En idé:
En kortlek. Varje spelare kan hålla ett antal kort på hand, ju fler desto bättre man är.
Varje kort har ett antal "ingångsmarkörer" längs vänster sida, vissa i svart, vissa i rött. På liknande sätt har kortet ett antal "utgångsmarkörer" på höger sida. Ett genomsnittligt kort har betyldigt färre utgångsmarkörer är ingångsmarkörer, säg kanske 1-3 av 10 möjliga utgångsmarkörer och kanske 4-7 av 10 ingångsmarkörer. I mitten av kortet finns dessutom en häftig bild som illustrerar händelsen och en beskrivande text.
OK, hur spelar man?
Ena spelaren lägger ut ett kort. Den andra spelaren ska nu spela ett kort vars svarta ingångar matchar motståndarens utgångar, dvs varje utgång ska vara matchad. Klarar man det så är det motståndarens tur, klarar man inte det så tappar man initiativet, kortraden ränsas och motståndaren får spela vilket kort han vill, detta kan tex betyda att man knuffats tillbaka eller liknande.
Dock finns det en twist. Om en röd ingång matchar en utgång, eller om en ingång matchas av en röd utgång, så har motståndaren fått in en attack och man blir skadad. Man måste spela kort om man kan, så det är inte alltid man kan undvika att det händer. Om man blir skadad minskar ens hand limit med 1 kort. När man har slut på kort har man förlorat. Man börjar dock inte om med en ny kortrad i detta fall, utan motspelaren fortsätter med att matcha kortet man nyss spelade.
När man spelat ett kort så drar man ett nytt, såvida ens hand limit inte nyss minskades.
På detta sätt kan man göra enkla attacker genom att göra kort med få ingångar men många utgångar, eller mega-strikes som har många ingångar och flera röda ingångar som har få utgångar och många röda utgångar.
Visuellt, beskrivande, enkelt och snabbt.
Edit: In/utgångar matchas alltså genom att man lägger korten bredvid varandra, kant mot kant, om någon undrade.