Nekromanti System vs. Spelvärld (långt inlägg)

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Okej. Min situation är som följer - jag har påtat med ett spel sedan '93. Det har genomgått flera revisioner och ombearbetningar, men jag har av yttre anledningar aldrig färdigställt det. Sedan jag börjat arbeta heltid efter gymnasiet (läs "snart tio år sedan") har drömmen inte dött, men tiden för denna sysselsättning minskat till en bråkdel av vad man la ner på rollspel då.

Efter att ha de senaste två åren tagit upp arbetet med det på en mer seriös basis, har jag insett ett par saker;
<ul style="list-style-type: disc">[*] - Man har begränsningar
- Man har har fördelar och nackdelar
- Man måste lära sig vilka de är för att optimera arbetet och nå bästa resultat
- Man måste överlåta arbetsuppgifter på andra som har fördelar man själv inte har, och
- Man måste sätta upp mål samt ha en onödig hög ribba för kvalitetssäkring. [/list]
Jag har arbetat som frilansillustratör och grafiker till både rollspelsföretag och reklambyråer/varumärkeshanteringsbyråer, där effektivitetstänkande och saklighet är av största vikt och kommit fram till att jag behöver ett regelsystem till mitt spel.

Vem som helst som har ett välskrivet (av hög kvalité) system är välkommen med bidrag. Vad jag är intresserad av rent praktiskt är följande;
<ul style="list-style-type: disc">[*] - Ett enkelt system som har möjligheter till utbyggnad, helst med spann på 1-5 för egenskaper och färdigheter, men andra förslag är givetvis intressant
- Ett komplett system där en struktur för karaktärsgenerering, handlingar & tidsbegrepp, strid finns
- Ett genomtänkt system med inget onödigt krångel (enklare än Eon eller Rolemaster, mer strukturerat än friform)
- Hellre möjligheter till utbyggnad för regelmotorn än ett komplicerat system från början[/list]
Varför jag ber om hjälp är följande - jag vill göra ett rollspel och ett bra sådant. Efter att under flera år ha jobbat med konceptutveckling har jag en kritisk syn på vad slutresultatet ska bli. Därför behöver jag material av någon som är grym på struktur, systematik och matematik då det är en av mina svagheter.

Än så länge ligger publicering långt fram i tiden, så rent praktiska detaljer kring rättigheter och dylikt kommer först i ett senare skede. Men spelkonceptet är till 80% spikat. Förändringar kommer ske, som i alla kreativa processer, men i huvudsak är all brainstorming färdig. Ditt material vill jag kunna förändra, för att det skall kunna passa mina tankar kring konceptet.

Finns det någon som har ett system som de är intresserade av att sammansmälta med mitt koncept och min spelvärld?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vem som helst som har ett välskrivet (av hög kvalité) system är välkommen med bidrag."

Tja, nu lär väl en kasse andra folk häva ur sig en hel drös med förslag, så det är lika bra att jag häver ur mig mitt.

Det som jag är mest nöjd med är T10-systemet, som finns i två inkarnationer just nu: dels med 107 egenskaper, delstrider och konventionell turordning/handlingsdeklaration som i Västmark, och dels med fyra egenskaper (plus tre specialiseringar av varje), delstrider och taktikvalskort som i Skymningshem. Därtill har jag en kasse med dokument för lite allt möjligt, inklusive modern eldstrid som kommer att få ett träffsystem och turordningssystem liknande Ereb'98. Dessa är dock inte offentliggjorda i nuläget. Den varianten kommer att användas i en kasse egna spel i modern era - det är till och med möjligt att den letar sig in i Evangelium.

Fördelen är att det är enkelt och snabbt. Det är flexibelt nog att klara av relativt trovärdiga situationer som i Västmark och borde klara av den mest otroliga space opera som man kan tänka sig (näst superhjältar, möjligen). Nackdelen är att det är ett metasystem - det är inte ett generellt system som passar överallt, utan ett metasystem som byggs om så att det passar till specifika miljöer.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Ta ett färdigt.

Fudge, Fuzion, D20, någon kosmetiskt maskerad BRP. Fördelar: beprövat, välkänt, minimalt arbete.

Finns det någon som har ett system som de är intresserade av att sammansmälta med mitt koncept och min spelvärld?

Det är litet svårt att säga utan att känna till ditt koncept och din spelvärld. Finns det i arkiven?

(för min del kan jag nog säga nej direkt i.o.f.s. Hela anledningen för mig att göra spel är att få dem precis som jag vill ha dem utan kompromisser eller designval jag inte gillar. Sjukt kontrollberoende kanske :gremwink:)
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Mitt tips

Så här brukar jag göra (nåväl, ibland i alla fall)

Är spelet realistiskt använder jag Unknown Armies' system (hmm, kanske inte är mest realistiskt, förutom den psykiska biten, men det är snabbt och hyfsat realistiskt)
Är spelet heroiskt använder jag 7th Sea-systemet (tyvärr har de nu gått över till d20...)

Kort sagt, hitta ett spel i din "genre" och sno systemet. Om du inte är extremt kräsen bör du kunna hitta ett hyfsat, för det finns ju roligare saker att göra än att försöka knåpa ihop ett bra system, eller hur?

/calle
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Alltid

Om du har lite mer detaljer sa tror jag sekert vem som helst kan setta sig ned och plita. Atminstone ett av mina system anvender spann pa 1-5 och minimalism, konsekvens och enkelhet er dess riktlinjer :gremsmile:

(Les: I teorin...)

Vill du veta/lesa mer sa skicka mig en e-mail med vad du vill veta.
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
visst kan du få knycka mitt system så länge mitt namn står i boken, och jag får ett gratis exemplar =D

seriöst, jag har plitat på ett system i 2 år eller så nu, och jag tror jag har hittat ett system som uppfyller de flesta av mina krav nu, och av din lista att dömma så borde du inte heller rynka på näsan åt det. dock är det fortfarande en hel del som behöver göras, till exempel så fiskar jag efter lite feedback till mitt stridssystem i en annan tråd här.. som sagt, mycke kvar att göra än, grundideen är så gott som spikad, men vissa rena sifferuppgifter behöver nog lite speltestande och/eller experttips innan de är lagom realistiska..
 
Top