Re: The Scientific Dragon
"Fart kommer inte av sig själv. Det krävs att man gör sig av med någon annan form av potentiell energi för att få fart. Man kan till exempel falla mot marken, men det förutsätter att man är en bit upp till att börja med. Man kan springa jefligt fort, men det hjälper bara till en viss gräns eftersom marken är platt, tvådimensionell och framförallt tämligen omedgörlig, vilket sätter en naturlig gräns på så mycket energi som dina benmuskler kan pumpa ur dig per sekund. Fortare än så går det inte. Man kan förstås utnyttja en orkans energi, men orkaner kommer inte varje dag. Eller så kan man flaxa."
Givetvis ska man flaxa! Det är inget flygplan vi snackar om.
Men en springande och flaxande drake kan väl inte vara så långt ifån att flyga? Djrur kan faktiskt springa ganska fort. Hästar kan exempelvis springa upp till 65 km/h, ungefär. Och vingar kan faktiskt driva ett djur framåt ganska fort om så behövs. Det är väl en fråga om hur vingarna 'omöblerar'(extrem brist på ord) luften omkring dem?
Men måste verkilgen draken springa så mycket? Räcker inte ett hopp av något slag? Spurt i några meter, flaxandes, skutt i kombination med ett stort flax, uppe i luften? Och egentligen är det väl inte skrivet i sten hur fort en drake ska falxa, och ju fortare en drake flaxar, desto mer luft förflyttas. Visst detta tar mer ennergi, men om en 1000k kilos drake vill flyga så får denne räkna med sådant. För att
Det här är helt wingat, så såga inte med rostiga klingor, tack.
"Problemet med att flaxa med vingarna är att det krävs muskelkraft för att driva vingflaxandet. Och eftersom styrkan hos muskler är proportionell mot tvärsnittsytan, inte muskelvolymen, så innebär det att muskler snabbt väger mer än vad man får styrka. Det är därför myror kan bära åtskilliga gånger sin egen vikt i munnen.)
Jo, men på vilket sätt emotsäger detta att drakvingar är starka nog att flyga?
"Och mer hoppressad vätgas innebär att den väger mer per kubikmeter och kan därmed lyfta mindre, så det var ingen bra idé."
Jag visste nog egentligen det. För att någonting ska stiga uppåt krävs ju att dess densitet är lägre än massan den befinner sej i. Och eftersom densitet ökar i förhållande till bland annat molekylärmassa(givetvis), så måste detta även gälla väte.
Jag håller verkligen med dej, det var ingen bra idé.
Jag är ganska övertygad om att det där blev rätt...?
...fast det kanske är så en vätgasdrake flyger? Den är en stor vätgasblåsa, och den flyger genom att pressa ut enorma mängder vätgas från blåsorna och syre från lungorna genom munnen som en jättelik organisk raketmotor? Hmmm... har inte Terry Pratchett redan lekt med idén?
Möjligt, jag är inte så inne på Prachett. Har läst två böcker. Jag gillar mer skojjiga klassiska vampyrböcker(Nosferatu, En vampyrs bekännelse, Hertzekin, Landorta, etc, etc).
Annars är även idén lekt med i Picassos äventyr, starring Gösta Ekman. Picassos odödlige far matar ett helt balettkompani med blomkål innan en konsert, och konsterten i fråga blir åtmistonde ganska orginell.../images/icons/laugh.gif
"...om man skulle sno den själv?"
Kanske inte zeppelinarversionen,va? Visst, kul att tänka sej, men förmodligen mindre kul att spela rollepel emot. Bara att fiska fram en pil, tända eld på den och skjuta iväg...
Fisdraken var ganska kul ändå... och motbjudande, utan tvekan! För mycket dålig mat(rått kött, ucsh!). Men draken skulle nog utveckla hemorojder ganska tidigt under sin period som flygande drake...
Om vi ska fortsätta med att FÖRSÖKA hitta på faktiska fysiska förklaringar för drakar, så måste ju etter vara någonting annat än rent väte? Det måste ju, till viss del, även bestå av något av de ämnen som antänds i kontakt med luft. Jag sov när de gick igenom detta i skolan, så kan du kanske någon? Gärna någon med en lite fördröjd effekt, så att drakarna inte sränger munhålan...
Förresten, kom du på något 'realistiskt' sätt att jaga drakar?
Och en fråga till... Med tanke på hur lång tid det här forumet tar att ladda, hur i helvete har du tid att skriva så många inlägg, och ändå få tid till att skriva rollspel och(antagligen) äta, sova och leva samtidigt?
/Mask
"Tut-Tut! Pling-pling!"