Okej. Min situation är som följer - jag har påtat med ett spel sedan '93. Det har genomgått flera revisioner och ombearbetningar, men jag har av yttre anledningar aldrig färdigställt det. Sedan jag börjat arbeta heltid efter gymnasiet (läs "snart tio år sedan") har drömmen inte dött, men tiden för denna sysselsättning minskat till en bråkdel av vad man la ner på rollspel då.
Efter att ha de senaste två åren tagit upp arbetet med det på en mer seriös basis, har jag insett ett par saker;
<ul style="list-style-type: disc">[*] - Man har begränsningar
- Man har har fördelar och nackdelar
- Man måste lära sig vilka de är för att optimera arbetet och nå bästa resultat
- Man måste överlåta arbetsuppgifter på andra som har fördelar man själv inte har, och
- Man måste sätta upp mål samt ha en onödig hög ribba för kvalitetssäkring. [/list]
Jag har arbetat som frilansillustratör och grafiker till både rollspelsföretag och reklambyråer/varumärkeshanteringsbyråer, där effektivitetstänkande och saklighet är av största vikt och kommit fram till att jag behöver ett regelsystem till mitt spel.
Vem som helst som har ett välskrivet (av hög kvalité) system är välkommen med bidrag. Vad jag är intresserad av rent praktiskt är följande;
<ul style="list-style-type: disc">[*] - Ett enkelt system som har möjligheter till utbyggnad, helst med spann på 1-5 för egenskaper och färdigheter, men andra förslag är givetvis intressant
- Ett komplett system där en struktur för karaktärsgenerering, handlingar & tidsbegrepp, strid finns
- Ett genomtänkt system med inget onödigt krångel (enklare än Eon eller Rolemaster, mer strukturerat än friform)
- Hellre möjligheter till utbyggnad för regelmotorn än ett komplicerat system från början[/list]
Varför jag ber om hjälp är följande - jag vill göra ett rollspel och ett bra sådant. Efter att under flera år ha jobbat med konceptutveckling har jag en kritisk syn på vad slutresultatet ska bli. Därför behöver jag material av någon som är grym på struktur, systematik och matematik då det är en av mina svagheter.
Än så länge ligger publicering långt fram i tiden, så rent praktiska detaljer kring rättigheter och dylikt kommer först i ett senare skede. Men spelkonceptet är till 80% spikat. Förändringar kommer ske, som i alla kreativa processer, men i huvudsak är all brainstorming färdig. Ditt material vill jag kunna förändra, för att det skall kunna passa mina tankar kring konceptet.
Finns det någon som har ett system som de är intresserade av att sammansmälta med mitt koncept och min spelvärld?
Efter att ha de senaste två åren tagit upp arbetet med det på en mer seriös basis, har jag insett ett par saker;
<ul style="list-style-type: disc">[*] - Man har begränsningar
- Man har har fördelar och nackdelar
- Man måste lära sig vilka de är för att optimera arbetet och nå bästa resultat
- Man måste överlåta arbetsuppgifter på andra som har fördelar man själv inte har, och
- Man måste sätta upp mål samt ha en onödig hög ribba för kvalitetssäkring. [/list]
Jag har arbetat som frilansillustratör och grafiker till både rollspelsföretag och reklambyråer/varumärkeshanteringsbyråer, där effektivitetstänkande och saklighet är av största vikt och kommit fram till att jag behöver ett regelsystem till mitt spel.
Vem som helst som har ett välskrivet (av hög kvalité) system är välkommen med bidrag. Vad jag är intresserad av rent praktiskt är följande;
<ul style="list-style-type: disc">[*] - Ett enkelt system som har möjligheter till utbyggnad, helst med spann på 1-5 för egenskaper och färdigheter, men andra förslag är givetvis intressant
- Ett komplett system där en struktur för karaktärsgenerering, handlingar & tidsbegrepp, strid finns
- Ett genomtänkt system med inget onödigt krångel (enklare än Eon eller Rolemaster, mer strukturerat än friform)
- Hellre möjligheter till utbyggnad för regelmotorn än ett komplicerat system från början[/list]
Varför jag ber om hjälp är följande - jag vill göra ett rollspel och ett bra sådant. Efter att under flera år ha jobbat med konceptutveckling har jag en kritisk syn på vad slutresultatet ska bli. Därför behöver jag material av någon som är grym på struktur, systematik och matematik då det är en av mina svagheter.
Än så länge ligger publicering långt fram i tiden, så rent praktiska detaljer kring rättigheter och dylikt kommer först i ett senare skede. Men spelkonceptet är till 80% spikat. Förändringar kommer ske, som i alla kreativa processer, men i huvudsak är all brainstorming färdig. Ditt material vill jag kunna förändra, för att det skall kunna passa mina tankar kring konceptet.
Finns det någon som har ett system som de är intresserade av att sammansmälta med mitt koncept och min spelvärld?