Vanligt Jävla Rollspel är absolut ett superseriöst rollspel och absolut inte något aprilskämt. Jag tycker att det gott kan klassificeras som BRP – reglerna bygger ju rakt av på vaga minnen av typ DoD '91 eller något. Så typ Äventyrspels-BRP typ? T20 istället för BRPs vanliga T100.Jag vet inget om Vanligt jävla rollspel. Är det brp eller eget system? Om eget så lägger jag till!
Hm, motorn i Kutulu (KRANK kallar du den väl?) används i flera av dig skrivna spel där många är utgivna. Den får bli en egen kategori - jag lägger till!Jag svarade "Hemmabyggen" och "Annat" för att jag inte visste hur jag skulle klassificera mina egna spel riktigt. De är ju hemmabyggen, tekniskt sett, och Kutulu körde jag ju länge innan det gavs ut…
Jag tänker mig att hemmabyggen är sådana som gjorts i spelledarens hem, spel som byggts i någon annans hem är kommersiell dynga.Om släppta spel räknas som hemmabyggen, då är ju alla spel hemmabyggen? Eller är kravet att de ska ha byggts på ett kontor?
Är inte Smitt av järn en brp-variant?Senaste 2 åren har vi bara spelat Kopparhavets hjältar och CoC så jag kan inte med gott samvete svara annat än BRP, även om Smitt av Järn borde vara en egen kategori.
Jag har ingen riktig koll på PF2, så jag kan inte svara på det. Men i allmänhet kan jag väl säga att jag inte ville splittra upp för mycket, utan låta t.ex. alla brp-kloner vara ett alternativ. Att sedan de olika syskonen i familjen skiljer sig en del är sant – men de är ändå samma familj. Så är t.ex. DoD och CoC eller Expert Nova ganska olika, men går ändå under samma rubrik. På det sättet kan vi t.ex. redan nu se att BRP, som var vad Äventyrsspel gav Sverige fortfarande regerar, att DnD som i USA är absolut störst bara är fyra; År Noll-motorn har tagit andraplatsen och i skrivande stund är OSR-vågen trea (olika hemmabyggen är i strikt mening trea, men då de inte är någon enhetlig kategori räknar jag bort dem i placeringslistan – men det gläder mig att så många av oss snickrar själva!). Och att FATE, som jag trodde var en grej, inte är något för forumiterna. Allt detta tycker jag är intressant!DnD 5e och Pathfinder 2 här. Så la min röst på DnD även om jag kanske personligen upplever att skillnaderna mellan PF 2 och DnD 5 är tillräckliga för att vara två skilda spel i listan. PF 1 ser jag absolut hur det skulle kunna slås samman med DnD varianter.
De är ungefär lika besläktade som D&D och OSR.Är inte Smitt av järn en brp-variant?
Me and my friends have started using the term "BRP20" for games that are BRP derived but uses the D20 instead and often deviate more from the baseline BRP assumptions (DoD Expert, arguably original Mutant Chronicles and Kult, Pendragon)Vanligt Jävla Rollspel är absolut ett superseriöst rollspel och absolut inte något aprilskämt. Jag tycker att det gott kan klassificeras som BRP – reglerna bygger ju rakt av på vaga minnen av typ DoD '91 eller något. Så typ Äventyrspels-BRP typ? T20 istället för BRPs vanliga T100.
Vad är en T20 om inte en T100 i steg om fem?T20 istället för BRPs vanliga T100.
Ok, om det är den allmänna uppfattningen så lägger jag till Smitt av Järn eftersom jag ju skiljer på DnD och OSR.De är ungefär lika besläktade som D&D och OSR.
Egentligen vore det kanske mer rimligt att slå ihop OSR med DnD. Visst, det finns OSR som inte är d20-baserade men de kan ju räknas som Annat då.Ok, om det är den allmänna uppfattningen så lägger jag till Smitt av Järn eftersom jag ju skiljer på DnD och OSR.
Jag tror att senaste given där är att jag kallar den Krank*, där asterisken finns där för att skilja det från mitt användarnamn… =)Hm, motorn i Kutulu (KRANK kallar du den väl?) används i flera av dig skrivna spel där många är utgivna. Den får bli en egen kategori - jag lägger till!
Ok - men tyvärr kan jag inte ändra i listan...Jag tror att senaste given där är att jag kallar den Krank*, där asterisken finns där för att skilja det från mitt användarnamn… =)
Storyteller borde så klart vara med. Det är väl ett av de stora systemen gissar jag.Aktiva kampanjer just nu: FATE, Storyteller (Vampire: the masquerade 5e).
Kampanjer på paus: GURPS, Storypath (Scion 2e), BRP, D&D 5e
Glömmer säkert flera.
Det är helt lugnt =)Ok - men tyvärr kan jag inte ändra i listan...