Nekromanti Tänkte göra en kampanj [HJÄLP!]

Kinapuffen

Veteran
Re: Mundana kontra Geografica Mundana

Ja, men då är det Geografica Mundana som jag nog borde införskaffa snarare än Consaber och Dvärgar och Tiraker och allt vad de heter. Då får jag ju lite mer fakta om länderna och den andra faktan har jag ju i min gamla Mundana och så kan jag modda och fixa med dem hur jag vill med utgångspunkt i den expanderade Geografican. Om inte annat kan jag ju skaffa den för att jag gillar kartor.

Och självklart kunde inte dvärgarna ha utplånat alver.. Sånt är omöjligt. Alver är ju... BÄST! :gremwink:

Kinapuffen

Veteran
Re: Eons största problem...

Det håller jag inte alls med om. Visserligen är stämningen i böckerna rätt klinisk men inte regelmässig.

Lord Renisis

Warrior
Ivrig som alltid.

"rekommenderar inköp av någon bra modul istället "

Absolut.A&S är bäst.Tycker jag iallafall.
efter alver självklart men den hadde du ju redan.

Mr Brunch

Veteran
Re: Skillnaderna mellan I och II

Hmm jag har använt V&N boken sen den kom, har haft ett par äventyr kretsande kring den och trots det behövde jag itne ändra på nått ur den...
Det krävs en riktigt grym nekromatiker (och tid) för att göra en vandöd som spöar en normal dvärgkrigare i strid (förutsatt att dvärgkrigaren inte flyr vid blotta anblicken). För att inte tala om det faktum att skaffa lik, plats att utföra exprimenten och liknande är sjukt svårt att lyckas med...
Och av dom sju olika nekromantikeryrkena som beskrivs skulle bara tre av dom ensengång skapa dessa kobold vandöda, och bara två av dom i stridssyfte.
Det V&N har som inte M&M har är beskrivningar hur rituler och alkemi fungerar vilket är helt borta i grundboken och M&M, där är man för upptagen att säga när man ska slå tärningar för att beskriva såna bisaker som hur det fungerar i Mundana...
Så det jag vill säga är köp vandöda och nekromanti, den är värt det

Arvid

Warrior
Re: Eon III e på G...

Det är möjligt att detta inte är konstruktiv kritik...

Nej, det känns mer som gnäll. Sen tycker jag inte att det känns det minsta konstruktivt då jag inte tycker att det verkar leda någonstans.Du gillar inte många saker i spelet, okej. Många andra (däribland jag) gillar mycket av det du ogillar men det känns bara drygt att ta upp diskusioner som troligen inte leder någonstans hela tiden...men okej.

Beskriv världen på ett mindre torrt och statistiskt vis...

Jag tycker inte alls att det är torra beskrivningar. Tvärtom blir jag otroligt inspererad av alla världsmoduler. Jag anser dessutom att de Eons världsbeskrivningar underlättar för spelledaren att skapa en levande värld. Det är inte så att jag måste skapa en stad med all information om den just för ett äventyr. Staden finns och kan användas. Äventyret anpassas efter världen och inte tvärt om. Detta är inte omöjligt i andra spel, Eon är dock det spel jag prövat som underlättar det mest.

Sluta publicera nytt material i nytryckningar av gamla moduler...

Till viss del håller jag med men om nu en bok tar slut så har jag inte så mycket om att man reviderar den ordentligt istället för nytryck. Jag har i alla fall haft en väldigt nytta av Geografica Mundana.

Ceram

Hero
Allt om moduler

Geografica Mundana tycker jag har satt mycket mer "liv" i vissa av länderna som beskrivs och är för mig som spelat eon rätt länge en klar höjning från mundana. Däremot kan jag hålla med i kritiken om att den inte ger en världsintroduktion utan har blivigt djupare. Alla som börjar spela eon borde alltså sitta på massa pengar eller känna någon som äger minst 5 moduler.

