Nekromanti Synpunkter på karaktärskonstruktion

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Är Vampire hårt gruppat?

"Även om det nu finns utrymme för det så används det inte av spelens officiella utgivare och knappt ens av fanboysen."

Stämmer inte. Finns tonvis av officiella bloodlines, och om du vill ha fan-skapade så finns det tonvis här. De flesta är rent utsagt skit, men det är irrelevant för den här diskussionen.

"En sådan finns inte ens om de olika yrkena eller klasserna i DoD respektive D&D."

Nope, de finns istället hos raserna i respektive spel. Same shit, different name. Huruvida man antas hamna i stereotypen eller inte kan diskuteras - stereotyperna är i minoritet, så jag skulle väl säga att man inte gör det.

Krille

Super Moderator

"Stämmer inte. Finns tonvis av officiella bloodlines"

Nu har ju jag alltid fått uppfattningen att en bloodline inte är jämställbar med en klan, utan bara en underindelning av en klan, ungefär som "legoknekt" och "fogdeknekt" båda är underindelningar av yrket "krigare", fast hårdare och med mer specifika regler.

"Nope, de finns istället hos raserna i respektive spel."

Ett ord. "Människa". Den stereotypa människan i fantasyspel har ju inga stereotyper. :gremwink:

"stereotyperna är i minoritet, så jag skulle väl säga att man inte gör det."

Tja, därom kan vu ju tvista tills vi storknar. Jag hävdar fortfarande att stereotyperna antingen är i majoritet eller slöseri med trycksvärta.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Nu har ju jag alltid fått uppfattningen att en bloodline inte är jämställbar med en klan, utan bara en underindelning av en klan, ungefär som "legoknekt" och "fogdeknekt" båda är underindelningar av yrket "krigare", fast hårdare och med mer specifika regler."

Jag kommer inte ihåg exakt var det stod, men någonstans gick de iaf igenom skillnaderna mellan klaner och bloodlines, och det rörde sig om tre saker som skiljde dem åt:
- Klaner har grundare av tredje generationen.
- Klaner har fler medlemmar.
- Tradition.
Det är enda skillnaderna. Bloodline X kan härstamma från Klan Y utan att för den sakens skull ha något som helst gemensamt drag (jämför Salubri och Baali).

"Ett ord. "Människa". Den stereotypa människan i fantasyspel har ju inga stereotyper."

Jämförbara med Caitiff då alltså. :gremtongue:

"Jag hävdar fortfarande att stereotyperna antingen är i majoritet eller slöseri med trycksvärta."

Det senare känns mer troligt, om man vill sönderanalysera språket. Nödvändigheten är vi helt enkelt inte överens om, och därom finns ej mycket mer att säga.

Krille

Super Moderator

"Nope, de finns istället hos raserna i respektive spel."

...fast i Vampire krävs det ju till och med andra spel för att få med de andra raserna. Och kom inte och säg att vampyrer inte har bra mycket mer enhetliga fördomar om varulvar än vad de har klanerna emellan.

Krille

Super Moderator

"Nödvändigheten är vi helt enkelt inte överens om, och därom finns ej mycket mer att säga."

Nå, jag tror att vi kan komma överens om att Vampire är lätt gruppat. Du hävdar att det är max lätt gruppat och anser dig ha tillräckligt på fötterna för att hävda det*, och jag hävdar att det är minst lätt gruppat och anser mig ha tillräckligt på fötterna för att hävda det. Längre lär vi inte komma.

* Fast jag hävdar att du hävdar det för att du tycker att det känns elakt mot ditt gullespel att det skulle vara hårt gruppat och därmed instängt och och begränsande. Om du tar bort likhetstecknet mellan "hårt gruppat" och "instängt och begränsande" så går det nog lättare att ta medicinen. Lite socker i botten, för sjutton! :gremwink:

Selly

Level 5 Laser Lotus

"...fast i Vampire krävs det ju till och med andra spel för att få med de andra raserna. Och kom inte och säg att vampyrer inte har bra mycket mer enhetliga fördomar om varulvar än vad de har klanerna emellan."

Snackade vi Vampire eller snackade vi WoD? I Vampire så spelar man vampyrer, och alla andra kritter lämnas utanför. Snackar vi om WoD som helhet så känns diskussionen om hårt gruppade spel helt borta, med tanke på allt bjäfs som då går att porträttera.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Nå, jag tror att vi kan komma överens om att Vampire är lätt gruppat.(...) Längre lär vi inte komma."

