Nekromanti System utan tärningsslag

Rickard

Urverk speldesign
Tärningsslump blockerar samberättande

"Det jag avskyr med samberättande är det fenomen som jag kallar för "pudelutställningar", när spelarna ska visa sig duktiga inför spelledaren. Det där Hong Kong-actionspelet har en massa sånt, och alla ba 'oooh, vad bra!' men jag tycker att det suger gammal spindelkonung."
Det där beror på.. Jag kom på för 2-3 år sedan att felet med dagens rollspel är att det finns ett tärningsslag med i bilden som kan fucka upp allting.. Det spelar ingen roll om spelaren gör världens bästa beskrivning.. Om slaget misslyckas så har beskrivningen varit helt menlös.. Det är ju när folk lyckas (enligt den filmiska dramaturgin i alla fall) som den där särskilda beskrivningen ska komma och inte när det finns chans att misslyckas..

Det Feng Shui (rollspelet du "antyder" i citatet) gör är att skapa en ferniss över något som i grund är ickesamberättande.. Det Feng Shui gör är också att uppmuntra spelarnas påhittighet.. Det de hittar på i miljön får de använda sig utav (=naturlig belöning genom beskrivning).. Feng Shui är i grund action och därmed tärningsrull och ovanpå det har Robin Laws byggt ett berättarskal.. Detta går att göra till alla rollspel.. Detta skal hade jag tänkt att göra till ett dogmaspel.. Fast jag orkar nog inte..

När jag tänkte på samberättande och felet med tärningsslagning för 2-3 år sedan så kom jag inte på någon lösning.. Då var jag trångsynt och klarade inte av att se att det kunde finnas system utan tärningsslag.. Det som du föreslår är riktigt snyggt.. Jag gillar det och... (sedan gjorde Han något annat och glömde bort vad han skulle skriva) ...det är väl allt..

Och nu en kortkort version för Feuflux: :gremsmile:
Du har förstått Feng Shui fel men jag håller med om allt det andra du skrev..

/Han som hänvisar till detta inlägg som förklaring till varför det sista stycket skrevs