Nekromanti Synpunkter på regelboken?

Emil

Hero
Re: På A svarar vi B och på C vet vi inte...

Det finns enklare stridskonster, till exempel Drill med <mojäng>. Varför ska inte de kunna användas?

Jo, efter att ha tänkt lite på det så låter det ju faktiskt ganska vettigt. Det är kanske inte så svårt att svinga ett svärd, men ska man göra det i strid är något som man verkligen måste vara tränad att göra Man kan ju knappast räkna med att man klarar av att handla med ett tvåhandssvärd efter att ha tränat med ett kortsvärd hemma på gården...

/Emil

Emil

Hero
Ok, har funderat igen frågan lite (och gått in på vilka regler som jag anser skulle varit annorlunda), och här kommer resultatet. Hoppas det inte blev för mycket bakgrundsinfo, för det var ju regler du frågade efter...

1. Kontakttabellen borde varit obligatorisk och flyttats bort från huvudtabellen, dels då alla personer känner folk och dels då det är surt att sitta med tio kontakter medan alla andra har slagit tre-fyra gånger på fysiska och mentala egenskaper...

2. Föremålstabellen: Vad är det för trick som ens djur kan lära sig, det har jag alltid velat ha regler eller korta riktlinjer för.

3. Regler för omräkning mellan "guld/silver" och "riktiga" myntslag. Är ett guld = 20 silver?

4. Som någon annan sa, ett rejält stridsexempel skulle nog förenkla mycket. Man skulle kunnat tänka sig en helsida med ett exempel som tar upp allt från initiativ till skadeverkan (förstås med regelhänvisningar överallt).

5. Tillgänglighet och användande av olika vapen. Vad bär en vanlig krigare?

6. Läkeörter och dödliga gifter.

7. Lite typiska spelvärden för typiska slps (men det kommer väl i spelledarhandboken).

8. Skjut- och kastvapen: hur ofta kan man avfyra/kasta dem?

9. Hur kan en duktig hantverkare förbättra ens utrustningen?

10. Vad kostar egentligen en häst i drift?

11. Vikter på utrustning, även om detta numera finns i Spelarens Handbok.

12. Det är synd att alla rollspel innehåller så lite om att vara spelledare. Sista kapitlet i gamla Neotech var ju utmärkt på det området...

Ja, det var väl allting jag kunde komma på...

Vilka regler fattas i Eon, vilken fråga. Finns det något annat än regler i Eon...

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Re: fem kapitel!??

<I>Om du anser att en bok är skriven för barn så måste du väl anse att de andra av samma författare är det. Eller ändrade Tolkien helt plötsligt skrivstil och blev värsta kungen på att skriva från att ha varit en "pekboks" författare???</I>

Som författare kan man givetvis skriva både barnböcker och vuxenböcker. Det finns det otaliga exempel på. Bilbo var mer skriven som en saga, för det var det enda som den kunde kallas på den tiden. Nuförtiden är ju fantasy en relativt respekterade genre och inget för barn. Ringen-trilogin har dock inte samma "barnsliga" inriktning.
Så visst kan man ändra skrivstil...jag förstår inte riktigt hur du trodde att man _inte_ kunde göra det.

<I>Precis och då är det kul om historien är intressant så att man känner för att läsa vidare vilket jag inte gör. Och visst det händer minst i början av en bok eftersom man då för inblicken i vad det handlar om. Och då gäller det som författare att göra denna inledning intressant annars är det kört. So IMHO "It doesn´t make sense boy!".</I>

Det kanske gäller i dagens oerhört säljinriktade fantasy, men inte för Tolkien. Knappast heller i ett oräkneligt antal andra klassiker i diverse genrer. Och 5 kapitel är tämligen lite och det är antagligen inte särskilt lätt att bilda en vettig uppfattning på så lite. Det beror dock på hur mycket tålamod man har. Men eftersom Tolkien hyllats av så många kan man ju tycka att du borde ge den lite mer chans än 5 kapitel.

