Kort koncept av tankar för en rollspelsvärld som jag inte har tid att skriva något på just nu, men som kan vara ett läckert framtida projekt:
I vår värld så finns det något som kallas Synk. Att vara synkretiserad. Det är att någon alltid börjar diskutera det du vill få en förevändning att nämna. Det är att råka köpa absolut sista exemplaret, som sedan dessutom vänder ditt liv i rätt riktning i ett speciellt ögonblick. Det är att tänka samma sak som någon annan, samtidigt. När du vill ha någon att prata med det om. Det är att fundera på ifall den här boken passar till w176, och sedan leta upp sidan där kapitlet börjar.. Och det är sidan 176. (Okej, det kommer naturligtvis inte kunna vara med i spelet, men det var ett så coolt exempel från verkligheten att jag var tvungen att ta med det.. ) Det är till och med att råka gå i ett tempo som perfekt överensstämmer med omgivningen, vilket skapar ett riktigt elegant och balanserat framåtskridande.
Med andra ord: Synk är "flow", att glida fram på precis rätt sätt, och att vara synkretiserad med en person eller sak.
Sedan har vi begreppet "Heligt". Vissa saker är heliga för människor, och det är detta dessa människor kan fokusera på. Tedrickning kan vara ett bra exempel: Personen som sakta och rituellt värmer vattnet, häller ömt i det i tekannan, sätter sig bekvämt och dricker. Alltid andaktsfullt, alltid fokuserat. Det är den som stilla sitter och bara mediterar över sin favoritlåt i total fokusering, eller som glider genom musiken genom att dansa till den (Gärna med slutna ögon och stora hörlurar på) i perfekt balans och.. synk?
Det behöver inte vara något passivt: Det kan vara den som har ett brinnande ideal hon aldrig, aldrig sviker, eller han som vördar berättelsernas kraft och betydelser för andra människor, och aldrig sågar en berättelse annat än genom att säga "Tyvärr så säger den mig inte något, jag är bara inte kompitabel"..
Det är något som är Heligt, helt enkelt. Någon som man tror på, vördar, eller hämtar kraft ur.
Ur detta kan man hämta synk. Det går att hämta kraft ur detta, fokusera på det heliga och genom sin fokus i det långa loppet även fokusera på världen.. Världen, ja..
Världen är vår värld, med en liten förändring.
Precis som i Norrlandsäventyret så är vår värld subjektiv: Världen finns inom varje människa, och den som inser att hans gränser bara är något hans eget sinne har satt upp, kan göra vad han vill, typ.
Därför så kan man slänga in alla möjliga världar och företeelser.. Man kan ju till exempel helt enkelt integrera hela Dorm. (Haha, jag SNOR ditt spel, Rasmus! Men du tar nog inte illa upp.. )
Synk utgår från begreppet "berättelse". Det som händer är berättelser, och synk är att finna sin plats i dom, och finna det vackra i dom. Och glida.
Och världen är helt enkelt den stora berättelse som alla berättelser ingår i. Det låter ännu mer vettigt när du tänker på att ifall världen tillhör varje person, och inte är något definitivt så blir den lite mer som just en bunt subjektiva berättelser.
Någon sorts New Age fast Arvidstyle, Matrix med mindre misär (Jag gillar hela slummen-verklighetens gräns-känslan som finns i den filmen. Iallafall som jag har inbillat mig i den filmen.. Dessutom så är Neo rätt bra på att "glida" = synk.) och samurailiknande vördnad och annan oreligiös helighet.
Och vips så har vi ett rollspel med synk, berättelser, obegränsat jag, "Evig Skönhet" (Vad är det, om inte synk med evigheten? Oroa dig inte om du inte förstår, ES är ett internt begrepp. Eller så kan du fråga.) filosofi, och.. sånt. Kul va?
Vad man skulle spela skulle vara dessa tedrickare och musiklyssnare, och vad man skulle göra skulle väl vara att utforska dessa andra världar, som i Dorm. Eller bara lulla runt i vår verkliga värld, fast med mer övernaturliga antydningar?
