God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,529
Jag hade en ide för ett spel så jag skrev lite på det. Ser något av det här vettigt ut?
Syndätare
Intro till konceptet
Du är en ond människa. Inte enligt någon sorts subjektiv eller människostyrd moral heller, du är en objektivt dålig människa.
Du dog, bara för en lite stund men ändå. Du dog och du såg helvetet. Du vet att du är fördömd och att det inte finns något sätt att rädda dig själv.
Men du klöste dig ut ur helvetet igen. Du drog dig tillbaks till ytan trots att de inte hade något syre kvar i lungorna. Läkarna lyckades starta ditt hjärta igen. Du kräktes upp tabletterna och nog av spriten för att kunna klättra ur badkaret. Du flydde undan helvetet... För stunden.
Andra hittade dig, eller så hittade du dem. De visade dig att efterlivets byråkratier är bullshit och drivs av gömda, glömda, grymma eller hycklande regler. De visade dig systemet... Och de visade dig hur man lurar det. Du är fördömd och inget kan rädda dig från den stora elden där nere, men du kan anta andras synder och befria dem från dem. Du kan lura helvetet på dess byte och himlens rättvisa i en enda handling.
Du har fått chansen att inte bara rädda andra från ditt öde men också att ge systemet som dömde dig till evig tortyr fingret innan de får tag i dig. Men det är inte så enkelt. Det finns makt i vad du gör, makt som andra vill ha, det finns meningsskiljaktigheter mellan olika grupper av Syndätare som leder till konflikter och våld och sedan finns det allt från mänskliga fanatiker, änglar, demoner och gudar som vill ställa saker och ting till rätta i systemet igen. Du är i deras väg och de tänker göra något åt det. Det är egentligen inte din strid men det är okej, du har blivit van vid att ta andras bördor på dig vid det här laget.
Vad är en syndätare?
En Syndätare är en person som haft en nära döden upplevelse där de var kliniskt döda under en period, oavsett om den perioden var en bråkdel av en sekund eller en timme, men som sedan överlevde. När Syndätaren var död kastades hon ner i helvetet och fick reda på, bortom någon form av tvivel, att hon var fördömd. Hennes dom har fallit eftersom hon dog och oavsett vad hon gör i jordelivet kommer helvetet vänta på henne när hon dör.
Den blivande syndätaren kommer sedan tillbaks till jordelivet men har blivit förändrad. Syndätaren är vidrörd av helvetet, dömd till helvetet, och bär en liten del av det med sig inom sig. Den här delen låter Syndätaren se bortom slöjorna som döljer det övernaturliga och spirituella på Jorden från andra människor, manipulera och absorbera synd i människorna runt henne och använda den absorberade synden för att ge sig själv övernaturliga krafter.
Syndätare, de som inte begår självmord eller blir galna, lär sig sedan att använda sina förmågor eller hittas av mer erfarna syndätare och tränas till att använda sina förmågor.
Det finns sedan flera saker syndätaren kan välja att göra. Men få av dem involverar inte att spotta i himlens öga, stjäla själar från helvetets gap eller skratta åt döden.
En lista i punktform på vad som mekaniskt skiljer en Syndätare från en vanlig människa
- En syndätare har en Syndreservoar. Den fylls upp av nyligen absorberade synder från vanliga människor och kan hålla upp till 10 Syndpoäng. 1 syndpoäng kan spenderas för att läka 1 poäng av skada eller för att hindra syndätaren från att ta 1 skada. Syndpoängen kan också spenderas för att driva vissa av Syndätarens övernaturliga förmågor kalade Sakrament. En Syndätare kan från början bara spendera 1 syndpoäng per runda. När poäng spenderas från Syndreservoaren svärtar de permanent ner Syndätarens själ, detta har dock ingen mekanisk effekt.
-Syndätaren har en Fördömelse nivå. Fördömelse börjar på 1 och kan ökas till ett maximum av 10. Varje steg efter 1 ökar max storleken på Syndätarens Syndreservoar med 1 syndpoäng. Vid Fördömelse nivå 3 5 7 9 och 10 ökar också antalet Syndpoäng Syndätaren kan spendera per runda med 1.
-Syndätare har förmågan att se det övernaturliga. De kan se änglar, demoner, spöken och föremål och platsers andar. Saker som ligger bortom det mänskliga spektrumet.
-Syndätare kan om de spenderar 1 Syndpoäng dyka ner i helvetet. Detta är något man gör för att förhöra de fördömdas själar, tala med demoner eller andra saker man bara bör göra om man är desperat. För att ta sig ut ur helvetet måste man lämna något viktigt kvar där och spendera 1 syndpoäng. Det är omöjligt att rädda någon annan från helvetet.
