System på namn

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
En sak som jag gillar med systemet är att det också kan användas för att kapsla in mikrofiktion i SLPs namn.

Du kommer in på ett värdshus. Om värdshusvärden heter "Klas Spiklubba Grottkrälar-Larsson Ölstop" så vet du att det är en pensionerad äventyrare. Om hon heter "Klara Diskho Brödbakare Grälmakare-Söderström" så fattar man att hon gjort sin karriär (med vassa armbågar) från golvet på värdshuset.

Ordningen på namn lär ju spela roll! "Greta Klumpfot Bredsvärd Drakdödare" antyder en hjältesaga mot alla odds, medan "Greta Bredsvärd Drakdödare Klumpfot" snarare är en strålande karriär som fick en snöpligt slut.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Inte riktigt samma sak, men i mitt BoL-hack Barbarians of the Dark Ages fungerar artefakter ungefär så. Named items har ett tillnamn, som ger dem en fördel en speciella förmåga. Visserligen följer en liten regelblurb efter namnet - så här:

  • The Sword ‘Balmung’ (bonus die against armoured opponents);
  • ‘Fafnirsbane’ (Bonus die against monstrous opponents);
  • ‘Tree-Biter’ (the wearer may receive prophetic visions from Wotan) and
  • ‘Anvil Splitter’ (can be used to cut through metal without blunting).

 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Men grejen är ju att för att få en wellrounded karaktär som är hyffsat kompetent på flera saker så behöver man ju den där långa namn och prefix listan . Vill du att din karaktär skall åtminstone vara kompetent i 10 färdigheter så blir det iaf 10 prefix
Om du vill ha en karaktär som är "wellrounded" så är det här nog fel system =)

Det här är ett system för karaktärer som är okej på det mesta, men specialister på ett fåtal saker.

(Jag har dock en modifikation jag vill göra – 50% är för låg chans att lyckas per default. Men man kan ju ganska lätt sägsa att man istället lyckas på 3+ eller rentav 2+ om man känner att man vill ha högre grundchans)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Här är ytterligare en regelmod: Negativa namn.

Om man vill börja spelet som en hoper klantar, så börjar alla med 1+ negativa namn, typ "Klumpfot" eller "Latgris" eller "Slapptask". De funkar som man kan förvänta sig – slå två tärningar, välj det sämre resultatet.

Man kan också få negativa namn senare, genom synnerligen misslyckade äventyr.

När man "levlar" väljer man mellan att plocka bort ett negativt namn eller lägga till ett positivt.


Jag tänker mig sedan att spelledaren när hen designar äventyr i hög grad utgår från namnen – man kollar på rollpersonernas namn, och ser till att skapa ett gäng utmaningar som man tänker passar med vissa av gruppens namn men inte andra (så alla får en chans att glänsa) och som definitivt riskerar att folks negativa namn kommer i spel – så de får jobba på att slippa tärningsslaget där.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag tänker mig sedan att spelledaren när hen designar äventyr i hög grad utgår från namnen – man kollar på rollpersonernas namn, och ser till att skapa ett gäng utmaningar som man tänker passar med vissa av gruppens namn men inte andra (så alla får en chans att glänsa) och som definitivt riskerar att folks negativa namn kommer i spel – så de får jobba på att slippa tärningsslaget där.
Vänta nu: Ska spelledaren utgå ifrån rollpersonernas egenskaper när hen designar scenariot?

Hörni, jag tror att kranks konto har blivit hackat.

Men jag gillar fejk-kranks system. Jag får en lite spansk känsla (långa namn), och en lite fantasysk känsla. "Jag är Fnorgas Fagre och Armstarke, besegrare av jätten Sluggo, mästerbryggare, kunglig hovskald och utforskare av de Nordliga landen."
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Vänta nu: Ska spelledaren utgå ifrån rollpersonernas egenskaper när hen designar scenariot?

Hörni, jag tror att kranks konto har blivit hackat.
What? Det har jag väl aldrig sagt emot? Eller om jag gjort det, så har jag haft fel. Jag är ju överlag positiv till allt som ger SL vägledning i scenarioskapandet, och att kolla på rollpersonernas egenskaper är väl en utmärkt teknik?