<I>Alla har uppenbarligen inte läst den ....Vilket kan vara bra eftersom man då slipper vara fast i den fantasy värld som måste innehålla alver som bor i skogar och är smala, dvärgar som är extremt muskelösa och nödvändigtvis måste bo i berg mm. </I>

Jag hoppas att inte alltför många är så lättpåverkade. Och läser man mer än Tolkien så borde det inte bli nåt problem. Problem blir det när det handlar om folk som anser att allt annat än Tolkien är skräp och som läser Ringen-trilogin högt för sig själv varje kväll.

/RipperDoc - du är lat :)

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

G

Guest

Guest

Som författare kan man givetvis skriva både barnböcker och vuxenböcker.

Ja, men nu menade medelåldersdvärg, som jag uppfattade det, att Tolkien skrivit Bilbo som de andra böckerna fast den var intriktad till barn enligt honom. Den är ju inte inriktad till barn så därför så borde ju Tolkiens fortsatta skrivstil ha varit likadan.

Så visst kan man ändra skrivstil...jag förstår inte riktigt hur du trodde att man _inte_ kunde göra det.

Ja naturligtvis så kan man ändra skrivstil men det finns det väl ingen vidare anledning att göra. Tolkiens böcker sålde ju inte på hans tid så han kunde ju inte veta om boken han skrivit (bilbo) var bra eller dålig. Därför fanns det ingen vidare anledning att byta skrivstil om man inte inriktar sig på en annan generation eller liknande. Att en författare byter skrivstil kommer ju av en anledning inte bara hux flux....

Det kanske gäller i dagens oerhört säljinriktade fantasy, men inte för Tolkien.

Det handlar inte om man kommer sälja eller inte utan om man lyckas "fängsla" sin publik vid sitt verk. Då är det bra om det är intressant i början vilket jag inte anser Tolkien vara och därför finner jag inget större intresse att läsa den eftersom jag blir uttråkad.

Och 5 kapitel är tämligen lite och det är antagligen inte särskilt lätt att bilda en vettig uppfattning på så lite.

Efter lite mer än halva boken, vilket fem kapitel är, så borde man ha hunnit få en uppfattning. När anser du att man ska ha en åsikt om en trilogi. När man läst klart bok ett, två eller kanske t.o.m tre /images/icons/smile.gif?

Men eftersom Tolkien hyllats av så många kan man ju tycka att du borde ge den lite mer chans än 5 kapitel.

Det är många som hyllar Pulp Fiction ändå anser jag det vara en av historiens största B-film. det tog lång tid innan jag såg färdigt. Detta trots att många varmt rekommenderat den. Och nu ska jag berätta en hemlighet. Kritiker kan faktiskt ha en annan åsikt än en annan person. Det är sant /images/icons/smile.gif. Och återigen fem kapitel är en halva första boken...

du är lat :)

Din uppfattning om jag är lat eller inte har inte med detta att göra. Jag är inte speciellt lat när det gäller att läsa böcker. Som exempel kan ges att jag precis läst färdigt Sagan om Tamulis andra bok på mindre än en månad. Det anser inte jag är speciellt lat. Men visst läser man en bok om dagen så kan det ses som mycket lat.

Jag tycker Tolkiens böcker är sega, det är ett faktum. Jag kommer ev. läsa Tolkien när jag läst alla andra böcker som jag tycker är bättre bl.a. ska jag läsa färdigt Kerrs serie först och sedan blir det nog Jordans....sen kanske herr Tolkiens...punkt.

/Tiamel - tror många bara påstår att de gillar Tolkien för att det är "fantasygudens" verk /images/icons/tongue.gif

Azagthoth

Myrmidon

Ja naturligtvis så kan man ändra skrivstil men det finns det väl ingen vidare anledning att göra.

Att låta en författare skriva i samma stil till samma publik i bok efter bok är som att be en konstnär måla samma motiv flera gånger. Tolkien kanske kände att han behövde en annan stämning i ringen-trilogin än vad som förmedlades i Bilbo. Alltså ändrade han stil för att nå denna stämning. Jag tycker att förändringen var till det bättre.

