Nekromanti system X vs. system Y

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag tror den här posten hör till Rollspel. Annars kan den flyttas till OT eller nått annat passande.

Hur som så är det snart dags för LepriCon2012 i mitt hem. Det är ett lokalt minikonvent för män i medelåldern i allmänhet och pöbelmän med hår på bröstet i synnerhet.

Ett main event är [LoL]-Bumfight. Det går i korta drag ut på att alla deltagare skapar sig en lodis som DEgenereras ner till dekadensens botten. Efter det ställs de mot varandra, och slutligen finns endast en överlevande lodis som får ta emot pöbelns jubel!

Ur denna bumfight har mina spelare kommit fram till att de skulle villa spela en kamp mellan olika system eller vad vi skall kalla det.

Typ:

EON vs. DnD
LL vs. DoD

Min fråga är således om någon har några tips på hur jag skall få ihop det som spelledare? Hur skall jag tänka för att det skall bli någorlunda "balanserat".

Exempelvis är ju att Drakar och Demoner kämpen kommer att få tillgång till allt det här fräcka som man använda sig av back in the days. Alltså, vilddjuret +1T6 i skada, bärsärkagång +1T6 i skada och så vidare.
Eon kämpen har ju sina OB-tärningar att falla tillbaka på. Denne pöbelman får ju så lov att hoppas att han slår en massa sexor för att maximera sin skada.

Kom gärna med tips och sånt. Alternativt så säger ni till mig att det är en dum idé. Då kan jag vidareförmedla det hela till pöbeln, och med kulturforumet bakom ryggen känner jag mig trygg.

Mukwa

Swashbuckler
Vilken handlingslodis som helst kommer ägas av konfliktlodisen!
Hanlingslodis - Jag slår för initiativ med X mot Y
Konfliktlodis - Jag slår för att vinna fighten

Nä, seriously. Det här låter ballt. EON-lodisen kommer vinna, för KP-skadan kommer inte komma upp i mer än -Ob1T6 i Smärta/Trauma, så det blir en lättippad match, som du måste göra nåt åt :gremsmile:

Ögat

Hero
Jag tycker det låter superfett. Jag tycker inte du ska ändra något utom initiativreglerna (annars kommer Eonspelaren aldrig kunna träffa). Och om du har sjunkande AC får du väl ta hänsyn till det.

I övrigt bör du köra så "naturligt" som möjligt, så att vi en gång för alla kan få svar på vilket som är det bästa spelet!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:
Nä, seriously. Det här låter ballt. EON-lodisen kommer vinna, för KP-skadan kommer inte komma upp i mer än -Ob1T6 i Smärta/Trauma, så det blir en lättippad match, som du måste göra nåt åt :gremsmile:
Tanken är ju inte att det skall vara en EON-lodis utan en redig EON-kämpe. Detta event är alltså utöver main event [LoL]-bumfight!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Olav said:
Jag tycker det låter superfett. Jag tycker inte du ska ändra något utom initiativreglerna (annars kommer Eonspelaren aldrig kunna träffa). Och om du har sjunkande AC får du väl ta hänsyn till det.

I övrigt bör du köra så "naturligt" som möjligt, så att vi en gång för alla kan få svar på vilket som är det bästa spelet!
Kan tänkas att det blir lite meckigt med typ både: lågt AC = king och högt AC = king. LabLord-kämpen mot DnD-Fightern lixom.

Mukwa

Swashbuckler
Ja, det förstod jag... eller jag förstod att det skulle vara korrekt gjorda RPs från olika spel som skulle fajtas. Det jag menar är att EONs KP-system är så annorlunda och EON-karaktärer har fler KP än något annat system, så EON-kämpen kommer vinna.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vilka spel skall få vara med?

* DoD
* EON
* LL
* DnD

Dessa spel har vi slagit fast vid. Någon som har lite fresha förslag?

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:
Ja, det förstod jag... eller jag förstod att det skulle vara korrekt gjorda RPs från olika spel som skulle fajtas. Det jag menar är att EONs KP-system är så annorlunda och EON-karaktärer har fler KP än något annat system, så EON-kämpen kommer vinna.
Aha.

Men om man gör en DnD snubbe som är över level 1 så har ju den en massa feats, bonusar, KP-boost och skit som kan väga upp och göra det "balanserat" mot EON snubben.

Så är det i min fantasi i alla fall. Rent praktiskt kanske det inte alls funkar.

Mukwa

Swashbuckler
Måste det vara fantasy?

Annars tycker jag att Storyteller-systemet borde vara representerat. M2089 också! Hellblazer vs svärd och sköld!

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:
Måste det vara fantasy?

Annars tycker jag att Storyteller-systemet borde vara representerat. M2089 också! Hellblazer vs svärd och sköld!
Nej det måste inte vara fantasy.

Dock så har jag ju inte obegränsat med olika rollspel i bakfickan så det måste ju vara något jag kan få tag i på något vis.

M2089 finns att tillgå så absolut.

Mukwa

Swashbuckler
Så är det i min fantasi i alla fall. Rent praktiskt kanske det inte alls funkar.
Funkar det i din fantasi så kommer det funka ypperligt! :[Graemlin peeks out]

Konrad Konvalj

Myrmidon
Mukwa said:
Funkar det i din fantasi så kommer det funka ypperligt! :[Graemlin peeks out]
I min fantasi så ser jag forumiter framför mig som tillverkar olika karaktärer med obskyra system. Sänder dem till mig som en PDF och sedan lottar jag ut dessa karaktärer till mina pöbelmän som sedan gör upp i en deathmatch!

Ögat

Hero
Såklart måste Warhammer vara med också. Den rollpersonen kommer dock tok-torska eftersom man har superlåg träffchans där.

Andra förslag är The One Ring och Legend of the Five Rings.

Angående AC och sånt så tänker jag att det viktigaste är att man spelar efter den anfallande spelarens system. Så när Eon anfaller DnD måste man använda en massa tabeller och när DnD slår tillbaka får Eon-figuren en AC motsvarande hennes rustning.