I vår värld så finns det något som kallas Synk. Att vara synkretiserad. Det är att någon alltid börjar diskutera det du vill få en förevändning att nämna. Det är att råka köpa absolut sista exemplaret, som sedan dessutom vänder ditt liv i rätt riktning i ett speciellt ögonblick. Det är att tänka samma sak som någon annan, samtidigt. När du vill ha någon att prata med det om. Det är att fundera på ifall den här boken passar till w176, och sedan leta upp sidan där kapitlet börjar.. Och det är sidan 176. (Okej, det kommer naturligtvis inte kunna vara med i spelet, men det var ett så coolt exempel från verkligheten att jag var tvungen att ta med det.. ) Det är till och med att råka gå i ett tempo som perfekt överensstämmer med omgivningen, vilket skapar ett riktigt elegant och balanserat framåtskridande.
Med andra ord: Synk är "flow", att glida fram på precis rätt sätt, och att vara synkretiserad med en person eller sak.
Sedan har vi begreppet "Heligt". Vissa saker är heliga för människor, och det är detta dessa människor kan fokusera på. Tedrickning kan vara ett bra exempel: Personen som sakta och rituellt värmer vattnet, häller ömt i det i tekannan, sätter sig bekvämt och dricker. Alltid andaktsfullt, alltid fokuserat. Det är den som stilla sitter och bara mediterar över sin favoritlåt i total fokusering, eller som glider genom musiken genom att dansa till den (Gärna med slutna ögon och stora hörlurar på) i perfekt balans och.. synk?
Det behöver inte vara något passivt: Det kan vara den som har ett brinnande ideal hon aldrig, aldrig sviker, eller han som vördar berättelsernas kraft och betydelser för andra människor, och aldrig sågar en berättelse annat än genom att säga "Tyvärr så säger den mig inte något, jag är bara inte kompitabel"..
Det är något som är Heligt, helt enkelt. Någon som man tror på, vördar, eller hämtar kraft ur.
Ur detta kan man hämta synk. Det går att hämta kraft ur detta, fokusera på det heliga och genom sin fokus i det långa loppet även fokusera på världen.. Världen, ja..
Världen är vår värld, med en liten förändring.
Precis som i Norrlandsäventyret så är vår värld subjektiv: Världen finns inom varje människa, och den som inser att hans gränser bara är något hans eget sinne har satt upp, kan göra vad han vill, typ.
Därför så kan man slänga in alla möjliga världar och företeelser.. Man kan ju till exempel helt enkelt integrera hela Dorm. (Haha, jag SNOR ditt spel, Rasmus! Men du tar nog inte illa upp.. )
Synk utgår från begreppet "berättelse". Det som händer är berättelser, och synk är att finna sin plats i dom, och finna det vackra i dom. Och glida.
Och världen är helt enkelt den stora berättelse som alla berättelser ingår i. Det låter ännu mer vettigt när du tänker på att ifall världen tillhör varje person, och inte är något definitivt så blir den lite mer som just en bunt subjektiva berättelser.
Någon sorts New Age fast Arvidstyle, Matrix med mindre misär (Jag gillar hela slummen-verklighetens gräns-känslan som finns i den filmen. Iallafall som jag har inbillat mig i den filmen.. Dessutom så är Neo rätt bra på att "glida" = synk.) och samurailiknande vördnad och annan oreligiös helighet.
Och vips så har vi ett rollspel med synk, berättelser, obegränsat jag, "Evig Skönhet" (Vad är det, om inte synk med evigheten? Oroa dig inte om du inte förstår, ES är ett internt begrepp. Eller så kan du fråga.) filosofi, och.. sånt. Kul va?
Vad man skulle spela skulle vara dessa tedrickare och musiklyssnare, och vad man skulle göra skulle väl vara att utforska dessa andra världar, som i Dorm. Eller bara lulla runt i vår verkliga värld, fast med mer övernaturliga antydningar?