Kritiker kan faktiskt ha en annan åsikt än en annan person.

Jo tack, de flesta så kallade filmkritiker hyllar Pianot...

Jag kommer ev. läsa Tolkien när jag läst alla andra böcker som jag tycker är bättre...

Hur tusan kan du säga vilka böcker som är bättre än andra innan du har läst dem? Eller läser du dem igen?

/Azagthoth

Sir Foilan

Hero

". Den är ju inte inriktad till barn så därför så borde ju Tolkiens fortsatta skrivstil ha varit likadan"

Bilbo var från början tänkt att skrivas som en godnattsaga för hans barn. Men romanen bilbo blev mer än så, dock så om man jämför med ringentrilogin så har den fortfarande en lite ungdomligare prägel.

"Det handlar inte om man kommer sälja eller inte utan om man lyckas "fängsla" sin publik vid sitt verk. Då är det bra om det är intressant i början vilket jag inte anser Tolkien vara och därför finner jag inget större intresse att läsa den eftersom jag blir uttråkad."

Idag handlar det om att sälja. Tolkien ville mer än så, han ville diktera en hel värld, en hel mytologi då han tyckte att England var så fattig på dylikt. Han skrev för skrivandets skull. Du tycker inte om Tolkien, that's it. Men du har knappats gett den är värdig chans heller.

"tror många bara påstår att de gillar Tolkien för att det är "fantasygudens" verk"

Tror jag oxå. Det finns nog två sorters "klychiga" relationer till Tokiens verk. De som höjer dem till skyarna bara för att den "ska" vara bäst och så de som hatar verken bara för att vara motvalls. Sen finns det ju förstås de som giller dem för vad de är, nämligen litterära storverk! /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

snälla, sockersöta tiamel...

"Ja, men nu menade medelåldersdvärg, som jag uppfattade det, att Tolkien skrivit Bilbo som de andra böckerna fast den var intriktad till barn enligt honom. Den är ju inte inriktad till barn så därför så borde ju Tolkiens fortsatta skrivstil ha varit likadan."

nej lille självgode "läser bara kiosklitteratur" gubbe jag menade att den var MER riktad till barn än sagan om ringen som faktiskt är MYCKET bra skriven, tom jämförd med de RIKTIGT duktiga och stora författarna (typ george orwell och det ryska gänget =). bilbo är mycket enklare skriven och det är därför den är som en saga som läses högt för barn av sina föräldrar... antagligen också därför du orkade läsa den men inte sagan om ringen... återigen rekommenderar jag varmt die hard filmerna!

"Därför fanns det ingen vidare anledning att byta skrivstil om man inte inriktar sig på en annan generation eller liknande. Att en författare byter skrivstil kommer ju av en anledning inte bara hux flux...."

jo boy en författare kan avgöra SJÄLV om han vill skriva till en yngre eller vuxnare publik... han kan också utvecklas på sin intellektuella nivå och börja skriva mer avancerat, men i fallet tolkien så gäller nog det första alternativet...

och slutligen boy, 5 kapitel är INTE halva boken!!!! inte ens en tredledel!!!!!! det är dryga 100 sidor eftersom, sidantalet verkar vara något av ditt största intresse, och som jag sa är det bara inledningen!!

jag påvisar inte att du ska läsa den för du skulle antagligen inte ha förmågan att gilla vilket skulle störa mig grovt, men jag vill försvara bland de enda bra fantasy författarna

och om någon trodde det så är jag inte en tolkien-fanatiker utan de tidigare nämnda författarna ligger mig närmre hjärtat...

Saigon, shit I'm still in saigon. While I'm in here, Charly's out there, getting strong...

Primas Antonio

Veteran

Jag tycker din idé om stridskonster istället för "bjäfsfärdigheter" är bra.

Jag tycker dock stridskonstern hör hemma i grundreglerna. För om jag inte vill spela i Mundana, utan i en egen värld, vill jag antagligen kunna använda stridskonster i den. Visserligen är Mystik&Magi samt Krigarens Väg egentligen inte så "Mundanabundna" som resten av modulerna, men att kunna konstruera egna besvärjelser och stridskonster är alltid trevligt för en konstruktör av egen spelvärld.

