Nekromanti tänkte kolla upp en sak ;)

Goonie

Veteran
Västerbottens län, Robertsfors i Robertsfors Kommu
mitt första inlägg på detta forum! ;)

jag har en fundering på att skriva en skräcknovell nu efter några år av spelledande i friform skräck..
och har några ideer och tänkte spawna dom med er om det är någon som ids lägga nån tid på lilla mig ;)

första jag tänkte var att när man har skrivit ett scenario så är det nästintill ett manus till en film eller bok och det enda som fattas är dialoger och händelser..
och det är väl det som gör boken/filmen ;)

så jag tänkte att man skulle kunna spela in med en liten inspelnings apparat.. dock hur skulle det påverka spelet för er egen del.. vet med mig själv att höra sin röst på högtalare är inget man e nöjd över ;)

så tänkte kan det påverka vad folk presterar på ett rollspel skulle det göra det för er?

det andra jag tänkte på
om någon här har skrivit något baserat på ett scenario ni har knåpat ihop själva som man kanske skulle kunna få kika på

//Erik Isaksson
Goonie

Rising

Vila i frid
Det finns skitgrymma diktafoner nu för tiden, som spelar in på datorminne, och som är djäkligt praktiska att bara lägga på ett bord och ha där medan man snackar. De väsnas inte eller så, och ljudupptagningsförmågan är riktigt grym. Jag har använt sådana vid ett par intervjuer, så, öh, nu gissar jag iofs att du redan kände till dem, och inte tänkte sitta med bandspelare vid mötet, örm (det är nog bara jag som fortfarande tycker att kasetter är sexigare än hårddiskar), så okej, ignorera det och titta istället på nästa stycke:

Det problem jag kan se är att när jag lirar rollspel så sker mycket av kommunikationen ordlöst. Man ser ju på ens spelare när de förstår vad man menar, och bara genom kroppsspråk kan man uttrycka rätt mycket. Så man formulerar sig på ett annat sätt än vad som skulle funka i en bok. Dessutom så får du ju inte med några av spelarnas tankar på band, så det blir en rätt ytlig, sensationell historia du får på det viset.

Jag tycker egentligen att bra rollspelsskräck är något helt annat än bra film- och boksrkäck. Ett bra koncept är visserligen ett bra koncept oavsett medium, men själva berättartekniken kan inte överföras från en form till en annan så där. Så... Jag tror att du kan skippa inspelningsutrustningen och istället försöka återge handlingen så som du gissar att du skulle ha upplevt den om du hade varit en av spelarna. Typ.

Goonie

Veteran
jojo det med diktafoner kände jag till. dock så är kassettband sexigare än hårddiskar måste jag erkänna ;)

ja du kanske har rätt med det där.. man kanske bara är ute för att få en genväg med dialog skrivningar ;)

dock så poängen att skriva över det rollpersonerna just känner sig däremot att försöka göra en bra skräcknovell som skulle kunna fungera.
och om just denna lilla diktafon kanske stör ut rollpersonernas scen att agera på.. att det blir nått som egentligen inte hör hemma i rollspelsrummet.

allt som jag vill genomföra med att spela in är ju att komma lindrigare undan när man ska skriva själva novellen

Rising

Vila i frid
Jag tror att du kan tjäna väldigt mycket på att spela ett äventyr med dina spelare. Då märker man nämligen direkt vad som fungerar och vad som inte blir lika läskigt som man hade tänkt sig. Det är fantastisk hjälp, tror jag, för en novellskrivare. (Det har hjälpt mig som fan som äventyrsskrivare, iaf. En gång lirade jag ett och samma äventyr med fem grupper på en helg, och då ändrade jag min spelledarteknik en massa mellan gångerna, och lärde mig massor.)

Jag tror också att du, om du spelleder ett äventyr, kan få en god inblick i hur dina spelare agerar och se om de kanske försöker sig på en typ av problemlösning som du inte alls tänkt på, eller om det uppstår någon sorts konflikt i gruppen som du inte räknat med. Sån't är guld.

Men... Såna grejor kommer man ju faktiskt ihåg även utan inspelningsutrustning vid bordet...

Så, jag tror inte att du tjänar så där himla mycket på det. Jag tror mer på att du bör skriva en sorts sammanfattande logg direkt efter mötet. Så brukar jag göra, för spelmöten är som drömmar; man glömmer dem blixtsnabbt om man inte på något vis försöker föreviga dem så fort som tillfälle givits.

Goonie

Veteran
jo det där med att spela samma scenario flera ggr har jag provat för att förädla händelsen.. dock har jag bara 3 grupper jag vet av som spelar skräck...

men jag tror att det du säger är helt korrekt och jag får nog lov att sätta mig ner och skriva efter scenariot är klart ;)

och du har helt rätt med liknelsen med drömmar.. man glömmer bort dom direkt!

Nemesis IV

Veteran
det andra jag tänkte på
om någon här har skrivit något baserat på ett scenario ni har knåpat ihop själva som man kanske skulle kunna få kika på
Jodå, det har jag. Och jag kan väl bara säga att det går alldeles utmärkt att skriva noveller av rollspelsscenarion.

Jag bifogar min novell "En vandring genom skogen" (har inget med CoC/DG-scenariot med samma namn att göra), som är baserad på ett improviserat Lovecraft-inspirerat äventyr som jag spelledde runt en lägereld på en skogshajk. Det var varken särskilt långt eller originellt (ni som kan er Lovecraft kommer direkt att märka vart jag tog handlingen), men jag blev väldigt nöjd med det, och skrev ett halvår senare en novell av det.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Problem med filen...

I alla fall för mig. Då jag laddar ned den så slutar sista meningen (på andra sidan) abrupt...

Nemesis IV

Veteran
Re: Problem med filen...

Eh... inte konstigt att du har problem, det där var ju en halvfärdig version som jag av någon anledning inte tagit bort :gremcrazy:. Dumma mig. Här kommer den färdiga...

fia-lia

Veteran
Om det är ett bra spel kan jag inte tänka mig att någon skulle sitta och tänka på att de spelades in efter de första 5-10 minutrarna! Iaf om inte utrustningen inte står mitt på bordet. :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
så tänkte kan det påverka vad folk presterar på ett rollspel skulle det göra det för er?
För min del så skulle jag prestera klart sämmre om jag visste att ddet fanns en bandspelare i närheten.. Av den anledningen, precis som du, ogillar det å´det jäkliogaste att bli inspeald. Men för den delens skulel så är det ju inte en dålig idé, man får ju säkerligen en hel del trevliga uppslag..

Det finns ju nnå form av scenariobank här ju, kolal där såp kansek du får lite upplägg !

fattigjon

Veteran
Jag har faktiskt spelat in en del KULT möten ..... vi hade en minidisk med en billig (och skitbra) mikrofon.

har bara positiva erfarenheter av det.
det kändes riktigt bra att lyssna igenom det efteråt och fundera över vad gjort bra som SL och vad som blev dåligt.

Det enda mina spelare hade att invända när jag sa att ville spela in var att de inte ville att jag skulle spela upp det för andra.