Nekromanti Synpunkter på regelboken?

Bjorn

Hero
Re: Men praktisk erfarenhet då???

Problemet är ju att man inte kan bli riktigt bra genom praktisk erfarenhet... En bondpojke som har stått och lekt lite med svärd hemma på gården och därefter överlevt 50 strider på liv och död kan fortfarande inte lära sig de tricks som en sprätt som har gått nå'n 3-månaders kurs på nå'n mesig fäktskola kan vilket jag tycker är fel. Personligen tror jag att man lär sig bra mycket fler tjuvknep och finesser av att slåss på riktigt.

/Bjorn

Azagthoth

Myrmidon
Re: Men praktisk erfarenhet då???

Personligen tror jag att man lär sig bra mycket fler tjuvknep och finesser av att slåss på riktigt.

Vem har sagt att det inte är förenat med livsfara att utbilda sig i den "finare" formen av fäktning? Okej, det kanske görs med träsvärd i början, men även träsvärd gör ont och frammanar blåmärken.

Att överleva så många strider som du talar om borde ge bonden ett rejält övertag ändå, då hans stridsvana borde vara mycket högre.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator

Krille

Super Moderator
"Jag har fortfarande inte förstått initiativsystemet... Det kanske är ren dumhet, men jag förstår inte hur försvararen ska börja slå initiativ innan försvarare/anfallare har definierats?"

Det inträffar enbart när man öppnar striden. I det läget slår båda kombattanterna ett slag för VINIT. Den med högst effekt blir anfallare. Därefter är det den som är försvarare som slår för VINIT. Se även annat inlägg om VINIT-frågan här i närheten.

"En sak som är ganska irriterande är att det i alla Eon-moduler görs reklam för en massa andra moduler."

Jag ser det här inte som reklam, utan som en hänvisning till var denna extra information finns. Sen är det upp till kunden att avgöra om han anser sig behöva denna extra information.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Azagthoth

Myrmidon
Jag ser det här inte som reklam, utan som en hänvisning till var denna extra information finns.

Låt gå för att det är information om modulen faktiskt finns att få tag på. Men när det handlar om kommande moduler anser jag att det är reklam. Jag har fortfarande inte smält att man blev utan improviserad magi i grundreglerna (och hänvisningen till den kommande modulen Mystik och Magi gjorde inte saken bättre).

Dessutom är det väl ganska givet i vilken modul man kan finna mer information, det krävs inte ett geni för att inse vad en bok med titeln "Mystik och Magi" handlar om.

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
Kommande moduler

"Låt gå för att det är information om modulen faktiskt finns att få tag på. Men när det handlar om kommande moduler anser jag att det är reklam."

Handen på levern, jag ser inte skillnaden mellan att informera om vad som finns i existerande moduler och vad som kommer att finnas i kommande moduler, förutom tempus. I båda fallen finns den extra informationen inte i den aktuella modulen utan i någon annan, och jag ser det enbart som schysst att tala om var den finns/kommer att finnas. Om du nu stör dig över att modul 2 inte finns i handeln när du köper modul 1, se hänvisningen som ett heligt löfte på vår scoutheder, cross my heart and hope to die och allt sånt där, att vi faktiskt tänker ge ut modulen.

"Jag har fortfarande inte smält att man blev utan improviserad magi i grundreglerna (och hänvisningen till den kommande modulen Mystik och Magi gjorde inte saken bättre)."

Jag har hittills bara hittat två rollspel med improviserad magi: Ars Magica (duh!) och Pendragon 4th Ed, den sista dock ganska begränsad. Jag vet att vi gick ut med det i förhandsinformationen, men när det kom till kritan så fick det inte plats i grundreglerna. Och får det inte plats så får det inte plats.

"Dessutom är det väl ganska givet i vilken modul man kan finna mer information, det krävs inte ett geni för att inse vad en bok med titeln "Mystik och Magi" handlar om."

Gäller det generellt? Jag menar, kan man vara säker på att det står något om Zorian-orden i Asharien&Soldarn, eller det kanske står i Religioner: Gudarnas Kamp? Och hur är det med staden Lim'alan, står det information om den i Mundana, Asharien&Soldarn eller Alver: Förbannelsens Folk?

Och så vidare. Hänvisningar är aldrig fel, IMHO, inte ens till kommande moduler.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Azagthoth

Myrmidon
Re: Kommande moduler

Om du nu stör dig över att modul 2 inte finns i handeln när du köper modul 1...

Det som stör mig är att informationen i modul 2 borde varit med i modul 1.

