Nekromanti System för attribur och färdigheter...

samiis

Warrior
Jag funderar på att göra ett rollspel, som jag absolut inte kommer bli färdig med, men det kan vara kul att börja...

jag funderar bl a på ett system som följande, ungefär

Det kan finnas några få grundattribut tillexempel FYS, KAR, PED (pedant), INT (-elligens)

pedant är en egenskap jag själv kommit på, finkänslighet ska jag kanske kalla den

Under dem ska det finnas fler, tex STY, RÖR under FYS

De ska påverkas av FYS, men inte allför mycket...

PED ska påverka allt med vapen att göra, väldigt lite på svärd och sånt, detso mer på armborst och bäge, där man behöver kunna sikta...

men det är bara en funderaing jag haft och tänkt på i några minuter, om detta startar någon rolig diskussion tyder det kanske på intresse och då kan jag komma med mer info senare...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
PED ska påverka allt med vapen att göra, väldigt lite på svärd och sånt, detso mer på armborst och bäge, där man behöver kunna sikta...

Testa att kalla det finmotorik istället, eftersom det beskriver bättre vad det rör sig om.
Men eftersom du vill ha ett fåtal grundattribut och en massa underattribut är det väl bäst att använda den generella termen Smidighet och sedan dela upp den i flera olika delar.

/tobias

Rising

Vila i frid
PEDant skulle jag nog byta ut mot MOTorik eller PREcision då "pedant" säger mer att man är petig eller överdrivet noggrann.

Annars gillar jag uppdelningen med fyra grundfundament och sedan några underegenskaper till dessa.

Till Flowers and Fantasy funderade jag först på följande gruppindelning som kanske kan inspirera dig något:

<big>KROppsbyggnad</big>
STYrka
Används när man skall lyfta något eller vid kraftmätningar såsom armhävning. Det har således inte bara med råstyrka att göra (det råder KRO över), utan även styrketeknik är inblandat.

IMMunitet
Används för att se hur väl kroppen står emot förkylningar, gifter och droger. Kroppsmassa räknas definitivt in på den här punkten.

UTHållighet
Används för konditionsprov och för att se hur mycket smärta man kan uthärda innan det börjar tära på psyket. Ens kroppspoäng är förstås också baserade på ens UTH.

<big>MOTorik</big>
PREcision
Används när man skall skjuta någon med handeldvapen eller när man ska utföra pillriga arbeten som kräver god fingerfärdighet.

VIGhet
Används när personen skall utföra akrobatiska manövrar och som grund till färdigheter som hoppa, klättra och liknande. Vigheten används också när man skall drämma till någon med närstridsvapen.

REAktion
Används för att se hur snabbt rollpersonens kropp reagerar när man vill utföra någon instinktiv handling. Dels till intiativslag och dels till speciella situationer såsom där man ska ducka för kastprojektiler och liknande.

<big>KARisma</big>
UTSeende
För att se hur tilltalande en person ser ut att vara. Folk har förvisso olika smak och alla tycker inte du är sexig bara för att du har hög UTS (särskilt inte över rasgränserna) men då är man ändå hjälpt av sin UTS eftersom folk med hög UTS också har bättre självförtroende när det gäller sin egen kropp och skäms inte över den.

CHArm
Används som grund till färdigheter såsom bluffa och förföra. Charmiga personer är trevliga och tillmötesgående att ha att göra med (när de så önskar) och vinner på långvariga förhållanden med folk i sin omgivning.

AUKtoritet
Ibland måste man ha skinn på näsan och kunna säga ifrån på ett sådant sätt attfolk förstår att man menar allvar. Rollpersoner med hög AUK har lätt för att övertala andra, och de har goda ledaregenskaper.

<big>FÖRstånd</big>
INTelligens
Används för att se hur lätt rollpersonen har för att lära sig saker. Alltså till alla kunskapsfärdigheter, men även när spelaren behöver hjälp med logiska gåtor och liknande.

EMPati
Används för att se hur lätt rollpersonen har för att förstå andra levande varelser. Med hög EMPati kan man bli en skicklig psykolog, raggare eller lurendrejare. EMPati används också när man vill kunna tolka nyanser i andras kroppsspråk, som t.ex. vid hasardspel. EMPati kan även på något vis användas vid slag när ens mentala hälsa ställs på prov.

UPPmärksamhet
Används när rollpersonen vill undersöka något eller omedvetet kan lägga märke till konstiga saker i ens närhet. UPP används också som bas för färdigheter där man har mycket intryck att smälta samtidigt och måste ha hög koncentration som vid t.ex. bilkörning under normala omständigheter.

/Rising

stenhöna

tellstory
Liten avvikelse...

vad är kriteriet för en grundegenskap? hur många olika finns det? varför ska man ha med vissa men andra inte? kan man säga att prioriteringen av grundegenskaper avspeglar spelvärldens värderingar?

Krille

Super Moderator
Re: Liten avvikelse...

Uj... många frågor...

Men vi tar dem i ordning:

"vad är kriteriet för en grundegenskap?"

Kriteriet är att det är en egenskap som är grundläggande.

"hur många olika finns det?"

Så många som konstruktören vill. TWERPS har minimirekordet med en (1). Big Eyes Small Mouth har 3, GURPS har 4, och de flesta andra har mellan 6 och 9 stycken. Västmark ligger nog bra till för toppnoteringen med 107.

"varför ska man ha med vissa men andra inte?"

För att konstruktören tycker att de passar respektive inte passar spelet eller behövs/inte behövs.

"kan man säga att prioriteringen av grundegenskaper avspeglar spelvärldens värderingar?"

Det kan man säkert.

stenhöna

tellstory

fast alla egenskaper i västmark är väl inte lika grundläggande eller omfattande?

twerps har en?? ho, vilken är det?

Krille

Super Moderator

"fast alla egenskaper i västmark är väl inte lika grundläggande eller omfattande?"

Jo, ungefär. Däremot så är de flesta egenskaper 0 på en skala från -4 till +4) och skrivs därför inte ens upp.

"twerps har en?? ho, vilken är det?"

Strength.

stenhöna

tellstory

"Däremot så är de flesta egenskaper 0 på en skala från -4 till +4"

exempelvis? och hur har du fått fram alla egenskaper?? har du förresten hört talas om De Fem Stora?

Krille

Super Moderator

"exempelvis?"

Så gott som vad som helst, från Adel till Övernaturlig Egenskap. När man slår ett tärningsslag gör man det alltid med summan av en tiosidig tärning, en egenskap och en skicklighet. Finessen ligger i att man tar den egenskap som passar bäst i situationen; om ens hjälte försöker hålla en bro mot hundratals motståndare använder man egenskapen Lejonhjärta, försöker man rädda sin älskade använder man Förälskad, hatar man sin motståndare använder man den dåliga egenskapen Hat, och slåss man för sin familjs heder använder man just Heder.

De vanliga egenskaperna finns också med någonstans, från Stark och Svag till Liten eller Stor. Men det är ofta roligare att använda andra egenskaper.

"och hur har du fått fram alla egenskaper??"

Man tager några spelintresserade kompisar, en kasse öl och ett anteckningsblock, och...

Liksom, de flesta spelkonstruktörer är rätt hårt inlåsta på principen att man måste ha grundegenskaper eller attribut. Västmarks regelsystem utvecklades delvis som det gjordes för att frångå den principen och visa att man inte behövde följa den gamla invanda mallen med STY, STO, FYS, SMI, INT och PSY (eller vagt muterade varianter av dem) på en skala 3-18. Så jag valde en annan approach: allting som var någon slags grundläggande egenskap, vare sig det var fysiologiskt, socialt eller annat, var en egenskap, oavsett om det i andra spel skulle hamna bland "för- och nackdelar" eller i bakgrundstabeller eller något annat.

"har du förresten hört talas om De Fem Stora?"

