I rollspelsbaren brukar jag avsluta alla scenarion med ett "tack för ni spelade i den här rollspelsbaren, hjärtligt välkomna åter", när jag kör min thus r us kampanj, säger jag saker som "där klipper vi..." och här börjar eftertexterna rulla". Och igår satt vi och pratade ihop oss på metanivå om vad det fanns kvar att berätta och om vi skulle ha sista scenen och sluta efter en till scen.
Det (och någon tråd om lååånga kampanjer) förde in mig på en bit jag grunnat på, nämligen system för att avsluta scener och kampanjer. I mina vanliga exempel ligger alla sån makt hos spelledaren och sker på hans vilja. Men jag skulle vilja hitta ett system som är så givet att spelarna kan se scenens slut lika klart som sl och man inte ska behöva formulera det, för att systemet redan har det givet.
Har sett en del exempel mer eller mindre på ämnet som Puppetlands äggklocka, till viss del Münchaussens "Huzza" men skulle vilja få det att funka till mer "vanligt" kampanjspel.
Uppenbara lösningen känns som att sätta ett bestämt slut från början, fast det löser inte allt. Kan man hitta en lösning som funkar bättre för fisktankar och improäventyr?
Innan vi spelade igår hade jag och Jonas pratat om olika sätt att sluta scener och han berättat om när han haft regeln att folk reste sig upp när de tyckte scenen var klar och när alla stod upp var den slut. Det kan vara något med konsensus (även om att resa sig funkar dåligt på mitt gäng där många redan står), men går det att få det till ett outtalat gruppkonsensus, eller lösa det på annat sätt?
Det (och någon tråd om lååånga kampanjer) förde in mig på en bit jag grunnat på, nämligen system för att avsluta scener och kampanjer. I mina vanliga exempel ligger alla sån makt hos spelledaren och sker på hans vilja. Men jag skulle vilja hitta ett system som är så givet att spelarna kan se scenens slut lika klart som sl och man inte ska behöva formulera det, för att systemet redan har det givet.
Har sett en del exempel mer eller mindre på ämnet som Puppetlands äggklocka, till viss del Münchaussens "Huzza" men skulle vilja få det att funka till mer "vanligt" kampanjspel.
Uppenbara lösningen känns som att sätta ett bestämt slut från början, fast det löser inte allt. Kan man hitta en lösning som funkar bättre för fisktankar och improäventyr?
Innan vi spelade igår hade jag och Jonas pratat om olika sätt att sluta scener och han berättat om när han haft regeln att folk reste sig upp när de tyckte scenen var klar och när alla stod upp var den slut. Det kan vara något med konsensus (även om att resa sig funkar dåligt på mitt gäng där många redan står), men går det att få det till ett outtalat gruppkonsensus, eller lösa det på annat sätt?