Nekromanti Tänkte bara berätta

att jag sitter och skriver på ett rollspel.... Så snart kommer ni se mycket av mig. Om några veckor eller så....

Ska bli ett seriöst fantasy rollspel med rätt så mycket skilnad från vanlig fjantasy :gremwink: Kanske något mellan-östern, men inte mycket....

Har några ideer på raser:

Människor - Standar, ska finnas några olika varianter av dom

Ejynn - Kolsvarta, långa människor. Dom flesta lever i ett krigarsamhälle, men några gör annat.

Gråalver - Udda alver, med mjölkvita ögon. Dom är förbannade på något udda sätt.... Gråavler är förresten människornas namn på dom. Det riktiga lämnas endast ut till gråalvsspelare.

Och så har jag suttit och funderat lite på en del andra saker.....

Regelsystemet blir rätt likt det i Cyberpunk och Västmark, med t10or och slå över en svårighet. Ska ha attribut, och färdigheter, men funderar även på en tredje grupp nuffror....

Trots mitt namn inga dvärgar med :gremsmile:

Tänkte lägga till

lite mer.

Tre högar med nuffror blir det, Attributes, Tratis och Skills. Ja, spelet är på engelska.
Attributes delas upp så här:
Physical
Dexterity
Strength
Toughness
Mental
Will Power
Education
Charisma
Senses
Seeing
Hearing
Smell/Taste

Traits är karaktärsdrag, så som Order (hur ordnad man är), Concitensy (hur passionerad man är sina uppgifter, högt tänker klart och logiskt, medans lågt slänger sig in med kropp och själ), Passion (hur lätt man blir föälskad)
Flertalet Traits tillkommer snart....

Skills är ju så klart färdigheter... En del kommer att ha grundchans, och det kommer finnas rätt många olika. Har inte börjat arbeta på dessa än.

Sedan kommer jag att använda mig av ett Klass-system för at förenkla. Huvudsakligen kommer klassen att vissa RPs intressen i livet, och vilken ban han är inne på. Då det inte finns något level-up system, så kommer man inte att bli bättre på olika sätt beroende på vilken klass man är.
Sen kommer det till klasserna ochså komma en liten sak kallad Employment. Tex så här:
Class: Warrior Employment: City Guard
Class: Entertainer Employment: Bard
Class: Warrior Employment: Mercenary
Class: Rouge Employment: Swashbuckler
Class: Rouge Employment: Pickpocket
Class: Entertainer Employment: Courtesan

Warriors är då, ganska självklart, folk som slåss för att överleva, Rouges är sådana med inte riktigt hederliga sysslor, må dom vara tjuvar, pirater eller spelfuskare....
Entertainer, dom roar fpk på olika sätt, må så vara som Bard med hjältedikter eller som kurtisan....

Edit: Allting ligger i skalor mellan 1 och 10 där 5-6 får ses som normalt. Kan höjas över, men rekomenderas att det inte gör det....

Muggas

Hero
Re: Tänkte lägga till

låter bra. uppdelningen av "GE" är tydlig och funktionell. varför engelska, förresten? är det för att det är ett mer uttrycksfullt språk? eller planerar du att nå ut till fler personer genom att vara "internationell"?

Re: Tänkte lägga till

Nej, det är så här att jag är en veteran på ett forum vid namn Ulthuan. Och tänkte iaf speltesta det där. Och språket som används är engelska, så det fick bli så.

Sen har jag en värld som jag ska skriva mer om... men det kommer mer när jag är klar på reglerna....

Hmm... Jag funderar på en ras med små blåa, männsikoliknande saker.....

Re: Kobolder? (NT)

Haha, nja, inte riktigt... Och inte smurfar heller...
Små, blåa, spetsiga öron, gladlynta, underliga men vanliga små rackare... ca meterlånga.

Re: Kobolder? (NT)

Låter som något slags udda älvor...eller någon sorts "tomtar" - inte våra tomtar utan "älvatomtar".... Fast de kanske går in under "älvor"...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Kobolder? [OT]

"Jo, kanske älvor. Men lita på att dom får ett udda namn...."

"Inälvor"? :gremwink:

Mer saker.....

Och så tänkte jag lägga till det här:

Traits
Order - Hur ordnad man är
Passion - Hur lätt man blir förälskad
Concistensy - Hur logisk oc analyserande man är ung.
Anger - Hur lätt-retad och hur arg man är och blir
Pride - Din stolthet. Kombinera hög pride och Anger och du svarar på förolämpningar med en utmaning till duell på liv och död.
Reputation - Hur välkänd du är
Respect (nått bättre förslag?) - Hur omtyckt du är pga din Reputation. Tex att slakta en stad ger hög Rep men låg Res.

Dessa kan sedan kombineras ihop får att få önskad effekt, tex den flummige magikern med låg Order och Concistensy, eller den ädle Barabren med hög Anger och Pride.

kalcidis

Hero
vad är hela tanken bakom spelet? Är det världen eller är det regelsystemet? Eller är det att du ska skapa ett helt eget rollspel?

Skulle vara intressant att läsa mer om kampanjvärlden som en helhet.

Kampanjvärlden.... Men jag behöver lite regler innan jag börjar skriva på den.
Och så det faktum att jag ska skriva ett rollspel då :gremsmile:

PS. Tack för att du vil lveta mer om kampanjvärlden. Det var rätt tråkigt att skriva färdigheter, och jag beöver nog bakgrundsinfo om jag ska hitta på rätt färdigheter föruom standardgrejjerna.

Insignia

Swashbuckler
"Kampanjvärlden.... Men jag behöver lite regler innan jag börjar skriva på den."

Annars är det enklare att börja på spelvärlden innan man hittar på regler. Utan att ha någon koll på världen är det svårt att veta vad man behöver regler för.

Insignia

Swashbuckler
Jaha, okej. Fattar fortfarande inte varför du behöver regler för att beskriva världen, men du gör väl som du tycker.

Nja, egentligen behöver jag inte regler för att beskriva världen, men tänkte testa om det gick bra att starta på reglerna innan jag bemödade mej med att skriva ner världen vilket jag ska göra nu.
Så nu är det dags att plocka fram fantasin och hitta på namn och skaer och platser och kulturer och detaljer, och bestämma mej på raserna, och uppfinna vapen och rustningar, och krigsseder och strategier, historia, båtar, bergskedjor, kända tänkare, slaktare, eller heliga män, gudar och religioner.

Ah, this is gonna be som much fun.

PS. Jag rekommenderar definitivt att man provskriver allt på papper med en vanlig penna först, datorn tar bort en del av det roliga.....
Personligen sitter jag med två block (ett linjerat och ett tecknings från IKEAs barnavdelning), en stiftpenna och två t10or :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
"Så nu är det dags att plocka fram fantasin och hitta på namn och skaer och platser och kulturer och detaljer, och bestämma mej på raserna, och uppfinna vapen och rustningar, och krigsseder och strategier, historia, båtar, bergskedjor, kända tänkare, slaktare, eller heliga män, gudar och religioner."

Om du inte har något av det där, hur definierar du då "total koll på spelvärlden" eller vad du sade? o_O

"Jag rekommenderar definitivt att man provskriver allt på papper med en vanlig penna först, datorn tar bort en del av det roliga"

Vad är en dator? O_O
Jag menar, ja, just det. Precis min tanke ^_^

Haha, jag har inte namn på något av det där...
Nej, jag har inte total koll på världen, men jag vet det mesta av vad jag vill ha där. Nöjd?