring ser jag kopplingen mellan namn och koncept.

Vimes

Sillkung
Det var ett jävla otrevligt svar på en ärlig fråga för övrigt, Cybot.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Vimes, om du har problem med ett inlägg ska du anmäla det till moderatorerna och inte börja bråka om det.

God45

#PrayersForBahakan
Frågan med nästan alla rollspel är, "vad fan gör jag med det här?", och eftersom jag går efter en speciell grej här som inte är urban fantasy och som inte direkt gör en till mäster politiker (det finns inga tankekontrollskrafter tillexempel) tänkte jag ge exempel av kampanjer.

Syndätare business: Den enklaste och mest grundläggande kampanjtypen. Man spelar syndätare som har bestämt sig för att ta hand om ett område och folket som bor där. Här skaffar man sig sin infrastruktur för att göra sina Syndätare grejer och sedan undersöker man skum skit som händer på ens område och fuckar upp demoner, änglar och andra grejer som försöker skada folk på ert territorium.

Stoppa apocalypsen!: Något stort håller på att hända. Det övernaturliga blir allt mer vanligt och märkbart för mugglarna sammtidigt som vanliga saker blir värre. Apocalypsen har börjat och världen kommer rensas ren medan alla döms till det de förtjänar... Well, fuck that noise! Det här är mer eller mindre säsong 5 av Supernatural där gruppen åker runt i en cool bil och försöker stoppa världens undergång genom att undersöka skuma grejer och döda monster.

Non serviam: Det här är kampanjen där gruppen går full Lucifer och försöker störta himlens ordning. Man dödar änglar, uppfyller eller stoppar profetior, letar upp okulta vapen och bygger upp för att sparka in himmlens portar.

Blod på mitt namn: Det här är en kampanjen där man försöker spela goda människor som spelar inom systemet trots att systemet har bedömt att man är rutten rakt igenom. Man jobbar för himmlen och försöker skydda människor, antingen för att man vill göra det rätta trots att man är fördömd eller för att man vill köpa sin väg in i himlen. Det här är den minst "I threw it on the ground" kampanjtypen så den går lite ifrån teman jag går för men det kan man ju skita i.

Zappelina

Swordsman
Det är alltid kul att läsa dina idéer! Jag gillar konceptet, men känner nog att antagonisterna hade behövt definieras bättre för spelet att ledas av mig.

God45

#PrayersForBahakan
Zappelina;n97668 said:
Det är alltid kul att läsa dina idéer! Jag gillar konceptet, men känner nog att antagonisterna hade behövt definieras bättre för spelet att ledas av mig.
Jag hade också behövt veta vad en synd är och ha någon slags skala för dem.
Jag håller på att skriva om antagonister som kommer vara uppdelade i tre sektioner bestående av himmelska, helvetiska och mänskliga antagonister och jag kommer också skriva mer om hur många synd poäng människor har och hur de skaffar sig dem. Men mer centralt för att svara på det du vill ha här kommer systemet för att definiera kosmologin och synder att vara.

Vad jag tänker göra är att ge spelledaren och spelarna ett system för att gemensamt bestämma vad som är en synd, vad en ängel är också så vidare och ge detta mekaniskt bett. För det centrala här är på många sätt och vis synderna och hur inte bara karaktärerna men också spelarna känner runt dem och resonerar kring dem och det är, tror jag, spel i sig själv att definiera de sakerna och sedan reagera på när de definierade metafysiska linjerna blir stenhård verklighet.

Sedan kommer jag ge tre olika exempel kosmologier. Den första kommer vara en ganska klassisk Jordan religionerna inspirerad kosmologi med Dantes helvete och där synder är brott mot guds lag. Den andra kommer vara inspirerad av gudomliga hierarkier och byråkratier och där är synd att gå bortom positionen du är menad att hålla. Den tredje kommer vara inspirerad av det gemensamma undermedvetna och där kommer synd att vara själviska handlingar eller handlingar som vänder dig bort från mänskligheten.

Vad spelet aldrig kommer vara är postmodernt. Allting har en mening och objektiv betydelse. Och objektivt HAR DU FEL om du är en synd ätare. Du är en av killarna från "Threw it on the ground" videon som har ett temper tantrum eftersom du tycker saker är orättvisa vilket de objektivt inte är. Men kanske finns det värde i att kunna välja att ha fel?

https://www.youtube.com/watch?v=gAYL5H46QnQ

Genomgående kommer det här vara ett spel om synd och rätt och fel. Vilket gör att det är ett extremt anti-liberalt spel. Mitt mål är att du inte ska spela det här spelet liberalt, för om du gör det kommer det här spelet suga. Du kan spela det med ett konservativ eller ett socialistisk perspektiv för det är filosofier som klarar av (eller i alla fall har potentialen) att diskutera rätt och fel utan att ljuga om vad synd och brott är. Och både sätten att se synd på är relevanta och viktiga när du spelar Syndätare. Men ett liberalt synsätt, speciellt ett socialliberalt synsätt, kommer inte fungera med det här spelet.