-Syndätare har övernaturliga förmågor som de kallar Sakrament. En syndätare börjar med 3 poäng att fördela mellan de olika sakramenten och kan köpa högre nivåer eller startnivåer i nya sakrament med XP.
-Syndätare kan absorbera synd (och därmed Syndpoäng) från människor. Människor som går med på detta ger dubbla mängden Syndpoäng. Människor har mellan 1 och 5 Syndpoäng beroende på hur syndiga de är. Att absorbera 1 syndpoäng tar 1 runda. För att ta synd från någon som försöker hindra dig måste du besegra dem i en Makt mot Uthållighetsrullning. När du väll börjat ta synd från någon hamnar de i en form av dvala och kan inte längre göra motstånd. Absorberar en Syndätare mer än tre syndpoäng från någon avlider personen omedelbart.
Karaktärsskapande och system
Du har tre atrbibut:
Makt
List
Uthållighet
Fördela 10 poäng mellan dessa (vanliga människor har betydligt mindre poäng, oftast 1 eller 2 i varje stat. Syndätare är tuffa). Detta är tärningarna du rullar när du vill göra något, du rullar makt när du vill påverka någon eller något direkt som att slå dem eller hota dem. Du rullar List när du vill göra något indirekt, som att smyga eller ljuga för någon. Du rullar Uthållighet för att undivka konsekvenser, allt från att duka en knytnäve till att undvika att bli förförd. Du rullar så många sexsidiga tärningar som du har poäng i en atribut och varje tärning som är en 5:a eller en 6:a är en framgång. En enda framgång räcker för att lyckas på nästan allt men fler framgångar för att du lyckas bättre.
Du har ett antal livspoäng, när dessa är slut dör du. Dessa är lika många som dubbla din Uthållighets poäng.
Du har också tre färdigheter. Om du rullar för något där en av dina färdigheter är relevanta lägger du till 2 extra tärningar. Färdigheter kan vara saker så som "Köra bil" eller "Ljuger". Du hittar på dessa själv.
Konflikt hantering
I en strid rullar du så många tärningar som du har i Makt. 5:or och 6:or är lyckade rullningar. Motståndaren får rulla sin uthållighet för att inte bli skadad om det är något personen kan skydda sig mot. Så många fler lyckade rullningar som anfallaren får än försvararen får tar försvararen i skada. Vissa saker ger 2 extra tärningar i strider, så som att ha ett överlägset vapen.
Om du får hjälp av någon som inte är en spelarkaraktär i en strid rulla deras Makt och räkna bara 6:orna. De gör också bara halva sin skada, rundat neråt.
Alla andra utmaningar räknar man ihop vem som har flest lyckade rullningar och den personen vinner.
Lista över de olika typerna av Sakrament (UNDER KONSTRUKTION)
Det finns olika skolor av sakrament. Du kan inte lära dig en högre nivå inom en av skolorna fören du har de föregående nivåerna.
(DET ÄR TOMT HÄR NU MEN COOLA KRAFTER KOMMER, JAG LOVAR)
Världen, helvetet och himlen
Det finns fem frågor som du och din grupp måste svara på innan ni börjar spela.
1. Vad är helvetet? 2. Vad är synd? 3.Vad är himmelen? 4.Vad är en ängel? 5.Vad är en demon?
Man kan gå med en klassiker, designa sin egen kosmologi eller blanda. Kör hårt och se till att det är något som resonerar med gruppen. Det är också här man bestämmer hur rättfärdigade Syndätarna är i vad de gör och vad det är de slåss mot.
EXEMPEL PÅ FÄRDIGA KOSMOLIGIER KOMMER VARA HÄR NÅGON GÅNG I FRAMTIDEN. JAG ÄR INTE LAT, JAG HAR BARA INTE TID JUST NU.
Grupper av Syndätare
Rättshaveristerna: Syndätare som tycker hela systemet är grymt och orättvist. Struntar i om helvetet och himlen har en egentlig funktion, vill bara skapa oreda i systemet och ge gudarna fingret.
Frälsarna: Vill rädda så många som möjligt från helvetet.
Luciferanerna: Vill störta himlen och ta makten för sig själva.
Domarna: Tar på sig makten att bedöma vilka som förtjänar räddning och vilka som förtjänar fördömelse. Skickar folk som hör hemma där till helvetet tidigare.
Mystikerna: Försöker förstå hemligheterna bakom alltihop.
Antagonister
HÄR KOMMER VARA EN LISTA ÖVER SAKER ÄNGLAR OCH DEMONER KAN GÖRA OCH EXEMPEL STATS. KANSKE ANDRA FIENDER, VEM VET?
