Nekromanti Synpunkter på regelboken?

Carl Johan Ström

Swordsman
Jag skulle vilja vet lite vad ni tycker om regelboken.

Finns det några regler eller rollspelsmaterial som saknas i regelboken? (Observera att jag inte undrar om det saknas något bakgrundsmaterial som rör Mundana).

Tacksam för synpunkter...

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

Elrond

Veteran
"Finns det några regler eller rollspelsmaterial som saknas i regelboken?</I>"

Örter och droger

[color:green]//Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>

Flash Back

Warrior
Skulle vara tacksam om ni hade med höjning av attribut, det fanns ju inte i spelarens handbok heller (som utlovat).

Lite mer om kläder ( med tillhörande bilder ) skulle också uppskattas från min sida.

"When the lightning comes even the blind man can see"

Dranvar

Veteran
En större variant av täcknings omraden (jag kan dessa utan till och jag vet att den finns pa en hel sida i "slagsmal" boken) som hjälp till alla nya spelare som oftast bara köper en regel bok och sedan supplement efter behov.

Stay plastic

RavenLord

Veteran
yepp, bilder o sånt på kläder skulle va bra att ha

- Death is more universal then life; everyone dies, but not everyone lives. -

Jake Steele

Warrior
Har sagt det förut och säger det igen, förlusten i Eon och N2 av rollspels kapitelet som fanns i N1 är enorm.

Även om det kapitlet var lite oproffsigt så tog det med det mesta om Rollspelande, olika stilar och knep.

Nu vet jag att det finns ett liknande kapitel till Eon i Äventyrarens handbok men jag skulle vilja se det redan i grundreglerna.

Det var vad jag hade... för nu

_öRn

humongos

Veteran
fler strids-exempel t.ex.

Lite mer förklaring av hur strid egentligen funkar skulle jag behöva.
Förklaringen av taktiker i Spelarens handbok var bra, den borde ha varit med i regelboken.

Jan Arenö

Warrior
Vill bara komma med en sak som BÖR strykas.
I början står det lite om Eon och Mundana. Där nämner ni att Tiraker är Mundanas motsvarighet till Orcher! Och det är under den delen ni förklarar vad rollspel är.
1) Alla har inte spelat rollspel / läst Tolkien, vet alltså inte vad orcher är
2) Borde ni inte förklara vad det är så att man skapar en egen uppfattning, innan man tagit reda på mer så sitter det där att Tirak = Orch...
usch o fy, jag blev fruktansvärt besviken när det var en av de första saker jag läste...
... dock för att senare upptäcka vilket bra spel Eon faktiskt är.

/Jan

[--- Jan Arenö ---]

tiraker=orcher

visst kanske det borde stått en liten beskrivning på tiraker, orcher, men för de som faktiskt ligger på den nivån att de vet var det är, är det ju väldigt bra att det står så kort men ändå förklarar ALLT...

"Alla har inte spelat rollspel / läst Tolkien, vet alltså inte vad orcher är"

för övrigt tycker jag att det borde sättas lag på att läsa 'sagan om ringen', istället för all annan skräp fantasy litteratur =), IMHO...

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!

G

Guest

Guest
Sagan om Ringen [OT]

för övrigt tycker jag att det borde sättas lag på att läsa 'sagan om ringen', istället för all annan skräp fantasy litteratur =), IMHO...

Och IMHO så tycker jag sagan om ringen är fruktansvärt seg....kanske inte dålig men seg och har därför inte orkat med att läsa den....

/Tiamel - som ska försöka läsa den igen....

Sir Foilan

Hero
Vik hädan! [OT]

"Och IMHO så tycker jag sagan om ringen är fruktansvärt seg"

Hjälp, vad är det mitt norra öga skådar? /images/icons/shocked.gif Fruktansvärt seg, Sagan om ringen? Nej vet du vad. Det är kanske inte väldigt aktionspäckat alla gånger men vid Tor vad de böckerna är bra.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Primas Antonio

Veteran
Tja, några saker som behövs för fullgott spel i en annan värld än Mundana:

1. Hur man skapar egna besvärjelser
2. Stridskonster, ett tiotal konster och reglerna för stridskonster är väl inte att begära för mycket?
3. Ett stort kapitel om att vara spelledare! Med tips om stämningsskapande.

/Antonio

Gör det genast!!!

läs den med detsamma!! det är den absolut bästa fantasy roman som skrivits (den har iofs inte så mycket konkurrens, utom möjligtvis potter =).

