Nekromanti Synpunkter på layout

Zadrith

Hero
Även om jag är långt i från klar med själva systemet så ägnade jag en stund åt att testa att layouta ett par sidor till universalsystem Omnimodus som jag jobbar med. Texten är långt ifrån klar och det här är inte på något sätt delar av en färdig bok utan bara ett test. Sidorna är utvalda för att få med en tabell, en kapitelinledning och en "vanlig" sida med bara text. Jag blev själv riktigt nöjd med resultatet men jag befinner mig inom mitt inkompetensområde här så jag vill gärna ha tips och idéer på saker jag kan göra bättre. (Guldstjärna till den som kan se vilket rollspel jag snott grunddesignen från)

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Layouten som sådan tycker jag är helt OK. Sedan bör du försöka jobba lite med spacingen; har du så korta kolumner som du har och vill ha marginaljusterad text så måste du nog använda lite mer avstavning och andra knep för att undvika extremt ordmellanrum som högst upp på sida 2 ("slutligen bör du beskriva"...)

Om du använder InDesign kan jag rekommendera Dantes "lilla typografiskola" och den lilla guide han gjorde till OSR-layoutare med i stort sett samma information. Jag har sparat/samlat båda här:

https://drive.google.com/open?id=0B4zchQwE_4LWVGtsS3BPbDVUM2c

(I mappen finns också några dokument med mina egna allmänna anteckningar, men det är Dantes typografiskola och png-bilderna som är det viktiga)

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Det ser på det hela bra ut, några korta tips/synpunkter bara:
  • Försök att låsa all text mot ett baslinjeraster, så att raderna inte riskerar att hoppa så mycket bredvid varandra. Det blir mer harmoniskt för ögat.
  • Jag skulle kanske ha knuffat upp Rubrik 2 (Tärningsslag, Personbeskrivning) lite från baslinjen
  • Överväg att separera stycken med indrag istället för blankrad. Finns en risk att det blir många lösa stycken som svävar runt om man kör blankrad. Men det är också en smaksak.
  • Se om du kan byta de feta markeringarna mot ännu fetare, t.ex. Fysik, Smidighet, Intellekt osv sticker inte ut jättemycket från resten av typon. Ett alternativ är att sätta det i sans-serifen, fet och lite mindre. Kanske i spärrade kapitäler. Kanske testa med punktlista om det inte ser knasigt ut?
  • Möjligen att texten i tabellen kan bli lite mindre, den är i tajtaste laget.
  • Text wrappen runt illustrationen skulle må bra att lite mer luft, texten är lite påträngande nära gubben.
  • Det här handlar kanske mest om hur jag funkar som formgivare, men jag hade nog tagit ut svängarna lite mer på den stora typografin, typ Rubrik 1, men framförallt trean som är kapitelnumret (väl?). Antingen välja ett lite mer stylish typsnitt, eller jobba med placeringen eller paketeringen av siffran som gör det lite mer designat. Det är inte tråkigt i nuläget, men det lutar lite ditåt :)

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tänkte svara, men jag ser att pappa redan har rett ut allting. :) Möjligtvis kan jag lägga till att om du ändå vill ha blankrad och inte indrag för att markera nytt stycke så bör det nog vara minst en blankrad till innan avsnittsrubrikerna, så att det känns tydligare att avsnitten hänger samman. Antagligen dessutom tillsammans med mer luft efter avsnittsrubriken.

Zadrith

Hero
krank;n213488 said:
Layouten som sådan tycker jag är helt OK. Sedan bör du försöka jobba lite med spacingen; har du så korta kolumner som du har och vill ha marginaljusterad text så måste du nog använda lite mer avstavning och andra knep för att undvika extremt ordmellanrum som högst upp på sida 2 ("slutligen bör du beskriva"...)