Syndätare
Intro till konceptet
Du är en ond människa. Inte enligt någon sorts subjektiv eller människostyrd moral heller, du är en objektivt dålig människa.
Du dog, bara för en lite stund men ändå. Du dog och du såg helvetet. Du vet att du är fördömd och att det inte finns något sätt att rädda dig själv.
Men du klöste dig ut ur helvetet igen. Du drog dig tillbaks till ytan trots att de inte hade något syre kvar i lungorna. Läkarna lyckades starta ditt hjärta igen. Du kräktes upp tabletterna och nog av spriten för att kunna klättra ur badkaret. Du flydde undan helvetet... För stunden.
Andra hittade dig, eller så hittade du dem. De visade dig att efterlivets byråkratier är bullshit och drivs av gömda, glömda, grymma eller hycklande regler. De visade dig systemet... Och de visade dig hur man lurar det. Du är fördömd och inget kan rädda dig från den stora elden där nere, men du kan anta andras synder och befria dem från dem. Du kan lura helvetet på dess byte och himlens rättvisa i en enda handling.
Du har fått chansen att inte bara rädda andra från ditt öde men också att ge systemet som dömde dig till evig tortyr fingret innan de får tag i dig. Men det är inte så enkelt. Det finns makt i vad du gör, makt som andra vill ha, det finns meningsskiljaktigheter mellan olika grupper av Syndätare som leder till konflikter och våld och sedan finns det allt från mänskliga fanatiker, änglar, demoner och gudar som vill ställa saker och ting till rätta i systemet igen. Du är i deras väg och de tänker göra något åt det. Det är egentligen inte din strid men det är okej, du har blivit van vid att ta andras bördor på dig vid det här laget.
Vad är en syndätare?
En Syndätare är en person som haft en nära döden upplevelse där de var kliniskt döda under en period, oavsett om den perioden var en bråkdel av en sekund eller en timme, men som sedan överlevde. När Syndätaren var död kastades hon ner i helvetet och fick reda på, bortom någon form av tvivel, att hon var fördömd. Hennes dom har fallit eftersom hon dog och oavsett vad hon gör i jordelivet kommer helvetet vänta på henne när hon dör.
Den blivande syndätaren kommer sedan tillbaks till jordelivet men har blivit förändrad. Syndätaren är vidrörd av helvetet, dömd till helvetet, och bär en liten del av det med sig inom sig. Den här delen låter Syndätaren se bortom slöjorna som döljer det övernaturliga och spirituella på Jorden från andra människor, manipulera och absorbera synd i människorna runt henne och använda den absorberade synden för att ge sig själv övernaturliga krafter.
Syndätare, de som inte begår självmord eller blir galna, lär sig sedan att använda sina förmågor eller hittas av mer erfarna syndätare och tränas till att använda sina förmågor.
Det finns sedan flera saker syndätaren kan välja att göra. Men få av dem involverar inte att spotta i himlens öga, stjäla själar från helvetets gap eller skratta åt döden.
En lista i punktform på vad som mekaniskt skiljer en Syndätare från en vanlig människa
- En syndätare har en Syndreservoar. Den fylls upp av nyligen absorberade synder från vanliga människor och kan hålla upp till 10 Syndpoäng. 1 syndpoäng kan spenderas för att läka 1 poäng av skada eller för att hindra syndätaren från att ta 1 skada. Syndpoängen kan också spenderas för att driva vissa av Syndätarens övernaturliga förmågor kalade Sakrament. En Syndätare kan från början bara spendera 1 syndpoäng per runda. När poäng spenderas från Syndreservoaren svärtar de permanent ner Syndätarens själ, detta har dock ingen mekanisk effekt.
-Syndätaren har en Fördömelse nivå. Fördömelse börjar på 1 och kan ökas till ett maximum av 10. Varje steg efter 1 ökar max storleken på Syndätarens Syndreservoar med 1 syndpoäng. Vid Fördömelse nivå 3 5 7 9 och 10 ökar också antalet Syndpoäng Syndätaren kan spendera per runda med 1.
-Syndätare har förmågan att se det övernaturliga. De kan se änglar, demoner, spöken och föremål och platsers andar. Saker som ligger bortom det mänskliga spektrumet.
-Syndätare kan om de spenderar 1 Syndpoäng dyka ner i helvetet. Detta är något man gör för att förhöra de fördömdas själar, tala med demoner eller andra saker man bara bör göra om man är desperat. För att ta sig ut ur helvetet måste man lämna något viktigt kvar där och spendera 1 syndpoäng. Det är omöjligt att rädda någon annan från helvetet.