Det beror på vilka Fem Stora du menar.

stenhöna

tellstory

"allting som var någon slags grundläggande egenskap, vare sig det var fysiologiskt, socialt eller annat, var en egenskap"

det där är smart, alltså. men du använder dig ändå av färdigheter. är inte "att vara bra på båge" en egenskap? eller du kanske skiljer på begåvning och förmåga...

de fem stora som socialpsykologisk teori, som säger att hur du än beskriver en personlighet, så beskriver du henne utifrån de fem stora faktorerna, dvs makt, kärlek, arbete, affekt och intellekt. en beskrivning av en människa innefattar dock mer än dess personlighet. antar att det finns "x stora" för fysiologin också...
äsch, abstraktioner.

Krille

Super Moderator

"det där är smart, alltså. men du använder dig ändå av färdigheter. är inte "att vara bra på båge" en egenskap? eller du kanske skiljer på begåvning och förmåga..."

Typ. Det finns egenskapen God Bågskytt som motsvarar talangen som varje Robin Hood har i sig, och det finns en kasse med vapenskickligheter för olika bågar som motsvarar så mycket man har tränat med just den bågtypen.

"de fem stora som socialpsykologisk teori"

Never heard of'em.

Rickard

Urverk speldesign

"vad är kriteriet för en grundegenskap?"
Något som kroppsligt, fysiskt eller psykiskt, utmärker en individ och som alla varelser har.

"hur många olika finns det?"
Så många som skaparen av ett rollspel anser sig behöva.

"varför ska man ha med vissa men andra inte?"
Det beror helt på tycke. Dels om man vill ha det detaljerat, dels om man tycker att man kan ha nytta av den i sin värld och dels om man tycker att man kan utnyttja den i regelsystemet..

"kan man säga att prioriteringen av grundegenskaper avspeglar spelvärldens värderingar?"
Beror på om rollspelsskaparen avser att regelsystemet ska spegla världen.

~Kanske inte så utförliga eller givande svar men [color:448800]Han</font color=448800> försökte i alla fall

Rickard

Urverk speldesign
Ser schysst ut, men som de andra tycker jag du ska ändra namn på PED.. Hur hade du tänkt att grundattributen ska kunna påverka underattributen?

Själv har jag ett mångegenskapssystem liknande [color:blue]Rising</font color=blue>s alla egenskaper, med smärre modifikationer som mer passar mitt egna rollspel..

~Kanske inte riktigt [color:448800]Han</font color=448800>s egna rollspel, men på snudd när

stenhöna

tellstory

"Något som kroppsligt, fysiskt eller psykiskt, utmärker en individ och som alla varelser har."

men har inte alla varelser alla egenskaper, antingen i positiv eller negativ form?

Rickard

Urverk speldesign

"men har inte alla varelser alla egenskaper, antingen i positiv eller negativ form? "
Det var som jag skrev: "...och som alla varelser har."
Sedan beror det på hur man sätter skalan.. [color:blue]Krille</font color=blue> satte den på -4 till 4 och DoD sätter den från 1 till i stort sett oändligt (255 är det högsta jag sett i någon officiell modul)..

Sedan finns det ju egenskaper och egenskaper.. Du frågade efter rollspelens klassiska grundegenskaper och då gav jag svaret på det.. Sedan finns det ju egenskaper som vingar, sonar, m.m. vilket inte alla har..

~Sedan vet [color:448800]Han</font color=448800> att vissa rollspel har med sonar som en grundegenskap för vissa raser

samiis

Warrior
Ärligt talat tänkte jag aldrig kalla det pedant, jag bara skrev det av en anledning jag inte vet...

Men motorik hade jag inte kommit på själv... (mycket bra)

Illern

koppariller
Re: Appropå signaturen (ot)

Kom på att det också kan ses som en variant av ''Jag är Egypten och Egypten är jag'' vilket lär har varit ett uttryck för Faraos oinskränkta roll som högste präst och styrande över Egypten...