Religioner boken är ingen klar framgång. Mycket är som sagt kopior från jordiska religioner och trosuppfattningar. De flest känns även ganska torrt beskrivna och djupet saknas ganska ofta.
Största floppen är dock ceremonierna. Jag hade hoppats på mäktiga grejer som vida översteg magin i makt och visade gudarnas storhet. Nu sitter man istället och transformerar den mäktiga teotropin till sketen biotropi för att hela folk som om de är allvarligt skadade dör innan man hunnit en fjärdedel.

Trots det är religioner bra som inspiration och det lämnar mycket att spinna vidare på...

Köpvärda moduler: Geografica Mundana, Asharien & Soldarn,

Köp i sista hand: Spelarens handbok, Alver (inaktuell).

Själv tänker jag dock köpa sjöfarare och pirater om nån dag...

-BoNe-

Warrior
ja är ju då en färsking då det gäller Eon 2

Ja köpte eon2 och jag är riktigt nöjd.

Har modulerna: Alver, Dvärgar, Mystik & Magi, Vandöda & nekromantik.

Jag anser att de fyra modulerna är bra och jag har redan fått så inihelskottas mycket inspiration. Speciellt ifrån V&N då en nekromantiker blir en perfekt fiende åt spelarna.
Ritualer är jag inte så insatt i då ja tycker dom är lite för mesiga. Jag hade förväntat mig lite big super mega ultra effekt a lá jag är nära att bli en mindre gud. Vad är annars iden med att stå i 12 timmar o snurra på händerna o rabbla ut en massa knäppa meningar..

Man behöver inte så jätte mycket pengar för att börja med eon2. Det första ja köpte var paketet med regnsynd och allt det där och vi körde igång på direkten. Blev riktigt kul.
Men som sagt. Vill man ha dvärgar eller alver i sin spelgrupp så är det vääääääääääääldigt bra med dessa moduler..

En sista grej: Alla vet att alver spöar skiten ur dvärgar.
Alver är ju så bäst..

Greymourn

Swordsman

Nej, det känns mer som gnäll. Sen tycker jag inte att det känns det minsta konstruktivt då jag inte tycker att det verkar leda någonstans.
Tja, att NeoGames inte bryr sig ett skit om mina åsikter gör ju faktiskt inte kritiken mindre konstruktiv... Och inte mindre befogad heller...

ClaesFredrik

Veteran
Konstruktiv kritik

Nej, det känns mer som gnäll.
Jag förstår inte riktigt vad alla på detta forum har emot kritik... Så fort man skriver nått så skriker åtta personer i mun på varandra: "GNÄLL!!!" Mer konstruktiv kan kritiken knappast bli. Att seedan NeoGames inte har någon större lust att förbättra sina produkter har inte med saken att göra.

Tvärtom blir jag otroligt inspererad av alla världsmoduler
GRATTIS! Jag glädjs å dina vägnar att du blir inspirerad... Men jag håller med Greymourn om att beskrivningarna ofta är torra och tråkiga.

Kimon

Swordsman

*Beskriv världen på ett mindre torrt och statistiskt vis...

Alright... Vill du vara konstruktiv så får du ge ett förslag på hur det skall se ut för att vara "mindre torrt och statistiskt".

*Styr upp Ceremonierna som både är oanvändbara och genomtrista...

Hur skall de se ut? Det är inte särskilt konstruktivt att bara haspla ur sig att de är "oanvändbara och genomtrista". Kom med förslag på hur de skall se ut istället för att bara racka ner.

Gör magisystemet en aning mer stabilt ...

Återigen... kom med ett förslag på hur du skulle vilja ha det. Det är bra mycket mer konstruktivt än att bara hävda att det är obalanserat utan att säga varför. Vilka aspekter är obalanserade och varför.

Well... Det här har vi diskuterat förut och vi är väl inte direkt överrens. Alla har ju inte varit med från början och för nykomlingar kan det vara bra att få ta del av material redan publicerat. Visst, det vore optimalt om EON hade en bred användarbas redan från start, men faktum är att det tillkommer spelare som inte har haft möjlighet att anskaffa alla de moduler som nu till viss del trycks om. För spelare som inte har 'Mundana' är 'Geografica Mundana' en stor tillgång.

Re: Inaktualitet? (ANT)

Killen har ju redan boken, därav är den inaktuell. Så tolkar jag det iaf.

