Mattias F Bengtsson
Veteran
- Joined
- 2 Jan 2016
- Messages
- 28
Vad skulle du kalla detta systemet?
Jag har kommit på ett system som använder lite Yatzi-mekanik som jag känner att jag har svårt för att förklara hur det fungerar eller ens ge det ett namn.
Den kan sedan användas i lite olika sammanhang som ett mini-spel istället för de vanliga reglerna
Man använder en tärningspöl med t6:or där antalet tärningar står för en potential. Det kan vara hur avancerad teknologin man använder är eller hur mycket magisk talang någon har. På ett fordon kan det vara topphastigheten.
När man slår sina tärningar “låser” man de tärningar som anses “lyckade” exempelvis alla 6:or. De låsta eller laddade tärningarna läggs åt sidan och när man slår nästa gång så slår man bara de som är kvar.
I exemplet med ett fordon så är antalet låsta tärningar fordonets topphastighet, för när man “låst” den sista tärningen så har man inte längre tärningar kvar att slå. Fordonet har nått sin maxhastighet.
För magi så är de laddade tärningar potentiellt hur mäktig magi man kan utföra.
Detta är den första faktorn, den andra faktorn är skicklighet (eller i exemplet med fordonet, acceleration)
I exemplet ovan så räknas bara 6:or som “laddade”. men med högre färdighet så kan man nu ladda på på 5:or och 6:or. Med ännu högre färdighet så kan man ladda sina tärningar från 4-6 eller ända upp till 2-6 (det ska dock alltid finnas en potential att inte ladda upp en tärning)
För fordon så skulle detta simulera acceleration. Ju bättre acceleration, desto snabbare kan man låsa sina hastighetstärningar.
För magi så kan hur Mana-berikat området man är i spela in på hur svårt det är att ladda upp med magisk energi istället för Färdighetsvärdet
Detta skapar en absolut begränsning av vad man kan klara av. Om du bara har en tärningspöl på 4 tärningar så kan du inte samla ihop 5 mana poäng för att lägga en rank 5 besvärjelse.
tl dr. Tärningspöl med t6:or där ju fler tärningar desto starkare/mer kraftfull där en “lyckad” tärning läggs undan och bara de misslyckade tärningarna slås om för att uppnå en önskad mängd lyckade/laddade.
Färdighet spelar in genom att ju bättre färdighet, ju fler resultat på tärningen räknas som “laddad”
Jag har kommit på ett system som använder lite Yatzi-mekanik som jag känner att jag har svårt för att förklara hur det fungerar eller ens ge det ett namn.
Den kan sedan användas i lite olika sammanhang som ett mini-spel istället för de vanliga reglerna
Man använder en tärningspöl med t6:or där antalet tärningar står för en potential. Det kan vara hur avancerad teknologin man använder är eller hur mycket magisk talang någon har. På ett fordon kan det vara topphastigheten.
När man slår sina tärningar “låser” man de tärningar som anses “lyckade” exempelvis alla 6:or. De låsta eller laddade tärningarna läggs åt sidan och när man slår nästa gång så slår man bara de som är kvar.
I exemplet med ett fordon så är antalet låsta tärningar fordonets topphastighet, för när man “låst” den sista tärningen så har man inte längre tärningar kvar att slå. Fordonet har nått sin maxhastighet.
För magi så är de laddade tärningar potentiellt hur mäktig magi man kan utföra.
Detta är den första faktorn, den andra faktorn är skicklighet (eller i exemplet med fordonet, acceleration)
I exemplet ovan så räknas bara 6:or som “laddade”. men med högre färdighet så kan man nu ladda på på 5:or och 6:or. Med ännu högre färdighet så kan man ladda sina tärningar från 4-6 eller ända upp till 2-6 (det ska dock alltid finnas en potential att inte ladda upp en tärning)
För fordon så skulle detta simulera acceleration. Ju bättre acceleration, desto snabbare kan man låsa sina hastighetstärningar.
För magi så kan hur Mana-berikat området man är i spela in på hur svårt det är att ladda upp med magisk energi istället för Färdighetsvärdet
Detta skapar en absolut begränsning av vad man kan klara av. Om du bara har en tärningspöl på 4 tärningar så kan du inte samla ihop 5 mana poäng för att lägga en rank 5 besvärjelse.
tl dr. Tärningspöl med t6:or där ju fler tärningar desto starkare/mer kraftfull där en “lyckad” tärning läggs undan och bara de misslyckade tärningarna slås om för att uppnå en önskad mängd lyckade/laddade.
Färdighet spelar in genom att ju bättre färdighet, ju fler resultat på tärningen räknas som “laddad”