Sen tycker jag ju att man ska ha spelarutmaningar också, och sådär, men som inspiration? Att försöka se till så alla RP får tillfälle att glänsa och att ingen känner att deras poäng gick till spillo? Samt att man ska undvika äventyr där rollpersonerna förväntas vara bra på något ingen av dem är bra på? Jag tror t.om. jag kan ha skrivit något om det så tidigt som Null State… (Eller så är det bara något jag tänkte, och ska ha med i version 2)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag funderar på vad ett sånt här system skulle kunna heta. Även om det har en viss doft av fantasy så tänker jag ändå att det är ganska spelvärldsagnostiskt.


Mitt förslag är "Tillfälligt Namn". Det tycker jag både är roligt för att det antyder att namnet kommer att bytas ut och för att rollpersonernas namn de facto är tillfälliga.


Ska man kunna bli av med positiva/neutrala namn? Ska det kunna finnas namntjuvar? Kan man eskalera vissa konflikter till att deltagarna riskerar sina namn?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Jag tycker du skall döpa systemets grundsetting till Epistel 33 och delvis basera det på Bellmans Stolta Stad. Kanske måste varje rollperson ha en titel, eller ett föremål, från episteln.

Dvs:
- Tullsnokare
- Nersyningsman
- Brohuggare
- Mjölkkäring
- Granadör
- Lakej

Samt
- Basfiol
- Sura kringlor
- Markatta
- Säckpipor
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
What? Det har jag väl aldrig sagt emot? Eller om jag gjort det, så har jag haft fel. Jag är ju överlag positiv till allt som ger SL vägledning i scenarioskapandet, och att kolla på rollpersonernas egenskaper är väl en utmärkt teknik?

Sen tycker jag ju att man ska ha spelarutmaningar också, och sådär, men som inspiration? Att försöka se till så alla RP får tillfälle att glänsa och att ingen känner att deras poäng gick till spillo? Samt att man ska undvika äventyr där rollpersonerna förväntas vara bra på något ingen av dem är bra på? Jag tror t.om. jag kan ha skrivit något om det så tidigt som Null State… (Eller så är det bara något jag tänkte, och ska ha med i version 2)
Jag som har missuppfattat dina åsikter, säkert. Jag minns argumentationer mot "flaggor" där du sagt att "Bara för att jag sätter 16 i Heraldik betyder det inte att jag vill att spelet ska handla om heraldik eller att SL ska slänga in heraldikbaserade utmaningar. Jag tycker bara att det känns rimligt att min rollperson är bra på det!"

I vilket fall som helst, det var bara ett dåligt skämt. :gremeek::gremgrin:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Jag som har missuppfattat dina åsikter, säkert. Jag minns argumentationer mot "flaggor" där du sagt att "Bara för att jag sätter 16 i Heraldik betyder det inte att jag vill att spelet ska handla om heraldik eller att SL ska slänga in heraldikbaserade utmaningar. Jag tycker bara att det känns rimligt att min rollperson är bra på det!"

I vilket fall som helst, det var bara ett dåligt skämt. :gremeek::gremgrin:
To be fair har jag hävt ur mig alla möjliga dumheter de här snart 10 åren på wrnu, så du har säkert rätt! =)

Kanske är jag som Theseus-skeppet? Enstaka delar av mig har bytts ut, så vid det här laget finns det visserligen kontinuitet, men väldigt lite av originalet kvar… =D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det här känns väldigt fate på nått sätt (aspekter) om du kan väva in ditt namn i det här systemet (aspekt i fate) får du bonus på färdighetsslaget . Och jag är inte negativ utan jag gillar fate så det är coolt .

Skulle man även kunna namnge (ge aspekter ) åt situationer och platser som i fate , tex spelarna står framför Ullared och Ullared är knökfullt , aggressiva kärringar , reapriser . Som man sedan som Sl kan använda mot spelarna men spelarna kan även använda det till sin fördel så som det är knökfullt så jag gömmer mig i den stora massan eller det är rea på campingprylar så jag köper en billig yxa eller jag basunerar ut att det är rea på kattmat vilket piskar upp dom aggressiva kärringarna i vild frenesi och sedan sänder jag dom aggressiva kärringarna i riktning mot dom ryska spionerna .
 
Top