Mvh Victor Palm...

...Lyssnar på musik.

Greymourn

Swordsman

*Beskriv världen på ett mindre torrt och statistiskt vis...

Alright... Vill du vara konstruktiv så får du ge ett förslag på hur det skall se ut för att vara "mindre torrt och statistiskt".
Kejrå... Försöker mig på en ny förklaring... Beskriv världen på ett mer "skönlitterärt vis" i stället för... "Stäpplandskap som breder ut sig kring berget Bengt, Helig plats för Azradeus barn. Den 27 Mars letarsig en större mängd monster upp ur håligheter i berget." Lite överdrivet kanske men...
Eftersom större delen av Mundana redan beskrivits på detta sätt kanske det inte är någon större ide att göra något åt detta... Det är även möjligt att NeoGames saknar någon författare av ehrm... "klass", vilket jag aldrig tidigare stört mig på i varken engelska eller svenska system, och då har jag läst igenom ett drygt trettiotal...

Styr upp Ceremonierna som både är oanvändbara och genomtrista...

Hur skall de se ut? Det är inte särskilt konstruktivt att bara haspla ur sig att de är "oanvändbara och genomtrista". Kom med förslag på hur de skall se ut istället för att bara racka ner.
Nåväl... Alternativ ett, använbara ritualer... Ex. så tar det för närvarande gud vet hur många timmar (har ingen regelbok i närheten) att läka Ob4t6 smärta... Det hade varit bättre om den helande kraften kunde påverkats mer av vem den "helande" och "helade" är...
Ex. borde en Daak präst som helar en Daak inkvisitor där båda har en mycket hög Qadosh få ut mer än om Daak prästen helar en vän som tror på någon annan gud...

Dessutom tycker jag inte att ex. en åtta timmars ritual som mer eller mindre helar den sårade helt och hållet varit fel... Låt magin vara snabb och versatil, och låt Ceremonierna vara mäktiga men omständiga samt ställa religösa krav...
Sedan skulle jag gärna se att böner och mer vardagliga ritualer beskrivits mer nogrannt och stämningsfullt, antingen i berättelse form, eller i "vetenskapsman ser på och skriver ned sina tankar osv..." Detta grepp används i blandannat Encyclopedia Digon till Khelataar och tycker iaf. jag skulle passa till Mundana...

Gör magisystemet en aning mer stabilt ...

Återigen... kom med ett förslag på hur du skulle vilja ha det. Det är bra mycket mer konstruktivt än att bara hävda att det är obalanserat utan att säga varför. Vilka aspekter är obalanserade och varför.
Hmm... Jag tycker inte att jag borde behöva förklara just detta närmare eftersom många aspektar har extremt få effekter, ex. Kronotropi, Ikonotropi (har inga Eon böcker hemma hos mig för närvarande, men det finns fler...)
Sedan är det möjligt att det inte är seriöst, men jag tycker även vissa aspekter bör stabiliseras mot varandra... Ex. bör antändningsvärdet på pyrotropi höjas, det finns ingen egentlig anledning för magiker att använda Termo/Pyrotropi, det är bättre att Alstra fototropi och transformera till dem... Lite koboldigt tänkt, men ex. vapen balanseras ju med SI, och därför är inte Kraggsvärdet (eller Gordyxan, eller Binderakkhammaren nödvändigtvis bäst...)

Well... Det här har vi diskuterat förut och vi är väl inte direkt överrens. Alla har ju inte varit med från början och för nykomlingar kan det vara bra att få ta del av material redan publicerat. Visst, det vore optimalt om EON hade en bred användarbas redan från start, men faktum är att det tillkommer spelare som inte har haft möjlighet att anskaffa alla de moduler som nu till viss del trycks om. För spelare som inte har 'Mundana' är 'Geografica Mundana' en stor tillgång.
Det är fortfarande ett mycket fult sätt ge ut nytt material på, vi pratar ganska rediga delar av moduler (30%+ i nya monsterboken???, troligtvis ännu mer i Vapenmästaren/Fältherren), jag kan förstå att det inte alls kommer vara lönsamt att trycka ex. Monster&Varelser om igen... Lägg då ut dessa monster på internet och skicka med Det lilla "regelkapitlet" för monster och troll med EonIII... Lägg in nya monster som en liten bonus i kommande Moduler (ex. typiska "Kraggmassivet-monster" i Barabar modulen osv.