Jag menar, kan man vara säker på att det står något om Zorian-orden i Asharien&Soldarn, eller det kanske står i Religioner: Gudarnas Kamp? Och hur är det med staden Lim'alan, står det information om den i Mundana, Asharien&Soldarn eller Alver: Förbannelsens Folk?

Görs det hänvisningar "bakåt i tiden"? Har inte Alver-boken, och det var bra länge sedan jag läste Mundana och A&S. Om det står om staden nu nämner i Mundana, hänvisar Alver och A&S till Mundana för mer information om denna? De enda hänvisningarna till äldre moduler brukar vara de som riktar sig mot grundreglerna, vilka jag tycker är okej. Hänvisningar framåt i tiden är för mig reklam, och blir mer reklam om det inte hänvisas bakåt i samma utsträckning.

Undrar om folk hänger med i min något skumma tidshoppning...

/Azagthoth

Jonas...

Warrior

Håller lite med dig...

Det handlar lite om sättet det görs på också.
Om ser det krasst så ger alla hänvisningarna i regelboken lite intrycket att det inte är ett 'färdigt' (missförstå mig rätt nu...) spel utan man 'måste' skaffa de kommande modulerna i hänvisningen för att få 'full glädje' av den bok man just köpt...

Hur dessa hänvisningarna än är menade, så är det lätt att uppfatta dem som just reklam och 'teasers' så... det hade känts bättre utan sådana.

Som i fallet med improviserad magi... ärligt talat... ge f*n i att nämna det över huvudtaget om det inte finns med tillräckligt med regler för att använda det...
Överraska med den kommande modulen istället!

Tycker jag...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Vindhand

Myrmidon
Vad skall bort?

En minst lika intressant fråga är vad som skall bort. Om man antar att platsen i grundboken är begränsad och att det finns saker som borde in i den; vad skall man dumpa för att göra plats?

Jag tycker att bakgrundstabellerna (hur många syskon du har, händelser i ditt tidigare liv, kontakter mm.) är överflödiga.

(sedan skulle jag kunna komma på ett par tre regelförbättringar man skulle kunna göra men det kanske inte hör hit)

humongos

Veteran
inte mycket att bråka om

<I>Det finns enklare stridskonster, till exempel Drill med <mojäng>. Varför ska inte de kunna användas?</I>

Men en drill är inget annat än en vapenfärdighet med tekniken utspel, det kan inte vara så krångligt?

Behövs ju knappast någon ändring i reglerna för att möjliggöra en ersättning av de generella vapenfärdigheter med drills?

ripperdoc

Myrmidon

<I>Som i fallet med improviserad magi... ärligt talat... ge f*n i att nämna det över huvudtaget om det inte finns med tillräckligt med regler för att använda det...</I>

Det handlade alltså om att innan Grundboken var klar gjordes reklam för Eons magisystem, som skulle kunna improviseras. När grundboken sedan blev klar insåg de att det inte skulle få plats, och förpassade det till Mystik & Magi.

Har du några bättre förslag på vad de skulle ha gjort?

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

ripperdoc

Myrmidon
Re: fem kapitel!??

<I>Och Jordans böcker vet jag inte alls hur de är. Har hört många som inte gillat dem men nu när jag läser vad folk skriver på forumet så verkar ju dessa bra precis som Tolkiens böcker gjorde. </I>

De är inte bra :)
Jag var t.o.m. så vänlig att jag läste 2,5 böcker innan jag tröttnade. Jordan är IMHO som Eddings utan en tillstymmelse till humor eller kanske action. Bara klyschor men inget kul.

/RipperDoc - som för övrigt tröttnat rejält på Eddings...har nog tröttnat på att läsa fantasy alls

ripperdoc

Myrmidon
Re: snälla, sockersöta tiamel...

<I>Alltså är det halva boken av den första boken men en fjärdedel, eller nåt, av hela Sagan om Ringen boken. </I>

Då är det ju lite dålig stil av dig att säga att du läst halva första boken i Sagan om Ringen. :) Det är upplagt för missförstånd.

<I>Och som sagt var så tycker jag att inledningen ska verka intressant för att jag ska läsa vidare. Tycker det är ganska självklart. </I>

Det är IMHO tyvärr ett modernt, mycket underhållingsinriktat, synsätt. Jag tycker mig se ett visst förhållande mellan en tunn, underhållningsinriktad story och böcker (eller andra medier) som är mycket koncentrerade på att inledningen ser bra ut. Det är ungefär som att jämföra med typisk Hollywoodfilm och sådana filmer som vinner priser i Cannes. Hollywoodfilmerna måste börja med en explosion, långa kamerapanoreringar och höga ljud medan Cannesfilmerna gör det precis motsatta.

