Nekromanti Synonymer till rollspelstermer & Språkdiskussioner

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag tänkte efterlysa lite synonymer till rollspelstermer. I vrållådan och på forumet har det många gånger förekommit frågor kring nya namn på vedertagna rollspelstermer tex "Vad kan man kalla grundegenskaper med ett annat ord"?

I den här tråden kanske man också kan posta förslag på ord. Med det menar jag att vi kan diskutera språk och utvecklingar av egna språk i rollspelsmakeriet. Varför heter fordon craaft i Starchallenge och är det coolt eller helt fel?

Kanske kan den här tråden bli ett komplement till wikin som sägs vara i görningen? Är det möjligt att få den klistrad måntro?

Just nu letar jag själv efter en synonym till Svårighetsgrad dvs det man ska slå över för att lyckas.

God fortsättning önskar Niklas

solvebring

Superhero
Re: Synonymer till rollspelstermer

Trevlig initiativ. =)

Jag skjuter in några synonymer som jag nu i all hast kommer på.

Svårighetsgrad - Motstånd

Grundegenskap - Attribut - Egenskap - Förmåga

Färdighet - Kunskap - Talang - Skicklighet - Kvalitet - Specialitet

KamiFisk

Hero
Re: Synonymer till rollspelstermer

Svårighetsgrad. opposition och motvärn, båda funkar nog bäst i stridssytem dock.

Färdighet Förmåga.

Nån som kan komma på en bra synonym till grundfärdighet.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vill inte direkt sparka någon mellan benen, men det finns en poäng med att spara namnen på regeltermer, nämligen för det underlättar för andra att ta till sig regelsystemet. Att ändra namn bara för att vara mer säreget är ungefär som att döpa om alver till Xops och göra om dem till blåa.

Jag tycker annars det är en poäng med att döpa om termen när det verkligen ÄR annorlunda. Jag gjorde det med Intelligens till Matiné då jag ville visa att grundegenskapen hade en annan betydelse.

/Han som annars rekommenderar Wordfinder och www.synonymer.se för de som har temporär hjärnsläpp

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Han said:
Jag vill inte direkt sparka någon mellan benen, men det finns en poäng med att spara namnen på regeltermer, nämligen för det underlättar för andra att ta till sig regelsystemet. Att ändra namn bara för att vara mer säreget är ungefär som att döpa om alver till Xops och göra om dem till blåa.
Medhåll. Jag funderade ett tag på att använda alternativa termer, mest för att många av de etablerade (typ "rollperson") är en jäkla munfull, men jag tycker nog ändå det är lättast att behålla den inarbetade jargongen. Sätt inte upp barriärer i onödan.

Krille

Super Moderator
Bobby Magikern said:
Han said:
Medhåll. Jag funderade ett tag på att använda alternativa termer, mest för att många av de etablerade (typ "rollperson") är en jäkla munfull, men jag tycker nog ändå det är lättast att behålla den inarbetade jargongen. Sätt inte upp barriärer i onödan.
Jag använde en hel del av de där alternativa termerna. Det gjorde ingen annan, så jag slutade.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Krille said:
Jag använde en hel del av de där alternativa termerna. Det gjorde ingen annan, så jag slutade.
Jo. Någon form av industristandard är vettig att upprätthålla, tycker jag. Framför allt är det inte någon vidare idé bland svenska rollspel, där standardtermerna är rätt neutrala. Att amerikaner däremot ser sig nödgade att byta ut "dungeon master" titt som tätt är däremot inte vidare underligt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Wrong. And right. Svårighetsgrad låter FULT! Så enkelt är det. Så kan man hitta något nytt ord är jag på. Så länge det låter bra. Å ena sidan diskuterar vi hur spel ska låta bra, vara stämningsskapande in i minsta fotnot och å andra sidan diskuterar vi hur man ska behålla för att underlätta.

solvebring

Superhero
Jävligt vettig inställning, kan inte annat än att hålla med. Fast det finns ju små variationer som man ändå känner igen. Som Grundegenskap, Egenskap och Attribut. Alla dem är återkommande, så det finns ju lite frihet om man nu vill det. Men förövrigt, ja, varför förvirra folk i onödan? Spelet blir inte mer unikt, säreget eller bättre för att man använder "unika" ord - så mycket är säkert.

KamiFisk

Hero
Jag skiter i om ordet är unikt eller inte. Men jag tycker precis som Niklas att vissa av orden är jävligt fula.