/Antonio

G

Guest

Guest

Hur tusan kan du säga vilka böcker som är bättre än andra innan du har läst dem? Eller läser du dem igen?

Förlåt lite otydligt kanske...Jag känner ju RipperDoc så jag antog att han visste vad jag läst. Tänkte inte på er andra /images/icons/smile.gif....Iaf så syftade jag på Kerrs böcker som jag läste de två första av för att sedan göra ett avbrott eftersom Tamuli då blivit fullständig vilket inte Kerrs böcker blivit. På den vägen är det. Och Jordans böcker vet jag inte alls hur de är. Har hört många som inte gillat dem men nu när jag läser vad folk skriver på forumet så verkar ju dessa bra precis som Tolkiens böcker gjorde. Och med det säger jag inte att Jordans böcker är bra eftersom som jag inte har någon uppfattning om det.

/Tiamel

G

Guest

Guest

Bilbo var från början tänkt att skrivas som en godnattsaga för hans barn. Men romanen bilbo blev mer än så, dock så om man jämför med ringentrilogin så har den fortfarande en lite ungdomligare prägel.

Okej eftersom nu så många påstår detta så får jag väl tro på er. I sådana fall så har Tolkien alltså skrivit på ett mer "moget" vis i trilogin vilket är positivt enligt de flesta.

och så de som hatar verken bara för att vara motvalls.

Hoppas inte du placerar mig i detta fack. Jag ogillar absolut inte Tolkien pga. att alla andra gillar den. Som sagt var så gillar jag Tolkiens värld, kanske pga. rollspelet som jag spelat mycket som enligt mina medspelare ger en lite skev bild av hur det är i böckerna men är en bra grund. Så det jag vet av världen gillar jag men det som är i boken är segt. Jag säger inte att det är idiotiskt, amatörmässigt och oigenomtänkt skrivet utan bara segt och det är alltså min åsikt.

/Tiamel

Sir Foilan

Hero

"Hoppas inte du placerar mig i detta fack"

Verkligen inte, det var bara en sak som jag kom att tänka på.

"Så det jag vet av världen gillar jag men det som är i boken är segt. Jag säger inte att det är idiotiskt, amatörmässigt och oigenomtänkt skrivet utan bara segt och det är alltså min åsikt."

Japp, och eftersom du tydligt inte tycker om Tolkien (alltså ringentrilogin) så kan jag verkligen rekomendera "Sagan om drakens återkomst" av Robert Jordan. (Läs den allra helst på engelska)

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

G

Guest

Guest
Re: snälla, sockersöta tiamel...

gubbe jag menade att den var MER riktad till barn än sagan om ringen som faktiskt är MYCKET bra skriven,

Missförstod alltså det. Nu har jag insett mitt misstag och förstått att Bilbo mer är en saga än trilogin. Det var iofs fyra år sedan jag läste Bilbo (vara alltså 13 då) så då borde jag ju ha varit i rätt ålders grupp för boken men gillade den inte något vidare som sagt var.

återigen rekommenderar jag varmt die hard filmerna!

Har redan sett alla tre /images/icons/smile.gif....

jo boy en författare kan avgöra SJÄLV om han vill skriva till en yngre eller vuxnare publik... han kan också utvecklas på sin intellektuella nivå och börja skriva mer avancerat, men i fallet tolkien så gäller nog det första alternativet...

Ja det är klart han kan men eftersom jag fick intrycket av ditt första inlägg att han skrev mindre "moget" i Bilbo så undrade jag varför han helt plötsligt ändrade skrivsätt. Men nu har jag fått förklarat för mig att Bilbo är mer barninriktat än Trilogin.

och slutligen boy, 5 kapitel är INTE halva boken!!!! inte ens en tredledel!!!!!! det är dryga 100 sidor eftersom, sidantalet verkar vara något av ditt största intresse, och som jag sa är det bara inledningen!!