Om du använder InDesign kan jag rekommendera Dantes "lilla typografiskola" och den lilla guide han gjorde till OSR-layoutare med i stort sett samma information. Jag har sparat/samlat båda här:

https://drive.google.com/open?id=0B4zchQwE_4LWVGtsS3BPbDVUM2c

(I mappen finns också några dokument med mina egna allmänna anteckningar, men det är Dantes typografiskola och png-bilderna som är det viktiga)
funderade på att minska storleken på typsnittet för att få in lite fler ord på varje rad, men det kanske är bättre att avstava något ord här och där. Har laddat ner och gått igenom Dantes typografiskola, riktigt intressant och mycket jag inte tänkt på innan,

Zadrith

Hero
pappa;n213532 said:
Det ser på det hela bra ut, några korta tips/synpunkter bara:
  • Försök att låsa all text mot ett baslinjeraster, så att raderna inte riskerar att hoppa så mycket bredvid varandra. Det blir mer harmoniskt för ögat.
  • Jag skulle kanske ha knuffat upp Rubrik 2 (Tärningsslag, Personbeskrivning) lite från baslinjen
  • Överväg att separera stycken med indrag istället för blankrad. Finns en risk att det blir många lösa stycken som svävar runt om man kör blankrad. Men det är också en smaksak.
  • Se om du kan byta de feta markeringarna mot ännu fetare, t.ex. Fysik, Smidighet, Intellekt osv sticker inte ut jättemycket från resten av typon. Ett alternativ är att sätta det i sans-serifen, fet och lite mindre. Kanske i spärrade kapitäler. Kanske testa med punktlista om det inte ser knasigt ut?
  • Möjligen att texten i tabellen kan bli lite mindre, den är i tajtaste laget.
  • Text wrappen runt illustrationen skulle må bra att lite mer luft, texten är lite påträngande nära gubben.
  • Det här handlar kanske mest om hur jag funkar som formgivare, men jag hade nog tagit ut svängarna lite mer på den stora typografin, typ Rubrik 1, men framförallt trean som är kapitelnumret (väl?). Antingen välja ett lite mer stylish typsnitt, eller jobba med placeringen eller paketeringen av siffran som gör det lite mer designat. Det är inte tråkigt i nuläget, men det lutar lite ditåt :)
Får erkänna att jag inte riktigt förstår första punkten men annars var det många bra synpunkter som jag ska pröva att införa.

Dimfrost

Special Circumstances
Indragen vid nytt stycke är för stora. De bör vara fyrkant på grad eller kägel, dvs lika stort som storleken på brödtexten (t. ex. 12 p) eller på radavståndet (t. ex. 14 p).

Jag skulle också rekommendera en mindre textstorlek för att få in fler tecken per rad. Du kan säkert minska med 2 p eller så. Avståndet mellan spalterna känns också onödigt stort, det behöver sällan vara större än 5 mm.

Zadrith

Hero
Dimfrost;n213619 said:
Indragen vid nytt stycke är för stora. De bör vara fyrkant på grad eller kägel, dvs lika stort som storleken på brödtexten (t. ex. 12 p) eller på radavståndet (t. ex. 14 p).

Jag skulle också rekommendera en mindre textstorlek för att få in fler tecken per rad. Du kan säkert minska med 2 p eller så. Avståndet mellan spalterna känns också onödigt stort, det behöver sällan vara större än 5 mm.

Tack, för hjälpen nu har jag gjort som du föreslog utom avståndet mellan spalterna för det tyckte jag blev sämre, men eftersom jag fått bra tips varje gång och jag själv tycker att det blir bättre varje gång så kommer filen en gång till.

Attachments

Dimfrost

Special Circumstances
Fint! En sak till: när man markerar nytt stycke med indrag brukar man inte ha indrag efter rubrik. Man ser ju ändå att det är ett nytt stycke då. Lite knepigare eftersom man får definiera ett särskilt styckeformat för första stycket efter rubrik, men det ser bättre ut. :)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hej!

Mitt förslag är att du prövar att ta bort justeringen av spalterna, så att de blir taggiga till höger. Du bör fortfarande ha avstavning dock för att det inte ska bli *för* taggigt. Ibland gör detta sidan mer levande. Det gör vanligtvis också att du inte behöver riktigt lika stort avstånd mellan spalterna (minst kägel, gärna lite mer brukar jag tänka).

Sen skulle jag byta ut typsnittet på den översta rubriken. Du behöver nåt mer fantasieggande där. Kanske kan du ta typsnittet som används för "Omnimodus" uppe i det grå fältet (du får pröva -- jag har inte öga nog att se hur det gifter sig med brödtypsnittet)?

Inget indrag på första raden direkt efter rubrik.

Försök ha två, gärna tre rader i slutet och början av varje spalt (om spalten inte börjar av rubrik), så att ingen rad blir s.a.s. ensam.