är den seg är det för att du inte läst ens de första hundra sidorna... jag garanterar att du kommer sitta med pannan tätt tryckt mot sidan 247 (tog en på måfå)och om inte där iaf under g*****'s belägring i trean... mycket nöje!

tycker att tolkien tillsammans med dostojevskij och kafka bildar den litterära eliten =)

G

Guest

Guest
Re: Vik hädan! [OT]

Hjälp, vad är det mitt norra öga skådar?

En reslig riddare i sina bästa år.../images/icons/smile.gif

Fruktansvärt seg, Sagan om ringen?

Sagan om Ringen jaaa....den där serien som Tolkien skrivit /images/icons/smile.gif...

Det är kanske inte väldigt aktionspäckat alla gånger men vid Tor vad de böckerna är bra.

Det behöver inte vara aktionspäckat för att en bok ska vara bra. Jag har läst Bilbo och de fem första kapitlena i Sagan om Ringen och jag har tyckt att varje nytt kapitel har varit tråkigare och segare. Men personligen så är jag fäst i världen, som i princip alla fantasy spelare. Rollspet är väldigt kul att spela men reglerna är usla men roliga. Iofs så spelar vi detta rollspel som ett rent powergaming spel vilket kan vara roligt och avslappnande ibland.

/Tiamel

fem kapitel!??

det är faktiskt meningen att den ska vara så där tradig i början för då byggs spänningen och stämningen upp hela tiden! om man ger upp efter fem (!) kapitel så kan man inte läsa, IMHO...

det var ju tolkien som upfann den fantasy vi idag har så roligt åt!

ge sagan en chans, fem kapitel till och du kommer vara fast, jag lovar!

medelåldersdvärg är kort, stolt, skäggig och hatar orcher tack vare Tolkien!

G

Guest

Guest
Re: fem kapitel!??

det är faktiskt meningen att den ska vara så där tradig i början för då byggs spänningen och stämningen upp hela tiden! om man ger upp efter fem (!) kapitel så kan man inte läsa, IMHO...

Jag har läst hela Bilbo så jag vet hur Tolkien skriver och han skriver segt. Jag gav upp efter 1 bok (bilbo) och fem kapitel i en hel serie då jag insåg att jag inte skulle orka med det. Och om man kan läsa eller inte har väl inte att göra med om man tycker en bok är bra eller inte. Menar du att alla andra läser på ett annorlunda sätt än jag? Förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är i de första kapitlen en läsare skaffar en åsikt om boken och att som författare då göra det sävligt och ointressant för läsaren låter osedvanligt korkat.

det var ju tolkien som upfann den fantasy vi idag har så roligt åt!

Den värld han uppfann har vi roligt åt ja, men inget annat. Iaf inte jag.

ge sagan en chans, fem kapitel till och du kommer vara fast, jag lovar!

Tror dig inte....Varför fastnade jag inte någonsin för Bilbo som jag läst ut? Och som författare borde man fatta att det är viktigt att läsarna fastnar för boken i början inte i slutet....

/Tiamel

G

Guest

Guest
Re: Gör det genast!!!

om inte där iaf under g*****'s belägring i trean...

Så jag ska läsa två böcker för att i den tredje eventuellt fastna för serien? Det låter dumt IMHO....

/Tiamel

Evil Peter

Hero
Re: fem kapitel!??

Jag är helt införstådd att alla inte behöver gilla Tolkiens böcker men att säga att han inte vet hur man skriver en bok känns lite konstigt. Det är trots allt en av de mest lästa böckerna som finns, både av "pöbeln" och litterära "experter", och då "kan" den inte vara dåligt skriven. Att den sedan kanske inte följer mall 1A i hur en bok utformas är imho bara ett styrketecken när det uppenbarligen har fungerat.

C

Krille

Super Moderator
"Tja, några saker som behövs för fullgott spel i en annan värld än Mundana:
1. Hur man skapar egna besvärjelser"

Med tanke på att magisystemet är bra mycket hårdare knutet till just Mundana än vad till exempel Drakar&Demoner eller AD&D är så spelar det ingen som helst bandy, egentligen. Mekaniken bakom besvärjelserna är ju fortfarande samma, oavsett om spelledare, spelarna eller Neogames står för besvärjelserna.

"2. Stridskonster, ett tiotal konster och reglerna för stridskonster är väl inte att begära för mycket?"

Vad ska du med dem till?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>