Duger bra för min del. :gremcool:

<font size="1"> Mitt gullespel is free, free as the wind, wheeee! (lite självdistans har jag faktiskt) </font size> :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"Snackade vi Vampire eller snackade vi WoD? I Vampire så spelar man vampyrer, och alla andra kritter lämnas utanför. Snackar vi om WoD som helhet så känns diskussionen om hårt gruppade spel helt borta, med tanke på allt bjäfs som då går att porträttera."

Det där var ett mycket underligt argument. Det låter mest för mig som en motsägelse, som om man skulle säga "DoD blir lättare gruppat om man inte får spela något annat än människa". Om en sådan avsnärjning av konceptet gör något för konceptet så är det väl snarare en hårdare gruppning än en lösare gruppning. Om inte annat, betänk att jag i DoD inte behöver köpa Alver för att spela alv, men i WoD så måste jag köpa Werewolf.

Nå, det är väl lika bra att vi lägger ner. Jag vet inte om det beror på stolthet eller totalt oförenliga världsuppfattningar, men jag kan för allt i världen inte förstå hur ett spel med en ras, ett bestämt antal klaner, och ett bestämt antal undergrupperingar kan ses som lättare gruppat än ett normalt fjantasyrollspel med femtielva raser, femtielva klasser/yrken och hur många undergrupperingar av dessa som helst. Vi kommer dock inte längre.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Om inte annat, betänk att jag i DoD inte behöver köpa Alver för att spela alv, men i WoD så måste jag köpa Werewolf."

Which is kinda my point. Vampire och Werewolf är två helt olika spel, och alltså känns det meningslöst att jämställa WoD's vampyrer och varulvar med DoD's alver och dvärgar.

"ett bestämt antal klaner, och ett bestämt antal undergrupperingar"

Bah, bloodlines är inte undergrupperingar utan klaner med lågt medlemsantal. Det finns ett oändligt antal bloodlines, och således också ett oändligt antal klaner. Nåväl.

Krille

Super Moderator
Hemskt ledsen för att tråden kapades [ANT]

Det bara blev så! Men det brukar ju bli så när folk inte ens är överens om koncepten.

Vindhand

Myrmidon
OT: klaner

With a couple of exceptions, clans are simply groupings of Kindred linked by common blood - no less, and certainly no more.

Ärligt talat låter det som en efterkonstruktion inslängd för att kontra kritik om "klaner är klasser". Väljer inte vampar sina offer med omsorg? Vill de inte ha folk som passar in i den egna klanen? Om de gör detta ens litet så har klaner definitivt mer gemensamt än bara sitt blod.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: OT: klaner

"Väljer inte vampar sina offer med omsorg? Vill de inte ha folk som passar in i den egna klanen?"

De väljer folk som de själva anser värdiga. Att det ofta speglar "klanens inställning" innebär inte att sådana stereotypiska klanmedlemmar ens är i majoritet. Det är ju tämligen individuellt vem man anser värdig och inte. Hey, jag vill minnas nån sig-character Toreador som var en kallblodig vilde till mördare, totalt inkapabel till att åstadkomma nån hyfsad konst själv. Går ju inte riktigt i linje med stereotypen då nej.

Vindhand

Myrmidon

De väljer folk som de själva anser värdiga. Att det ofta speglar "klanens inställning" innebär inte att sådana stereotypiska klanmedlemmar ens är i majoritet. Det är ju tämligen individuellt vem man anser värdig och inte. Hey, jag vill minnas nån sig-character Toreador som var en kallblodig vilde till mördare, totalt inkapabel till att åstadkomma nån hyfsad konst själv. Går ju inte riktigt i linje med stereotypen då nej.

Likväl, mer gemensamt än bara sitt blod. Jag kanske bara ordmärker, men citatet från boken gick litet väl långt i sin iver att bekämpa stereotyper.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Likväl, mer gemensamt än bara sitt blod. Jag kanske bara ordmärker, men citatet från boken gick litet väl långt i sin iver att bekämpa stereotyper. "

Well, i vissa fall har de det, i majoriteten av fallen inte. Tycker man att två olika delar av boken går emot varandra så är det ju bara att välja. Själv tycker jag inte att de gör det, så jag klarar mig i vilket fall. :gremgrin: