Nekromanti Täcka alla färdigheter med 10 färdigheter

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
God45;n136516 said:
Det här är också något av det värsta man kan göra i speldesignsväg. Det är klumpigt, onödigt utdraget, ofokuserat, fyller ens spel med nonsens som inte är spelarvänligt och har inte en enda fördel. Jag skulle hävda att inget spel någonsin gjort detta på ett sätt som ens är användbart, mycket mindre bra.
Var är din lista med 10 färdigheter för agent/thriller/skräck-rollspel?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
RasmusL;n136532 said:
Flykt
Strid
Kunskap
Ljuga
En såhär grov uppdelning ser kanske bra ut på pappret men det blir orimliga resultat.
Så en proffsboxare är även en mästare på prickskyttegevär eller kastar kaststjärnor som en ninja?
Språkprofessorn är även en jävel på hjärnkirurgi?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Caligo;n136536 said:
En såhär grov uppdelning ser kanske bra ut på pappret men det blir orimliga resultat.
Så en proffsboxare är även en mästare på prickskyttegevär eller kastar kaststjärnor som en ninja?
Språkprofessorn är även en jävel på hjärnkirurgi?

Japp.


EDIT: Det blir alltså så orimligt en vill göra det. Handlar det om att försöka sätta upp parametrar och avgränsningar för att kunna simulera kausalitet i en spelvärld där spelarna powergejmar så kommer det ju att gå åt h-vete men om fokus är historieberättandet och utforskandet av ett på förhand skrivet äventyr så går det att lägga lite ansvar för spelvärldens logik hos spelarna. Visst kanske det vid första anblick kan kännas konstigt att boxaren är en hejare på att skjuta saker men dels är det inte orimligt att hen har rätt bra koll på sin kropp och precision och dels så är nuffrorna (eller vad det nu kan vara) inte ett mått på skicklighet utan snarare en "chans att lyckas" _där och då_
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Ymir;n136509 said:
En annorlunda men också beprövad variant är ju att istället ha en miljon färdigheter - individuella för varje rollperson.
Mm, det här är ju ett väl beprövat och fungerande grepp som använts i många bra rollspel. Framförallt i mindre traditionella sådana, men också spel som Unknown Armies, som ju är det vettigaste BRP-spel som gjorts. Men visst, en mekanism för balansering av breda kontra smala färdigheter kan behövas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
RasmusL;n136537 said:
dels så är nuffrorna (eller vad det nu kan vara) inte ett mått på skicklighet utan snarare en "chans att lyckas" _där och då_
Precis. Det skulle gå utmärkt att singla slant varje gång utan att det skulle kännas orealistiskt eller problematiskt. Men det verkar inte vara något sådant som OP är ute efter, utan snarare ett system som simulerar en spelvärldskausalitet.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
RasmusL;n136532 said:
Flykt
Strid
Kunskap
Ljuga
Hur tänker du om Flykt och Ljuga? Det låter som en smal färdighet jämfört med Kunskap och Strid? Är det inte bättre att ha med dem som Kroppsrörelse och Kommunikation så de blir lika breda som Kunskap och Strid?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Caligo;n136536 said:
En såhär grov uppdelning ser kanske bra ut på pappret men det blir orimliga resultat.
Så en proffsboxare är även en mästare på prickskyttegevär eller kastar kaststjärnor som en ninja?
Språkprofessorn är även en jävel på hjärnkirurgi?
Jag tycker det är lika orimligt att en RP som har färdigheten Motorfordon med specialiseringen Motorcykel är lika duktig på att köra sporthoj som att köra cruiser som det är att en RP som bara har färdigheten Motorfordon kan köra motorcykel lika bra som han/hon kan köra bil.

Är det inte orealistiskt att hjärnkirurgen lika duktig på alla typer av hjärnkirurgi?

Var ska man dra gränsen för vad som är realistiskt? Det är väl bara en upplevelse. De flesta rollspel är orealistiska jämfört med ett färdighetssystem som har färdigheten Motorfordon med specialiseringen Veteranmotorcykel-med-sadel-med-dålig-fjädring-så-man-får-träsmak-i-röva-och-högre-svårighet-att-lyckas-om-man-har-kört-mer-än-1-h-i-sträck-utan-minst-15-minuter-rast-med-kaffe-med-dopp FN 37 %.

Jag tycker realism i rollspel handlar mer om upplevelsen av realism än om att det ena skulle vara mer realistiskt än det andra. Om man har inställningen att en språkprofessor är en jävel på hjärnkirurgi så blir det inte mer orealistiskt än att hjärnkirurgen har lika lätt för att operera en skottskada i huvudet som att operera en stroke. Skillnaden är att breda färdigheter är konsekventa i sin brist på realism.

Dessutom kan man låta en riktig hjärnkirurg lyckas automatiskt (eller lyckas om inte han/hon fummlar) medan språkprofessorn alltid får slå för att lyckas. Spårkprofessorn är alltså relativt kass även om han/hon har 90 % chans att lyckas. Och vem vet språkprofessorn kanske har en kompis som har beskrivit i detalj för språkprofessorn hur hjärnkirurgi går till? Att spårkprofessorn har en kompis som är hjärnkirurg är realistiskt att tänka sig eftersom språkprofessorn umgås i kretsar där många högutbildade rör sig.

Jag tycker färdighetsspecialiseringar är värdefulla för att de beskriver karaktären och inte för att de är realistiska. För realistiska tycker jag inte att de är när jag tänker på det. Det är därför jag är inne på breda färdigheter och smala specialiseringar. Hellre Skjutvapen med specialiseringen .44 Magnum med förlängd pipa än Skjutvapen med specialiseringen Pistol. Specialiseringen gör att RP kommer att använda sig av en .44 Magnus med förlängd pipa eftersom detta ger större chans att lyckas träffa vilket kan få intressanta konsekvenser i spel.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Det generiska system jag kört när jag önskat köra regelätt (har mest varit nutid dock) är som följer:
Social
Mental
Fysisk
Fördela 6 poäng på dessa.
Välj två breda "färdigheter" med +1, dessa är typ yrken, välj sedan två +2 grejer som är smalare (hobbies eller karaktärsdag) sedan en +3 som är jättesmal och specifik.

När man ska göra något slår man mental eller fysisk eller social tillsammans med passande färdighet. Täcker allt utan att vara för generiskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Harry S;n136617 said:
Hur tänker du om Flykt och Ljuga? Det låter som en smal färdighet jämfört med Kunskap och Strid? Är det inte bättre att ha med dem som Kroppsrörelse och Kommunikation så de blir lika breda som Kunskap och Strid?

Kanske. "Ljuga" täcker upp alla sociala situationer och utmaningar och "Flykt" är medvetet en smal förmåga just för att det i många CoC-fall (såg senare något om agenter och då kanske det inte är lika applicerbart) är det enda sättet att ta sig levande ur situationer, dump if you dare...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
2,073
Location
Göteborg
Harry S;n136620 said:
Jag tycker det är lika orimligt att en RP som har färdigheten Motorfordon med specialiseringen Motorcykel är lika duktig på att köra sporthoj som att köra cruiser som det är att en RP som bara har färdigheten Motorfordon kan köra motorcykel lika bra som han/hon kan köra bil.

Är det inte orealistiskt att hjärnkirurgen lika duktig på alla typer av hjärnkirurgi?

Var ska man dra gränsen för vad som är realistiskt? Det är väl bara en upplevelse. De flesta rollspel är orealistiska jämfört med ett färdighetssystem som har färdigheten Motorfordon med specialiseringen Veteranmotorcykel-med-sadel-med-dålig-fjädring-så-man-får-träsmak-i-röva-och-högre-svårighet-att-lyckas-om-man-har-kört-mer-än-1-h-i-sträck-utan-minst-15-minuter-rast-med-kaffe-med-dopp FN 37 %.

Jag tycker realism i rollspel handlar mer om upplevelsen av realism än om att det ena skulle vara mer realistiskt än det andra. Om man har inställningen att en språkprofessor är en jävel på hjärnkirurgi så blir det inte mer orealistiskt än att hjärnkirurgen har lika lätt för att operera en skottskada i huvudet som att operera en stroke. Skillnaden är att breda färdigheter är konsekventa i sin brist på realism.

Dessutom kan man låta en riktig hjärnkirurg lyckas automatiskt (eller lyckas om inte han/hon fummlar) medan språkprofessorn alltid får slå för att lyckas. Spårkprofessorn är alltså relativt kass även om han/hon har 90 % chans att lyckas. Och vem vet språkprofessorn kanske har en kompis som har beskrivit i detalj för språkprofessorn hur hjärnkirurgi går till? Att spårkprofessorn har en kompis som är hjärnkirurg är realistiskt att tänka sig eftersom språkprofessorn umgås i kretsar där många högutbildade rör sig.

Jag tycker färdighetsspecialiseringar är värdefulla för att de beskriver karaktären och inte för att de är realistiska. För realistiska tycker jag inte att de är när jag tänker på det. Det är därför jag är inne på breda färdigheter och smala specialiseringar. Hellre Skjutvapen med specialiseringen .44 Magnum med förlängd pipa än Skjutvapen med specialiseringen Pistol. Specialiseringen gör att RP kommer att använda sig av en .44 Magnus med förlängd pipa eftersom detta ger större chans att lyckas träffa vilket kan få intressanta konsekvenser i spel.
Tror du missförstod min post. Jag menade att så breda färdigheter UTAN specialiseringar inte funkar.

Realism är jag inte så intresserad av, däremot skall det kännas rimligt och det skall flyta på, dessutom återspegla spelarens bild av sin karaktär.


EDIT; För att ta exempel från mitt QuestCore:

En karaktär skall vara väldigt allmänbildad. Den tränar Knowledge.

En annan skall vara kirurg. Den tränar Knowledge, Craft och antagligen Manipulation. Karaktären specialiserar sig på: Knowledge (medicine) och Craft (surgery). Spelledaren kan kräva fler färdigheter eller specialiseringar.

En tredje vill vara expert på 44 magnum. Karaktären specialiserar sig på Attack ranged (44 magnum). Denna kan även hantera andra skjutvapen.
 
Top