FÖRSTA SIDAN (sida 4)
× Du har textblocket mitt på sidan. Det är symmetriskt, men blir tråkigt. Du bör ha minst marginal mot bokens mitt och störst marginal i botten.
Läs mer (super basic),
läs mer 2 (spreads)
× Rubrikerna bör ha lite luft under sig, annars ger det ett ihoptryckt intryck.
Läs mer (super basic)
× Du behöver inte markera nytt stycke direkt efter rubrik. Styckeindelning har man för att lätta upp texten. I bokform används indrag med fyrkants storlek (textens eller radhöjdens storlek) för att markera nya stycken.
Läs mer (super basic)
× Brödtextens storlek är lite för stor. Du bör dessutom ha mellan 55-65 tecken per rad för bäst läsbarhet.
Läs mer (super basic)
× Om du har marginaljusterad text måste du avstava! Annars försämrar du läsbarheten.
Läs mer (text alignment)
× Mellanrummet mellan kolumnen bör ha fyrkants avstånd.
Läs mer (distances)
× Siffror i tabell brukar vara högerställda och inte centrerade.
ANDRA SIDAN (sida 7)
Även om jag personligen inte gillar text som flödar runt bild så gillar jag placeringen av bilden, men det brukar vara bra att använda en grid.
Läs mer (grids)
× För att markera ett nytt kapitel brukar man ha ett neddrag som är 20-30% av textblockets höjd och sedan låta rubriktiteln finnas i det tomrummet. Använd samma matematik för var rubriktitlen ska placeras som för hur du placerar bokens titel (eller använd gyllene snittet).
Läs mer (super basic)
Läs mer (golden cut)
TREDJE SIDAN (sida 8)
× Dina hängande rubriker (grundegenskaperna) bör ha samma storlek som brödtexten.
Viktigt. För att få texten att se proper ut bör du låta brödtexten följa baslinjen (baseline). Du kan även låta rubrikerna följa baslinjen, men då måste du ändra baseline shift (kan inte svenska termen) för att få till rätt mellanrum. Det här är något du bör bland det första när du skapar en layout. Om du gör detta rätt så faller allting på plats automatiskt.
Läs mer (baseline)
I ÖVRIGT
Tracking är ett jättebra knep för att göra knappt märkbara korrigeringar i text.
Läs mer (tracking)
Rollspel, särskilt engelska, är rätt kassa på att följa typografiska regler.