-Syndätare har övernaturliga förmågor som de kallar Sakrament. En syndätare börjar med 3 poäng att fördela mellan de olika sakramenten och kan köpa högre nivåer eller startnivåer i nya sakrament med XP.
-Syndätare kan absorbera synd (och därmed Syndpoäng) från människor. Människor som går med på detta ger dubbla mängden Syndpoäng. Människor har mellan 1 och 5 Syndpoäng beroende på hur syndiga de är. Att absorbera 1 syndpoäng tar 1 runda. För att ta synd från någon som försöker hindra dig måste du besegra dem i en Makt mot Uthållighetsrullning. När du väll börjat ta synd från någon hamnar de i en form av dvala och kan inte längre göra motstånd. Absorberar en Syndätare mer än tre syndpoäng från någon avlider personen omedelbart.
Karaktärsskapande och system
Du har tre atrbibut:
Makt
List
Uthållighet
Fördela 10 poäng mellan dessa (vanliga människor har betydligt mindre poäng, oftast 1 eller 2 i varje stat. Syndätare är tuffa). Detta är tärningarna du rullar när du vill göra något, du rullar makt när du vill påverka någon eller något direkt som att slå dem eller hota dem. Du rullar List när du vill göra något indirekt, som att smyga eller ljuga för någon. Du rullar Uthållighet för att undivka konsekvenser, allt från att duka en knytnäve till att undvika att bli förförd. Du rullar så många sexsidiga tärningar som du har poäng i en atribut och varje tärning som är en 5:a eller en 6:a är en framgång. En enda framgång räcker för att lyckas på nästan allt men fler framgångar för att du lyckas bättre.
Du har ett antal livspoäng, när dessa är slut dör du. Dessa är lika många som dubbla din Uthållighets poäng.
Du har också tre färdigheter. Om du rullar för något där en av dina färdigheter är relevanta lägger du till 2 extra tärningar. Färdigheter kan vara saker så som "Köra bil" eller "Ljuger". Du hittar på dessa själv.
Konflikt hantering
I en strid rullar du så många tärningar som du har i Makt. 5:or och 6:or är lyckade rullningar. Motståndaren får rulla sin uthållighet för att inte bli skadad om det är något personen kan skydda sig mot. Så många fler lyckade rullningar som anfallaren får än försvararen får tar försvararen i skada. Vissa saker ger 2 extra tärningar i strider, så som att ha ett överlägset vapen.
Om du får hjälp av någon som inte är en spelarkaraktär i en strid rulla deras Makt och räkna bara 6:orna. De gör också bara halva sin skada, rundat neråt.
Alla andra utmaningar räknar man ihop vem som har flest lyckade rullningar och den personen vinner.
Lista över de olika typerna av Sakrament (UNDER KONSTRUKTION)
Det finns olika skolor av sakrament. Du kan inte lära dig en högre nivå inom en av skolorna fören du har de föregående nivåerna.
(DET ÄR TOMT HÄR NU MEN COOLA KRAFTER KOMMER, JAG LOVAR)
Världen, helvetet och himlen
Det finns fem frågor som du och din grupp måste svara på innan ni börjar spela.
1. Vad är helvetet? 2. Vad är synd? 3.Vad är himmelen? 4.Vad är en ängel? 5.Vad är en demon?
Man kan gå med en klassiker, designa sin egen kosmologi eller blanda. Kör hårt och se till att det är något som resonerar med gruppen. Det är också här man bestämmer hur rättfärdigade Syndätarna är i vad de gör och vad det är de slåss mot.
EXEMPEL PÅ FÄRDIGA KOSMOLIGIER KOMMER VARA HÄR NÅGON GÅNG I FRAMTIDEN. JAG ÄR INTE LAT, JAG HAR BARA INTE TID JUST NU.
Grupper av Syndätare
Rättshaveristerna: Syndätare som tycker hela systemet är grymt och orättvist. Struntar i om helvetet och himlen har en egentlig funktion, vill bara skapa oreda i systemet och ge gudarna fingret.
Frälsarna: Vill rädda så många som möjligt från helvetet.
Luciferanerna: Vill störta himlen och ta makten för sig själva.
Domarna: Tar på sig makten att bedöma vilka som förtjänar räddning och vilka som förtjänar fördömelse. Skickar folk som hör hemma där till helvetet tidigare.
Mystikerna: Försöker förstå hemligheterna bakom alltihop.
Antagonister
HÄR KOMMER VARA EN LISTA ÖVER SAKER ÄNGLAR OCH DEMONER KAN GÖRA OCH EXEMPEL STATS. KANSKE ANDRA FIENDER, VEM VET?