Nekromanti Tänkaren eller drömmaren?

Lightshy

Hero
Jag behöver all hjälp jag kan få.
Jag letar efter namnet på en tecknad serie som jag tror gick i Magnum eller Fantomen för sisådär 30 år sedan. Svartvit om jag inte minns fel...
Tror dess namn var Tänkaren eller Drömmaren eller något i den vägen på svenska.
Det är en scifi historia om några individer som ger sig ut i rymden med uppdraget att hitta en varelse som sägs "drömma" eller "tänka" universum (kommer inte ihåg vilket det var) Och om varelsen slutar med detta upphör universum att existera.
Man får följa deras jakt/äventyr genom rymden för att hitta varelsen och stoppa honom en stund för att bevisa att alla historier om varelsen bara är en lögn. De visar sig dock vara sanning när de till slut konfronterar varelsen och skadeskjuter/bedövar hen så varelsen förlorar minnet och börjar drömma/tänka ut ett nytt universum istället.

Låter detta helflummigt eller finns det någon annan här på forumet som har ett minne av denna tecknade serie?

Mundo

Myrmidon
Cissi;n195668 said:
Tänkaren av Lundberg och Poromaa. Fantomen nr 12, 1982.
*That feel när man är osäker på om man ska bli imponerad av ditt minne eller misstänka att du fuskade på något sätt*

Lightshy

Hero
Var kan man hitta mer info om själva serien? Hittar mest bara saker om författaren?

Cissi

Up to no good.
Mundo;n195670 said:
*That feel när man är osäker på om man ska bli imponerad av ditt minne eller misstänka att du fuskade på något sätt*
Det är en kombination. Jag och min pappa var medlemmar i Fantomenklubben ihop hela min barndom. Fantomen och Fantomens biserier är något som jag oftast, oftast har lite koll på. Dock var jag tvungen att kolla upp vad författarna hette och exakt när serien kom. Men vilken serie det var, det förstod jag på beskrivningen. :)

Cissi

Up to no good.
Lightshy;n195675 said:
Var kan man hitta mer info om själva serien? Hittar mest bara saker om författaren?
Ingen aning tyvärr. Den verkar inte ha fastnat i något kollektivt minne och jag har inte kvar något från den tiden.

luddwig

Lawful evil
Jag vet inget om serien men det numret av Fantomen finns iaf på Tradera i gott skick för en liten peng.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
En fantasy-historia på ett liknande tema var med i Magnum Comics nr 4/1989. En rafflande historia med den sågpiskeknivsbeväpnade hjältinnan i rött - Zetari.

Enligt mitt tyckande den bästa och snyggaste historien som de någonsin hade med i Magnum.

Jocke

Man med skägg
wilper;n195708 said:
En fantasy-historia på ett liknande tema var med i Magnum Comics nr 4/1989. En rafflande historia med den sågpiskeknivsbeväpnade hjältinnan i rött - Zetari.

Enligt mitt tyckande den bästa och snyggaste historien som de någonsin hade med i Magnum.
Nu glömmer du ju Big Dave som ung. Eller om man ska vara allvarlig, att de körde ganska exakt hela första samilngsalbumet av Akira.

zonk

muterad
wilper;n195708 said:

You had me at sågpiskekniv