Jag har funderat på en annorlunda approach till agentlir. I princip så består det av:
Varje spelare har ett antal hit-points. Dessa funkar i princip som vanliga HP, men är svårare att bli av med. För att få ett hum om hur det kommer att se ut så kan vi säga att med en T20 som bas (det är det inte, men det är lättare att förklara) behöver slå 19-20 för att skada, en Henchman behöver 17-20 medan en kritt är 25% chans att vara direkt dödande medan Ärkeskurken skadar på 15-20 och en kritt är direkt dödande. Ungefär. Bara för att sätta nuffror på det.
När spelarnas HP är slut så är varje träff dödande.
Trad:igt med andra ord. Men sedan ett par twistar:
Spelaren har förutom sina HP (ett knappt tiotal, 8 får vara magic number…) ett antal Fate points. En Fate point används för att nullifiera en dödande träff. De kan iofs användas till andra saker också som att själv slå en kritt kanske, vad vet jag. Eller för att få en ledtråd till en gåta kanske. Men de ger också spelledaren en Elakhetspoäng om de används.
Spelet bygger upp mot en slutscen. För den slutscenen (eller eventuellt andra scener också) så finns det saker som spelledaren kan köpa för sina elakhetspoäng. Det kan vara en extra henchman, ett strategiskt övertag, en gisslan eller vad det nu må vara. De skall dock vara definierade i förväg. Tror jag.
Det är i princip hela konceptet…
Sedan har jag iofs också en tanke på att spelarnas HP inte bara skall representera ont utan att de även skall kunna vara andra former av misslyckanden. En fet smädelse i samband med en flykt under en scen gör precis lika ont som en skott i axeln. Åjajustdet, spelarna läker 2 HP i slutet på varje scen. Och HP, Fate points och elakhetspoäng skall heta någonting coolare förståss.
Så. Vad tycks?
Varje spelare har ett antal hit-points. Dessa funkar i princip som vanliga HP, men är svårare att bli av med. För att få ett hum om hur det kommer att se ut så kan vi säga att med en T20 som bas (det är det inte, men det är lättare att förklara) behöver slå 19-20 för att skada, en Henchman behöver 17-20 medan en kritt är 25% chans att vara direkt dödande medan Ärkeskurken skadar på 15-20 och en kritt är direkt dödande. Ungefär. Bara för att sätta nuffror på det.
När spelarnas HP är slut så är varje träff dödande.
Trad:igt med andra ord. Men sedan ett par twistar:
Spelaren har förutom sina HP (ett knappt tiotal, 8 får vara magic number…) ett antal Fate points. En Fate point används för att nullifiera en dödande träff. De kan iofs användas till andra saker också som att själv slå en kritt kanske, vad vet jag. Eller för att få en ledtråd till en gåta kanske. Men de ger också spelledaren en Elakhetspoäng om de används.
Spelet bygger upp mot en slutscen. För den slutscenen (eller eventuellt andra scener också) så finns det saker som spelledaren kan köpa för sina elakhetspoäng. Det kan vara en extra henchman, ett strategiskt övertag, en gisslan eller vad det nu må vara. De skall dock vara definierade i förväg. Tror jag.
Det är i princip hela konceptet…
Sedan har jag iofs också en tanke på att spelarnas HP inte bara skall representera ont utan att de även skall kunna vara andra former av misslyckanden. En fet smädelse i samband med en flykt under en scen gör precis lika ont som en skott i axeln. Åjajustdet, spelarna läker 2 HP i slutet på varje scen. Och HP, Fate points och elakhetspoäng skall heta någonting coolare förståss.
Så. Vad tycks?