Nekromanti Tänkt att köpa ett rollspel

Macrus

Veteran
Hej, jag hade tänkt köpa ett rollspel. Jag funderar på att köpa
Drakar och demoner, men jag vet inte så jättemycket om Drakar och demoner så jag undrar om någon kan säga hur spelet är och om man får material till ett äventyr eller om man måste köpa. //Macrus (inte felstavat) :gremconfused:

Targon

Hero
Beror på spelgruppen

1. Har du en spelgrupp? Om ja, hör med dem om tips på vad de skulle kunna tänka sig att spela.
2. DoD6 är helt klart värt att köpa om ingen i din spelgrupp redan har det. I annat fall så skulle jag satsa på något "smalare". Varför inte skräck, exempelvis CoC, Kult eller WoD? Varför inte Nobilis? Eller något av Rävsvansprylarna?

Kort sagt: Kolla upp vad polarna har och köp allt annat än just det.

Macrus

Veteran
Har tittat runt på sidor och bestämt mig för DoD6 . Så nu vill jag ha info om det (Vad det innehåller) Någon som kan ge mig info eller [color:\\"yellow\\"] en sida med info [/color]

GlueBall_UBBT

Warrior
Jag spelar eon, för närvarande den tredje upplagan, för att jag gillar det relistiska regelsystemet, den fint upplagda världen och de spännande karaktärer man skapar tack vare bakgrundstabellerna i spelarens bok.

Här kommer nu kritik till varför du inte ska köpa eon:

* Eon är inte bra för nybörjare, även om det sägs så om senaste upplagan. Detta för att det finns många regler att lära sig och många tabeller att memorisera. Har man inte gjort det och är van spelare respektive spelledare så blir eon en himla massa bläddrande efter regler och tabeller vilket tar tid och sabbar flytet i spelet.

* Eon är dyrt. Kanske inte om du bara köper de två grundregelböckerna spelarens bok och spelledarens guide. Fast allvarligt talat, vem köper ett rollspel utan att inskaffa alla moduler som finns att tillgå? Inte jag iallafall och eon har MÅNGA moduler.

Trots detta gillar jag eon bättre än drakar och demoner. Detta beror på att jag blev invigd i DoD under Chronopia vilket för all framtid avskräckt mig från detta spel. Måste dock nämna att Trudvang verkar spännande.

Johan K

Gammal & dryg
Kul att du har tänkt att skaffa DoD6 !!
Lite sidor om DoD6:

Riotminds är ju "huvud-officiella" sidan, elelr vad man kan säga om DoD6.

Rustningskamamren är en sida som jag har haft en del nytta av när jag laddat ner saker till DoD6. Så den är åxå användbar.

Det Svultna Svinet är en helskönt sida om lite gott & blandat. Är en sida som har lite av glimten i ögat, lämnar aldrig den sidan utan att iaf ha småskrattat lite..

Sedan så har Han, som burkar skirva här, åxå en bra sida om avhandlar DoD. Tyvärr så kommer jag inte ihåg den adressa.. *skämms som få... :gremblush:*

Lite om själva spelet då..
Det jag först & främs rågilalr så är det världen !!! Trudvang är verkligen sprängfyllt med mystik, sagor, magi & sådant. Jag föll pladask för den världen.
Reglerna funkar, dock om man kanske moddar dem lite efter egen smak & tycke.
Det finns i nuläget 3 köpäventyr, de är Vildhjarta, Snösaga & Eldsjäl. Dessa 3 äventyr är ruggit prisvärda måste jag säga !!
Sedan så finns Jorges Bestarium, en ynnerligen trevlig & informationsrik monsterbok som är skriven som en reseskilldring.
Det finns 2 världsmoduler, Osthem & Mittland. Även de prisvärda & ger en djupare insikt om världen & de länder som finns där.
Finns åxå 3 regelböcker, 2 grundböcker vara 1 är en reviderat utgåva & så gfinns det en expert-utgåva som avhandlar karaktärsskapandet & lite sridsgrejer..

Har du fått en någotklunda klar blick över detta ? om inte, fågamer... :gremwink:

/ Johan K, som skrev ett av sina längre medelanden... :gremtongue:

Renfield

Swordsman
Bland de rollspel jag har kastat getögon på verkar faktiskt Västmark fortfarande ligga i toppklassen åtminstånde:

#1: Regeltekniskt. Få rollspel har lika genomtänkta och bra regler.
#2: Vad det aspirerar på. Många verkar nöja sig med dungeoncrawling och inget mer.
#3: Det finns en gammal gratisversion att ladda ner på www.foxtail.nu, om jag inte minns fel, så kan man titta på det innan man köper det i tryckt form.

Så även om du kanske i slutändan bestämmer dig för att köpa något annat rollspel, ta en titt på Västmark, för det är vad jag skulle rekommendera en nybörjare, eller åtminstånde en "ny-ägare"..

Rickard

Urverk speldesign
"Sedan så har Han, som burkar skirva här, åxå en bra sida om avhandlar DoD. Tyvärr så kommer jag inte ihåg den adressa.. *skämms som få... :gremblush:*"
Haha.. Gud, jag skrattade nog i 10 sekunder när jag läste det där.. :gremsmile: Min DoD-sida har mest omgjorda DoD-regler och är inte så mycket till DoD6-spelare.. Jag har däremot en spelledartipssida som kan vara till nytta.. Bland annat finns där ett nybörjarrollspel där med DoD6-reglerna rejält nedbantade..

Här finns det lite recensioner på DoD6:
http://www.rollspel.nu/index.php?option=Recensioner&Itemid=56&topid=6

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest skrev inlägget för att kommentera hur länge han skrattade åt Johan Ks kommentar

Johan K

Gammal & dryg
Haha.. Gud, jag skrattade nog i 10 sekunder när jag läste det där..
Alltid kul att kunna roa folk sådär, om inte annat för ett litet ögonblick iaf... :gremgrin: :gremwink:

Min DoD-sida har mest omgjorda DoD-regler och är inte så mycket till DoD6-spelare..
Ja, jo iof.. Men ändå, gillar din sida. Så den är ju alltid värd att nämna, alltid plockar man upp nåt som funkar ju. :gremlaugh:

/ Johan K, som fundarar på att gå & köpa en pizza.. :zeppelinare: