Vet inte så myckem om rollspel så ja tänkte fråga om de e nånn som har nått tips för en nybörjare vad ja ska köpa... De e asså första rollspelet...
Bye
// Geon The Dwarf
Första november släpps M:UA eller Mutant - Undergångens Arvtagare
Jo, Drakar och demoner, version 2 eller möjligtvis version 6 om man nu vill ha nya äventyr och annat. Annars är ju Stjärnornas krig - Rollspelet något som också är ganska nybörjarvänligt.
Är star wars värkligen bra?
Jag kan inte tänka mig att spela i det universumet... känner på mig att det skulle bli alldeles för influenserat av filmerna...
Finns det någon bra sida där man kan kolla upp lite mer om Star Wars RPG't?
Finns det på svenska?
Japp
Riktigt kul, med slemmiga skurkar och tvättäkta hjältar, ackomanjerat av John Williamsmusik och ja - en aaanning influerat av filmerna . Men man kan ju om man inte vill spela mellan film 3 och film 4. Eller närsom mellan filmerna, eller före filmerna eller... Ja
Va fasicken som helst - det är action mycket mer än detaljer och regeltjafs...
Jag tror nog att versionen med den svarta boxen är den enklaste... Det är en bra början och inte för mycket att hållra reda på från början. Annars tror jag nog att Call of Cathulu (jag vet jag stavar det fel) är ett upperligt rpg för nybörjare... Men spelvärlden kan vara lite svår att förstå sig på kanske...
Eftersom du också bor här i Göteborg så skulle vi faktiskt kunna hjälpa dig, tror jag. Vi driver nämligen ett spelantikvariat på Internet, men verksamheten sköts härifrån Hisingen. Vi har alla möjliga rollspel, därbland ett antal som kanske kan vara lämpliga för nybörjare. Dessutom har du ju möjlighet att kolla på sakerna först.
Nu kan rollspel vara lite dyrt, men vi kan säkert ge dig ett bra introduktionspris, liksom tärningar på köpet, hjälp med att kopiera upp rollformulär och så vidare. Annars är begagnat (vi har även så gott som oanvända saker till nedsatt pris) billigare än nytt om du vill spara in en slant. Sedan skulle vi faktiskt rent av kunna ge dig ditt första rollspel gratis (det är inte första gången vi gör det, i så fall), men det beror givetvis på vad du är intresserad av.
Hör hur som helst av dig (legend@hobbyspel.com) om du är intresserad. Vi är övertygade om att vi kan hjälpa dig komma igång, nämligen. (Vi spelar själva rollspel och har alltså det mesta.)
Lycka till oavsett
/Pauli & Daniella, Legend Hobbyspel i Göteborg
Star Wars har släppts av två olika företag. Först av WEG, och jag antar att det är den versionen folk talar om nu, eftersom den är grymt nybörjarvänlig (därmed inte sagt att det skulle vara dåligt, nej nej, det är t.om. riktigt bra!). Den översattes också till svenska av Äventyrsspel, och finns på diverse begagnatställen för rätt dyra pengar.
Jag tror faktiskt att Eon kan fungera alldeles utmärkt som spel för nybörjare. Det kanske ter sig lite väl stort och komplext vid första anblicken, men om man väljer att undvika de frivilliga reglerna så tror jag att det kan fungera riktigt bra. En stor fördel med att välja Eon är att det finns gott om välskrivna äventyr att hämta på nätet, ett välbesökt forum där man kan få svar på eventuella frågor som dyker upp samt att det är ett relativt nytt spel på svenska och därför lätt att få tag i. Många andra spel är kanske i grunden lättare, men om man inte får tag i det eller har möjlighet att skaffa fler tillbehör när man blir lite varmare i kläderna, så känns det kanske lite snopet. Eon finns just nu lätt tillgängligt och har flera utmärkta tillbehör.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.