Så om någon ska spela det här spelet kan du inte spela det som en Butlerian (för performativitet dödar det här spelet) , som någon som inte fattar butler men som använder en ytlig läsning av henne för att formulera tankar om socialliberal social rättvisa eller en postmodernist. Sorry, lämna de idéerna i hallen.

Oh, och både himmelska och helvetiska fiender kommer ha sina egna badass krafter! :D Och jag håller på att stata upp saker som de 4 ryttarna, mindre gudar och messior för en att slåss mot :)

Zappelina

Swordsman
Nice, då väntar jag på antagonisterna och listorna med synder (ska bli spännande med båda de sista kategorierna, kanske framförallt den jungianska) .

Kring ditt resonemang däremot håller jag inte riktigt med, alltså ett spel med så definitivt definierat rätt och fel får, i min erfarenhet, spelare att själva tänka över sina ståndpunkter. Dvs ditt anti postmoderna spel löper risken forma postmoderna och/eller liberala spelare. Men det kanske är din mening?

cogitare

Swashbuckler
Orkade inte riktigt läsa allt men man fick lite John Constantine känsla (är inte konceptet att ha dött och insett att ens öde är beseglat ganska exakt som den storyn (har iofs bara läst filmen)).

Finns det några kopplingar till Sin-Eaters som finns beskrivna i något Vampire supplement? Tror det vara Requiem Chronicler's Guide. Eller Geist the Sin-Eaters för den delen.

Läste lite mer och det känns ganska WoDish med en pool (jmfr. Gnosis, Blood Pool etc.) som man kan spendera för att göra övernaturliga saker och övernaturliga förmågor med särskilt namn (jmfr. Discipliner, Gifts etc.). Något skäl till att du vill göra ett eget spel med eget system av det snarare än ta vad som finns i WoD (för jag gissar att det är ganska starkt inspirerat därifrån)?

Cog.

Cybot

Mest spelbar
cogitare;n98344 said:
Läste lite mer och det känns ganska WoDish med en pool (jmfr. Gnosis, Blood Pool etc.) som man kan spendera för att göra övernaturliga saker och övernaturliga förmågor med särskilt namn (jmfr. Discipliner, Gifts etc.). Något skäl till att du vill göra ett eget spel med eget system av det snarare än ta vad som finns i WoD (för jag gissar att det är ganska starkt inspirerat därifrån)?

Cog.
Jag skulle gissa för att även om det är tematiskt och regelmässigt inspirerat så vill man ha ett Tabula Rasa, ett tomt blad.
WoD är egentligen ett fullkomligt vanvettigt hopkok där till och med enskilda böcker motsäger sig själva, för att inte tala om cross-species galenskaper.
Regelmässig är det inte mycket bättre.

Vill man ha med änglar, demoner, himlen och helvetet så är det bäst att stryka allt vad WoD heter. Inga Antediluvians, methuselahs, mages, wraiths, kuel-jin eller eko-terrorist varulvar.

cogitare

Swashbuckler
Cybot;n98369 said:
Vill man ha med änglar, demoner, himlen och helvetet så är det bäst att stryka allt vad WoD heter. Inga Antediluvians, methuselahs, mages, wraiths, kuel-jin eller eko-terrorist varulvar.
Jag tänkte nWoD. Där finns inget av det du nämner :)

Syndätare, som God45 beskriver dem, finns i stort sett redan i nWoD. Dels människo-varianter som kan suga 'synd' ur varelser (i Requiem Chronicler's Guide) och dels som egen splat (i Geist the Sin-Eaters). De första har jag läst en del om och de är lite balla (och som de beskrevs så gick de ganska bra ihop med vampyrer då de genom sina förmågor kunde ge tillbaka lite Humanity iirc). Splat:en Geist the Sin-Eaters vet jag däremot inget om.

God45 är självklart fri att göra precis om han vill. Det var mest att jag tyckte att det han skrev (i sin första post, har inte läst allt annat) slog an på ganska mycket samma tangenter som det som redan finns i WoD emm och var lite nyfiken på varför lägga till det extra jobbet att hitta på ett eget system (som det också såg väldigt väldigt WoD-inspirerat ut i mina ögon). Då känns det nästan lättare att bara köra på nWoD, plocka bort alla element man inte vill ha, och köra på.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Jag har egentligen redan svarat på varför jag skriver det här spelet, eftersom Geist: the sin-eaters inte innehåller sin-eaters och är en abort av ett Word of darkness spel. Det är, flat out, det värsta wod spelet och jag är nästan arg på potentialen de kastade bort.

Med det sagt är spelet helt klart wod inspirerat med pools och power stats och allt. Grundsystemet jag använder här är en version av Storyteller/telling systemet jag förenklade för att det skulle fungera bättre vid spel över Skype. Och jag vill ha något som åtminstone försöker vara balanserat i mitt spel som kommer vara betydligt mer centrerat runt att slita av folks ansikten och som inte är Urban fantasy.

Så det här spelet är kraftigt inspirerat av Kindred of the East och Geist. Två spel som jag hatar och som är så dåliga att om man läser dem riskerar man att få cancer. Men de är dåliga för att de fuckade upp sååå mycket potential.

Sedan tänker jag sno friskt från Ron Edwards sorterar också.. Men det gör alla :p