Universalt tärningsslag (UT)
Om alla rollpersoners och SLP's grundegenskaper (GE) bestod av modifikationer (+ och - värden) skulle lämpliga attributs modifikationer kunna ingå i olika situationer där man slår ett tärningsslag för varje situation med ett fast antal tärningar, ett "Universellt Tärningsslag" (UT). Vidare antar vi att ett UT slås med 2T6.
Negativa modifikationer ska alltså ligga en person till last, positiva tvärtom..
När alla lämpliga modifikationer gjorts, måste man slå över ett värde för att lyckas med det man vill göra.
Exempel 1: En person försöker göra något, som inte involverar någon annan
Bosse vill hoppa över ett stup. Bosse har SMI +2. För att klara hoppa över ett medelsvårt stup ska man med 2T6 slå lika med eller över 7 (medelvärde). Då detta är ett svårt stup, bestämmer SL att Bosse måste klara ett UT slag på minst 9. MEN eftersom Bosse har +2 i SMI får han modifiera UT-slaget med denna modifikation. Bosse slår: 5 + 1 = 6 + 2 (Bosses SMI) = 8. Bosse klarar nästan att hoppa över stupet, men faller skrikande ner mot en säker död.
Exempel 2: En person försöker göra något mot någon annan som aktivt/passivt motsätter sig detta.
I dessa situationer utgår man alltid från att personen som bestämde sig för att göra något, ska slå över medelvärde (7) modifierat med alla inblandade attribut för inblandade individer.
De passiva attributen (d v s de som används för att försvåra för den aktive) byter tecken (från + till -) när modifikation görs för dessa.
Bosse vill slå Gronko på käften. Bosse har SMI +1. Gronko har SMI -1
Gronko försöker naturligtvis att undvika, men det är den som tar initiativet till att göra något mot någon annan som slår UT
Bosse modifierar UT med +1 (sin SMI) och -1 (Gronkos SMI) - omvänt +1. Båda inblandade har deklarerat vad de vill göra. Bosse vill slå Gronko på käften. Gronko vill undvika att få ett slag på käften. Bosse måste slå över 7 för att lyckas slå Gronko på käften. Bosse slår 4 (+1, +1) = 6. Gronko lyckas alltså undvika Bosses slag.
Om Bosse hade träffat Gronko, så hade han fått slå ett nytt UT- slag för skada, modifierat med sin egen Styrka, Gronkos Fysik, Storlek och Rustningsvärde (Här också en grundegenskap..). Under 7 = Ingen skada. Ju högre över, desto allvarligare skada
Bosse: STY +3 Gronko FYS -1 (omvänt +1) STO +1 (omvänt -1)och RUST +1 (omvänt -1)
Bosse slår 5 (+3 +1 -1 -1) = 7. Gronko hade fått en mycket lätt skada.
Gronko försöker sedan övertala Bosse att inte slå honom mer. Gronko modifierar sitt slag med sin Charm (+2) och sin intelligens (+1) och Bosses Intelligens (+1 som omvänt blir -1). Även här utgår man från UT medelvärde (7). Mod = +2 +1 -1 = 2. Gronko slår 2T6 och får 7 + 2 = 9 Vilket innebär att han med god marginal lyckas övertala Bosse att sluta slå honom.
För övrigt läggs mycket stor vikt på att SL kan anpassa UT för alla situationer med lämpliga modifikationer och inblandade attribut (GE framför allt)
Puh! Jag gjorde ett försök, men det blev en massa tillägg och annat... Vet inte om ett enregelsystem GÅR att göra på ett bra sätt...