Det lär väl inte heller vara helt omöjligt att få tag på begagnade kopior av ex. Mundana (oh, f´låt glömde bort den taskiga kvaliten i bindningen...)

Nåväl...

Ceram

Hero
Alver =inaktuell

Hela boken känns ouppdaterad den är inte anpassad till stridskonster eller magi som är viktiga delar av alvspelandet. Områdes- och stadsbeskrivningarna känns inte alls informativa och ger inga äventyrsplatser (jag hade stora problem när jag spelledde i Emori'an kiri). Informationen om hur bebyggelsen är upplagd är svag och det finns ingen karta där exempelvis byar är utsatta.

Utöver det finns det mycket mer men det orkar jag inte skriva just nu (tror jag fick med det viktigaste).

Jag kan dock hålla med om att viss viktig fakta finns i Alver...

Arvid

Warrior
Re: Konstruktiv kritik

Jag förstår inte riktigt vad alla på detta forum har emot kritik... Så fort man skriver nått så skriker åtta personer i mun på varandra: "GNÄLL!!!" Mer konstruktiv kan kritiken knappast bli. Att seedan NeoGames inte har någon större lust att förbättra sina produkter har inte med saken att göra.

Ja, man kanske tar i för hårt ibland så då får jag ursäkta mig för det. Det har dock mycket att göra med formuleringen. Saker som Övriga Eon moduler är lika kul som petting med en steril getabock känns ganska onödigt, helt enkelt. Säg istället vad som är dåligt, eller något lindrigare så slipper man folk (som mig) som kommer motsätta sig.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Konstruktiv kritik

Mer konstruktiv kan kritiken knappast bli.
Eh...jo. Greymourns kritik ter sig mest som just gnäll i mina moderatorögon. Hans senaste inlägg i den här tråden var ovanligt konstruktivt, dock.

Att seedan NeoGames inte har någon större lust att förbättra sina produkter har inte med saken att göra.
Det har de. De har bara, med all rätt, ingen lust att lyssna på en enskild person vars argument till stor del saknar verklighetsförankring.

Ni missar uppenbarligen en grej, dessutom - det här forumet är dedikerat till Eon, inte gnäll på hur dåligt det är. Konstruktiv kritik är en sak, men om det är det enda man har att komma med kan man lika gärna gå över till tex DoD. Varför öda en massa tid på att diskutera med oss som faktiskt älskar Eon om man ändå bara vill kräkas på det?

Jag finner det för övrigt egendomligt, och intressant, att du, ClaesFredrik, och Greymourn har samma IP.

- Ymir, ifrågasätter

Greymourn

Swordsman
Pretty... Please...

Det har de. De har bara, med all rätt, ingen lust att lyssna på en enskild person vars argument till stor del saknar verklighetsförankring.
Det där var faktsikt riktigt kul skrivet...

Att jag och ClaesFredrik har samma IP måste vara ett av WRNU´s äldsta fakta...

Jag skulle kunna länka dig till femtielva olika inlägg där paranoida moderatorer hoppar på mig/ClaesFredrik/Koboldjägaren/Kaktusklättraren av den anledningen... Oftast har de riktigt bisarra konspirations teorier oxå... SÖK m.a.o... Om du av någon outgrundlig anledning skulle vara intresserad...

Så för att förklara mig... När VI började skriva på forumet hade jag och min käre bror Koboldjägaren/ClaesFredrik ingen tillgång till internet, vilket vår kamrat Kaktusklättraren hade...
Därför skrev vi alla tre från ett och samma IP...

Sedan använde vi oss inte av forumet på något år, och under tiden skaffade jag och bror internet uppkoppling... Resultatet är att jag och ClaesFredrik nu skriver från ett och samma IP emedan KK skriver från en annan... Med jämna mellanrrum kan det desutom tänkas att någon av oss skriver från Samma IP som Gweryn, som är en ytterligare bekant...

Well... Isn´t that sweet...