Föreslår

Christian

Edit: Doh! Jag kollade bara på första sidan, så det jag menar är översta rubriknivån på första sidan.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Helt klart förbättring!
Några ytterligare punkter som uppstod nu:
  • Du kan ta bort indraget precis efter rubrikerna.
  • På första sidan skulle jag knuffa ned andra spalten så att den hamnar under rubriken i höjd. Kanske också försöka undvika horisen överst i andra spalten. Ett förslag för att åstadkomma det är att byta ut "exempelvis" till "t.ex." i första stycket efter stora rubriken.
  • På uppräkningen av Attribut skulle jag ta bort indraget på det första, men låta de andra ha kvar.
  • Det verkar vara för många mellanslag efter snabbtänktehet under Närvaro.
  • Se om du kan snygga till de två första raderna på sidan med Attributen. Vore fint om sidan kunde starta med rubriken.

Zadrith

Hero
pappa;n213661 said:
Helt klart förbättring!
Några ytterligare punkter som uppstod nu:
  • Du kan ta bort indraget precis efter rubrikerna.
  • På första sidan skulle jag knuffa ned andra spalten så att den hamnar under rubriken i höjd. Kanske också försöka undvika horisen överst i andra spalten. Ett förslag för att åstadkomma det är att byta ut "exempelvis" till "t.ex." i första stycket efter stora rubriken.
  • På uppräkningen av Attribut skulle jag ta bort indraget på det första, men låta de andra ha kvar.
  • Det verkar vara för många mellanslag efter snabbtänktehet under Närvaro.
  • Se om du kan snygga till de två första raderna på sidan med Attributen. Vore fint om sidan kunde starta med rubriken.

Jag ska stryka indragningarna efter rubrik och i början på attributen när jag gör om det igen. Som jag skrev i första inlägget så är texten inte klar än så de andra punkterna ska jag tänka på när jag gör om det med en färdig text.

Tack för all hjälp den har onekligen gjort layouten mycket bättre :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag var inte helt förtjust i att bilder sprängde textrader i två delar. Så man var tvungen att hoppa från vänster "kolumn" över bilden och fortsätta läsa på andra sidan.

Rickard

Urverk speldesign
FÖRSTA SIDAN (sida 4)
× Du har textblocket mitt på sidan. Det är symmetriskt, men blir tråkigt. Du bör ha minst marginal mot bokens mitt och störst marginal i botten.
Läs mer (super basic), läs mer 2 (spreads)

× Rubrikerna bör ha lite luft under sig, annars ger det ett ihoptryckt intryck.
Läs mer (super basic)

× Du behöver inte markera nytt stycke direkt efter rubrik. Styckeindelning har man för att lätta upp texten. I bokform används indrag med fyrkants storlek (textens eller radhöjdens storlek) för att markera nya stycken.
Läs mer (super basic)

× Brödtextens storlek är lite för stor. Du bör dessutom ha mellan 55-65 tecken per rad för bäst läsbarhet.
Läs mer (super basic)

× Om du har marginaljusterad text måste du avstava! Annars försämrar du läsbarheten.
Läs mer (text alignment)

× Mellanrummet mellan kolumnen bör ha fyrkants avstånd.
Läs mer (distances)

× Siffror i tabell brukar vara högerställda och inte centrerade.

ANDRA SIDAN (sida 7)
Även om jag personligen inte gillar text som flödar runt bild så gillar jag placeringen av bilden, men det brukar vara bra att använda en grid.
Läs mer (grids)

× För att markera ett nytt kapitel brukar man ha ett neddrag som är 20-30% av textblockets höjd och sedan låta rubriktiteln finnas i det tomrummet. Använd samma matematik för var rubriktitlen ska placeras som för hur du placerar bokens titel (eller använd gyllene snittet).
Läs mer (super basic) Läs mer (golden cut)

TREDJE SIDAN (sida 8)
× Dina hängande rubriker (grundegenskaperna) bör ha samma storlek som brödtexten.

× Viktigt. För att få texten att se proper ut bör du låta brödtexten följa baslinjen (baseline). Du kan även låta rubrikerna följa baslinjen, men då måste du ändra baseline shift (kan inte svenska termen) för att få till rätt mellanrum. Det här är något du bör bland det första när du skapar en layout. Om du gör detta rätt så faller allting på plats automatiskt.
Läs mer (baseline)

I ÖVRIGT
Tracking är ett jättebra knep för att göra knappt märkbara korrigeringar i text.
Läs mer (tracking)

Rollspel, särskilt engelska, är rätt kassa på att följa typografiska regler.