<I>Jämför med ex. en tidningsartikel (kanske inte riktigt jämförbart men ändå). </I>

Nej, usch, gör inte det. *fniss* Är du så slö att du slutar läsa en artikel om den inte verkar bra? :) Det handlar ju bara om någon enstaka sida. Men, jag håller delvis med dig, man läser inte vad som helst bara för att se om det blir bra, men är det ex. rätt genre så är det ju en vettig anledning att läsa något, på försök.

Tolkien levde på en tid där man i allmänhet skrev "klassiker". De har oftast blivit hyllade för sitt skrivsätt men är sällan så underhållningsinriktade. Nej, det var bättre förr i tiden, då ungdomar klarade av att läsa Tolkien. :)
Där ser man vad dagens samhälle gör med folk.

/RipperDoc - är 8 månader äldre än Tiamel

Jonas...

Warrior

"Har du några bättre förslag på vad de skulle ha gjort?

Tja... inte försätta sig i situationen från början kanske... /images/icons/smile.gif dvs inte gå ut och säg att Eon har ett 'improviserat magisystem' om man inte är säker på att få ut det... t.ex.

"Det handlade alltså om att innan Grundboken var klar gjordes reklam för Eons magisystem, som skulle kunna improviseras. När grundboken sedan blev klar insåg de att det inte skulle få plats, "

Det där handlar lite om marknadsföring<->trovärdighet... visst höga målsättningar är bra... särskilt om man håller dem för sig själv... Annars blir det, om man nu hårddrar det en bit, falsk marknadsföring... "Jag har sett att Eon har ett 'improviserat magisystem'. Jag går och köper spelet. Men... inge sånt system..."

Jag menar... om jag får erfarenheten att produkterna inte håller vad de lovar, är det till tjyven och sist betydligt mindre chans att jag köper dem.

Och det är väl inte vad Neogames vill...?

-Kvalitet är att överträffa kundens förväntningar...-

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

G

Guest

Guest
Re: snälla, sockersöta tiamel...

Då är det ju lite dålig stil av dig att säga att du läst halva första boken i Sagan om Ringen. :) Det är upplagt för missförstånd.

Jo, kanske det men jag tänkte att eftersom de jag diskuterade med har läst den, vilket jag antar eftersom de kan säga att boken är sååå himla bra, så visste de hur boken var indelad. Den första avsnittet i Trilogin Sagan om Ringen heter just "Första Boken". Men visst det är lätt att missuppfatta. Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare.

Det är IMHO tyvärr ett modernt, mycket underhållingsinriktat, synsätt.

Går inte läsningen möjligtvis under kategorin underhållning? Ska det inte vara underhållningsinriktat då?

<I>Är du så slö att du slutar läsa en artikel om den inte verkar bra?[/i]

Självklart. Om det står i inledning "Bonden Johansson gick idag över gatan och blev på körd av en traktor av modell "super turbo traktor 37E". Johansson vrickade tummen och fick ett blå märke på höger vad" så slutar jag läsa. Om det verkar ointressant så läser jag det inte. Även om man är intresserad av ett ämne så är det inte säkert att man gillar det som behandlas just i artikeln. T.ex. läser jag mycket få av aritklarna i Sverox trots at jag sysslar med rollspel och är intresserad av rollspel i allmänhet. Det handlar inte om att vara slö. Den tid man skulle tillbringa för att läsa helt onödiga artiklar kan man göra något mycket bättre av (t.ex. diskutera Tolkien på forumet /images/icons/smile.gif).

Men nu har vi visst kommit ifrån Tolkien upptäckte jag. Vi kanske skulle återgå till det om någon har lust att driva det vidare. Personligen anser jag diskussionen var uttjatad. Jag, och några ytterst få till, tycker att Tolkiens böcker är sega medan ni andra tycker att Tolkien är en fantasygud eller iaf i stil med det. Det finns inget mer att diskutera ur min synvinkel. Punkt.

är 8 månader äldre än Tiamel

Vilket sammanträffade. Jag är precis 8 månader yngre än RipperDoc.../images/icons/smile.gif (förlåt min dåliga humor)

