Nekromanti [Sys16] Hjälp med en stridsregelgrej

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
För att göra skillnaden mellan yxa, dolk, och spjut intressant (och kanske mer trovärdig), experimenterar vi med att låta varje vapen vara effektivt noll, ett, två eller fler steg bort. Har man det längre vapnet får man en
extraattack när någon med ett kortare vapen vill tränga sig på. Å andra sidan: lyckas de tränga sig på strider man med minus om man håller kvar vid sitt långa vapen.

Det har funkat bra vid speltest vid vårt bord. Har ni några synpunkter? Och är det begripligt beskrivet här:

http://viggo.nu/sys16/N%C3%A4rstridsvapen.html

?

Tacksam för all hjälp!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har inte läst dokumentet ditt, men grundkonceptet låter bra! Du är inte först med att använda det, men det är ett system värt att återanvända.

Hur gör ni med avståndsvapen, pilbågar etc., och förflyttning generellt? Fördelen med ditt koncept, förutsatt att man drar ut det till att gälla hela striden, är att förflyttning och avstånd kan abstraheras.

Alltså, inget "bågskytte-trollet är 12 meter bort", utan all rörelse i striden är olika svår/riskfylld (med avståndsvapen är det tänkbart att hinna fyra av en projektil mot en avancerande motståndare).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
En effekt av regeln är hur taktik blir mycket viktigare, i synnerhet i kombination med våra tilläggsregler för taktiska närstridsmanövrar:

http://viggo.nu/sys16/Stridsman%C3%B6vrar.html

Att stå tre stycken tätt ihop med utfällda spjut ger tre extraattacker mot en fiende som närmar sig framifrån, och om någon av dessa attacker träffar kan inte fienden komma nära inpå.

Eller: Även om byborna är svagare än en argsint björn kan de med långa pinnar (och genom att kasta glödande kolbitar) hålla björnen på avstånd.

Och ha för 17 en dolk i bältet! När någon tagit sig förbi ditt svärd vill du inte bara ha nävarna att lita på.

En erfarenhet är att -2 för strider innanför vapnets räckvidd är för lite. Antingen -5 eller att det faktiskt är omöjligt utan att först backa.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Nej, avstånd är inte abstraherade. Det är tvärtom ganska detaljerade strider: -Jag hoppar upp på bordet! -Ok, rövaren kastar sig efter dig och får en extraattack.

Under en runda (6 sek) kan en varelse förflytta sig sin fart (för vanliga människor 10 meter) och sedan attackera med ett närstridsvapen, eller skjuta med ett förberett avståndsvapen och sedan springa sin fart, eller förbereda avståndsvapnet samt avfyra det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
En tanke skulle kunna vara att minska skadan ett steg (från d8 till d6 etc) istället för att ge -2 på träffchansen.

Enligt min erfarenhet är det inte svårare att träffa med skaftet eller bakänden på ett spjut än med spetsen - tvärtom är spjutet gjort för att användas även på det sättet. Samma sak med svärdet: är fienden för nära så drämmer man till honom med hjaltet. Det gör inte lika ont, dels för att det inte är vapnets primära skadeutdelande del som träffar och dels för att du inte har hela kroppen med dig, men det är inte nödvändigtvist svårare att träffa.

Också: i ett liknande system som jag skrev så påverkades turordning av vapenlängd och avstånd: om man var på optimalt avstånd (och motståndaren inte var det) så hade man initiativet och blev anfallare. Det är en viktig egenskap hos ett spjut: dess längd är till för att du ska kunna kontrollera striden genom att hålla fienden på långt håll där du kan sticka honom men han inte kan sticka dig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Det har fick mig att tanka pa hur det kan fungera i Fafnir. En annan inspirationskalla (som kan vara intressant for dig med) ar Warlords of Alexander dar vapenlangd i princip ar initiativsystemet.

Hur som helst, sa har tanker jag till Fafnir.

Den som vinner ett stridsslag (far successmarginal) kan closea eller disengagea i slutet av rundan. Genom att betala fyra successpoang (anvands normalt for att tillfoga skada) kan du flytta in eller ut ett snapp och sedan ev. utdela skada.


Det finns tre nivaer i narstrid: brawl, sword och spear. Sker striden narmare an din vapenlangd far du minus ett per snapp. Sker striden langre bort kan du inte skada din motstandare. Vinner du far du som sagt rora dig innat ett snapp, men forst efter slaget.


For avstandsstrid anvands ett liknande system, men baserat pa stenkast. Skillnaden ar att man inte kan closa eller disengaga pa samma satt utan det ror sig bara om enkel forflyttning over langre avstand. Ett kastvapen har rackvidd 1 stones throw, en slunga en pilbage 2 stones throw, en skytisk bage 3 stones throw och en namngiven skytisk bage 4 stones throw.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Tack! Tanken på att minska skadan var utmärkt. Ska testköra lite strider.

Annars: Genom att den med det långa vapnet får en extra attack när någon närmar sig blir det automatiskt att komma först i turordningen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Efter lite teststrider verkar det som om träffchans minus ett och skada som ett primitivt vapen (sexsidig minus ett) är lagom nackdel för den som tvingas strida innanför vapnets optimala räckvidd. Möjligen minus två på bägge. Möjligen.
 
Top