De första fem kapitlen är typ halva boken av den första boken. Observera att boken Sagan om Ringen är indelad i två böcker. Alltså är det halva boken av den första boken men en fjärdedel, eller nåt, av hela Sagan om Ringen boken. SIdantalet är inte mitt största intresse. Jag har diskuterat detta med mina vänner förut och därför har jag koll på att jag läst ungefär halva första boken. Så att säga att jag är fäst vid sidantalet kan jag inte förstå. Och som sagt var så tycker jag att inledningen ska verka intressant för att jag ska läsa vidare. Tycker det är ganska självklart. Jämför med ex. en tidningsartikel (kanske inte riktigt jämförbart men ändå). Blir man inte intresserad av inledningen inte sjutton läser man hela artikeln.

/Tiamel

Ymir

Liten kantbaron
Orwell

Kallar man George Orwell för duktig så har man imho fått en grav feluppfattning om vad litteratur är. Tråkigare författare får man leta efter. Tolkien är också grovt överskattad.

- Ymir, tycker att den här diskussionen är både tråkig, meningslös och enformig

WHaLe

Hero

Jag håller med dig om att det hade varit bra mycket bättre att enbart ha stridskonster..
För en vanlig enkel bondpojke som bara tränat lite på gården bebhöver man inte ens gå så långt som till drill med <mojäng>, det räcker med en stridskonst helt utan stridstekniker..
Har du kvar reglerna för det grundläggande stridskonstsystemet???

WHaLe

WHaLe

Hero
Nackdelen med att anpassa mer för ras och kultur är att det tar extremt mycket plats... Det är bättre att lägga sådana saker i separata moduler..

WHaLe

kboman

Veteran
Hmm. Någon sa örter&droger och det håller jag med om. Annars tycker jag att det mesta regelmässigt är bra och heltäckande, med ett undantag.

Mina synpunkter:

1. Jag har fortfarande inte förstått initiativsystemet... Det kanske är ren dumhet, men jag förstår inte hur försvararen ska börja slå initiativ innan försvarare/anfallare har definierats?
2. Stavningen... argh! Boken är nerlusad med stavfel, och framförallt grammatikfel. Minst två per sida, vilket drar ner helhetsintrycket rejält...
3. En sak som är ganska irriterande är att det i alla Eon-moduler görs reklam för en massa andra moduler. T.ex. i Asharien & Soldarn verkar det jättespännande att vara en Zoriánriddare, men då saknas stridskonsterna, då står i en annan modul blir man upplyst... Mindre sånt här, tack! Kunderna blir bara sura...

Det är möjligt att allt det här har sagts innan, men det är inte kul att läsa från det här ämnet på en 90MHz med modem...

Hoppas detta hjälpte...
/Kalle

(bra initiativ förresten!)

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>

Tzoch'anthar

Veteran

För en vanlig enkel bondpojke som bara tränat lite på gården bebhöver man inte ens gå så långt som till drill med , det räcker meden stridskonst helt utan stridstekniker..

Men isåfall borde väl de vanliga stridsfärdigheterna funka utmärkt. Krigare andvänder med fördel de stridskonster som finns tillgängliga för deras yrke, medans t.ex en vanlig köpman får nöja sig med "stridskonsten" dolk. Jag förstår inte vad som är problemet?

/Tzoch

Akta er för DOM!

Tearlach

Warrior
regler för reparation av brytvärde.
går det att reparera en skadad rustning eller ett skadat svärd?

(jag tar gärna ett svar här men jag skulle vilja se det i regelboken)

Tearlach: som tydligen har blivit uppgraderad ifrån grisgosse till packåsna.

darkmoor

Veteran
<I>"1. Kontakttabellen borde varit obligatorisk och flyttats bort från huvudtabellen, dels då alla personer känner folk
och dels då det är surt att sitta med tio kontakter medan alla andra har slagit tre-fyra gånger på fysiska och
mentala egenskaper..."</I>

Dessutom bör händelsetabellen lyftas bort och göras på liknande sätt som i n2. Det är också för stor chans att bli adlig.

//Henrik, känd som Darkmoor