Re: fem kapitel!??
Som författare kan man givetvis skriva både barnböcker och vuxenböcker.
Ja, men nu menade medelåldersdvärg, som jag uppfattade det, att Tolkien skrivit Bilbo som de andra böckerna fast den var intriktad till barn enligt honom. Den är ju inte inriktad till barn så därför så borde ju Tolkiens fortsatta skrivstil ha varit likadan.
Så visst kan man ändra skrivstil...jag förstår inte riktigt hur du trodde att man _inte_ kunde göra det.
Ja naturligtvis så kan man ändra skrivstil men det finns det väl ingen vidare anledning att göra. Tolkiens böcker sålde ju inte på hans tid så han kunde ju inte veta om boken han skrivit (bilbo) var bra eller dålig. Därför fanns det ingen vidare anledning att byta skrivstil om man inte inriktar sig på en annan generation eller liknande. Att en författare byter skrivstil kommer ju av en anledning inte bara hux flux....
Det kanske gäller i dagens oerhört säljinriktade fantasy, men inte för Tolkien.
Det handlar inte om man kommer sälja eller inte utan om man lyckas "fängsla" sin publik vid sitt verk. Då är det bra om det är intressant i början vilket jag inte anser Tolkien vara och därför finner jag inget större intresse att läsa den eftersom jag blir uttråkad.
Och 5 kapitel är tämligen lite och det är antagligen inte särskilt lätt att bilda en vettig uppfattning på så lite.
Efter lite mer än halva boken, vilket fem kapitel är, så borde man ha hunnit få en uppfattning. När anser du att man ska ha en åsikt om en trilogi. När man läst klart bok ett, två eller kanske t.o.m tre /images/icons/smile.gif?
Men eftersom Tolkien hyllats av så många kan man ju tycka att du borde ge den lite mer chans än 5 kapitel.
Det är många som hyllar Pulp Fiction ändå anser jag det vara en av historiens största B-film. det tog lång tid innan jag såg färdigt. Detta trots att många varmt rekommenderat den. Och nu ska jag berätta en hemlighet. Kritiker
kan faktiskt ha en annan åsikt än en annan person. Det är sant /images/icons/smile.gif. Och återigen fem kapitel är en halva första boken...
du är lat
Din uppfattning om jag är lat eller inte har inte med detta att göra. Jag är inte speciellt lat när det gäller att läsa böcker. Som exempel kan ges att jag precis läst färdigt Sagan om Tamulis andra bok på mindre än en månad. Det anser inte jag är speciellt lat. Men visst läser man en bok om dagen så kan det ses som mycket lat.
Jag tycker Tolkiens böcker är sega, det är ett faktum. Jag kommer ev. läsa Tolkien när jag läst alla andra böcker som jag tycker är bättre bl.a. ska jag läsa färdigt Kerrs serie först och sedan blir det nog Jordans....sen kanske herr Tolkiens...punkt.
/Tiamel - tror många bara påstår att de gillar Tolkien för att det är "fantasygudens" verk /images/icons/tongue.gif