Nekromanti tärningar låter bra! men hur MKT?

glittersnus

Veteran
tjena! ja gilla iden me att använda tärningar istället för ploppar! an kan ha så att istället för att ha 5 rutor kan man ha en tärning i en ruta istället som visar hur många gubbar det finns! bara ett problem! jag behöver 0-5 (altså med nummrena 0-5) T6or... å d e väll inte d lättaste å få tag i?... och så fick jag en ide i morse... ett pängainsamlingskort kan funka såhär:

[ ] 100
[ ] 500
[ ] 2500
[ ] 12500
man lägger en tärning i alla rutor (med 0 uppåt) när man sen får 100$ så ändrar man 100 rutan till 1. sen när man fått ihop 500 så lägger man 100 tärningen på 0 och 500 tärningen på 1. om man då har 700 så e 500 tärningen på 1 och 100 tärningen på 2. osv osv... e d bra?

kan man få tag i 0-5 tärningar?

Troberg

Sinister eater
[ ] 100
[ ] 500
[ ] 2500
[ ] 12500
Ska du ha en skala på det sättet rekommenderar jag starkt 0-9, vi är mycket mer vana vid att tänka decimalt än pentalt (trots att vi har fem fingrar på en hand).

kan man få tag i 0-5 tärningar?
Spontan gissning, inte en chans. Även om du skulle hitta dem så är frågan om folk är beredd att köpa en massa tärningar som bara funkar för ett enda spel. Mitt förslag är i stället att använda ingen tärning för noll, alternativt D10-or som faktiskt är märkta 0-9.

Erufailon

Swordsman
d6:or eller d20:or är väll endå behändigast.
du behöver ju inte använda hela tärningen ju :gremwink:
du kan ju ha så att en d6 bara har fem sidor ifall du slår om på 6:an, samma borde väll fungera bra om man ska visa hur mycket pengar eller vad det nu var...
men d6:or är att rekomendera, dom fungerar bra som räknare i de flesta fall.
om du ska vara omständig så kan du ju alltid använda d10, där man har en d10:a i en färg för heltal, en annan färg på en annan för tiotal osv. Men olika färger på tärningarna är mycket bättre än att fippla så de ligger på rätt plats. Man skulle kunna ha gula tärningar som pengar och röda för hälsa t.ex.
Detta kräver lite mera av spelaren som måste inhandla massa konstigfärgade tärningar
" jo du förstår, rosa tärningar med gröna prickar på mäter blahblaha..."
kolla in reglerna för lotr-kortspelet, dom har endå lite vad du söker, fast inte värdemätare i de skalorna du vill ha. Har tyvär ingen aning om vad de reglerna finns.

kom på en sak, det där med pengar.. du kan ju ha en tiosidig tärning för hundratal och en annan för tusental, lite som livräknare i Mtg ungefär, så behöver du inget kort att lägga dem på.

glittersnus

Veteran
nämen man ska inte köpa tärningar till! man får tärningar med! så kan jag köpa in 0-5 tärningar?

Snow

Swashbuckler
Gör som troberg säger, använd 1T10 eller ha ingen tärning som noll.
T6 numererade från o till 5 är nog omöjliga att köpa.
Du skulle kunna tillverka dem själv, de ska ju inte rulla utan bara visa antalet. Jag rekomenderar cernitlera...
Tryck fram enkla kuber i en fin färg (det finns cernit som har pärlglans nästan). Bränn i vanlig ugn. Skriv på dem med spritpenna. Enkelt.

Troberg

Sinister eater
så kan jag köpa in 0-5 tärningar?
Du blir nog så illa tvungen att specialtillverka.

Dessutom så är 0-9 lättare att hantera, det blir ju precis som vi är vana vid att läsa siffror.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Eller sätt ett klistermärke på 6'an på en helt vanlig D6.