/Tiamel

Re: Orwell

ymir ditt körda offer... säger du att orwell är dålig så anfaller du 1000 ggr fler experter än när du anfaller tolkien!!!!!!! en sån idiot som inte kan uppskatta litteratur när den är på topp har inte läst orwells böcker... som alltid rekommenderar jag action böcker för inkopetenta!!! säger du att jag inte vet vad litteratur är???!!!!! jag har i mina medellanden visat att jag läser högintellektuella böcker av världens främsta författare men då du ligger så långt bak i utveckliungen så vet du nog inte vilka dostojevskij, gorkij, gogol, tjechov, kafka etc etc... en människa som uttalar sig utan att förstå satiren i djurens gård eller 1984 är sannerligen en stenåldersmänniska och jag trodde (blev mycket besviken när jag insåg att så inte var fallet) att fler rollspelare än jag läste annan litteratur än den man kan finna i närmsta kiosk!!!!!!!!! HUR FAN KAN DU SÄGA ATT JAG INTE VET VAD LITTERATUR ÄR!!!!!! VEM VET MEST OM LITTERATUR, DEN SOM LÄSER ALL FANTASY SÄLJ-LITTERATUR ELLER DEN SOM LÄSER BÖCKER SOM BROTT OCH STRAFF ELLER FÖRVANDLINGEN!!!!!!! dessa är inte några j***a kioskromaner utan innehåller litteratur och språk som en författare som bara vill sälja aldrig kan uppnå!!!!!

sorry, men jag blir så sataniskt sur när jag pratar om något på en helt annan nivå än någon annan och så kommer denne och säger saker han inte vet ett smack om!!!!!!

jag tror att många håller med mig på denna punkt och det är att kritiserar man en bok som älskas av miljoner människor och experter så säger det mer om personnen med uttalandet än om boken... orwell är väldigt, väldigt duktig...

Saigon, shit I'm still in saigon. While I'm in here, Charly's out there, getting strong...

G

Guest

Guest
Re: Orwell

Ursäkta att jag svara Ymir men jag kände att jag var tvungen att läxa upp den här "mina-åsikter-och-dem-som-tycker-som-jag-har-alltid-rätt-personen".

säger du att orwell är dålig så anfaller du 1000 ggr fler experter än när du anfaller tolkien!!!!!!!

Om en författare är dålig eller inte är helt upp till varje enskild läsare. Om så alla på detta jordklot och några till skulle tycka en författare var bra så innebär inte det automatiskt att man själv måste göra det.

som alltid rekommenderar jag action böcker för inkopetenta!!!

Eftersom du rekommenderat mig actionfilmer så påstår du att jag är inkompetent. Om det är någon som är inkompetent så är det en person som anser att hans åsikter är de rätta och ingen annan har rätt till en annan åsikt. I det här landet så har vi åsiktsfrihet och dessutom yttrandefrihet vilket innebär att vi får tänka och tycka i princip vad vi vill. Om man inte gillar det då anser jag att man är inkompetent

säger du att jag inte vet vad litteratur är???!!!!!

Det har ingen påstått. Men litteratur ur din synvinkel kanske är annorlunda mot andras. Tycker du att en viss litteratur är bra så finns det folk som tycker den är dålig. Detta innebär att ingen har en dålig uppfattning om litteratur ur sin egen synvinkel däremot ur andras. Vad man menar med litteratur kan alltså vara väldigt brett. T.ex. så anser ju jag Tolkien var en seg författare men det innebär inte att jag skulle kalla hans verk för något annat än litteratur, eftersom det är just det.

dessa är inte några j***a kioskromaner utan innehåller litteratur och språk som en författare som bara vill sälja aldrig kan uppnå!!!!!

Enligt din åsikt ja, vilken vi respketerar. Men uppenbarligen så respekterar inte du andras åsikter utan då är de inkompetenta och fattare inga böcker alls. Allt dom klarar av att läsa är "Nalle Puh" eftersom det enbart är litteratur som är till för att säljas, inte förmedla något budskap.

VEM VET MEST OM LITTERATUR, DEN SOM LÄSER ALL FANTASY SÄLJ-LITTERATUR ELLER DEN SOM LÄSER BÖCKER SOM BROTT OCH STRAFF ELLER FÖRVANDLINGEN!!!!!!!

Det vet man faktikst inte. Litteratur är ju båda dessa grupper av böcker. Litteratur är ju böcker överhuvudtaget, sedan spelar det ingen roll om de är bra eller dåliga. Så vem som kan mest litteratur är helt enkelt den som kan flest boktitlar, mest författare osv. INTE den som tycker han läser bäst litteratur.

men jag blir så sataniskt sur

Det märks...

jag tror att många håller med mig på denna punkt och det är att kritiserar man en bok som älskas av miljoner människor och experter så säger det mer om personnen med uttalandet än om boken...

Det gör det inte. Det enda som det säger om personen är att han inte tycker som dig och väldigt många andra i frågan.

orwell är väldigt, väldigt duktig...

Respekterar att du tycker det. Personligen har jag ingen uppfattning om Orwell men om jag skulle få det och tycka olikt dig så skulle jag respektera din åsikt till skillnad från dig.

/Tiamel - blir förargad när någon kallar honom inkompetent /images/icons/mad.gif...