Nekromanti Tärningar med färgad etta och fyra

Olle Linge

Snigel
Första gången jag stötte på fenomenet, trodde jag att det var en tillfällighet eller designfråga. Men nu har jag sett fler och fler sexsidiga tärningar där prickarna för ett respektive fyra är färgade i en annan färg, oftast rött. Varför är det då? Är det något spel som använder dig av det? Finns det någon tradition eller anledning bakom som jag inte känner till? Tärningarna ifråga är från olika länder dessutom, så det kan inte vara en tillfällighet.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
WoD-tärningar?

Jag vet tyvärr ingenting om de tärningarna som du talat om. Men associerar direkt till någonting liknande.

Nu vet jag inte om jag verkligen sett dessa eller om jag drömt om dom och således är ansvarig för idén själv :gremwink:

Hur som helst. Ni vet storytellersystemet? Där man, desto bättre man är får en allt större pöl om T10:or att kasta i sina färdighetsslag. På en given tärning så betyder en etta alltid ett fummel, 2-6 betyder misslyckande, 7-9 betyder framgång och 10 betyder perfektion.

Nu... är det jag som har drömt? eller finns det verkligen tärningar som är färgmarkerade i dessa olika nivåer? Med tillexempel. 1 målat som svart, 2-6 målat som rött, 7-9 målat som grönt och 10 målat som vitt?

Om det inte finns vore det i alla fall coolt :gremsmile:

/Naug

Selly

Level 5 Laser Lotus
Moo.

"Hur som helst. Ni vet storytellersystemet?"

Jodå, men det du pratar om är ju det konstiga ST-systemet som används i Exalted/Adventure/Aberrant/Trinity. Inte det riktiga ST-systemet, där man minsann inte har några fasta target numbers. Ja, jag nitpickar, men jag kunde inte låta bli (ish inte då du faktiskt skrev "WoD-tärningar" i rubriken, heh).

"Nu... är det jag som har drömt? eller finns det verkligen tärningar som är färgmarkerade i dessa olika nivåer? Med tillexempel. 1 målat som svart, 2-6 målat som rött, 7-9 målat som grönt och 10 målat som vitt?"

Jag har aldrig nånsin sett några såna. Däremot pratade jag och mina spelkamrater om en sån idé när vi spelade Exalted. Det som stör mig är att jag vill minnas att vi i förbigående nämnde just exakt de där färgerna som lämpliga också...så antingen hade nån av oss också sett och förträngt dem, eller så är det väl bara ett freaky coincidence... ¬.¬;

Olle Linge

Snigel
Hihi

Hur som helst. Ni vet storytellersystemet?
Jag vet att du bara associerar, men måste kommentera ändå, för det är så roligt. Den tärningen som ligger på skrivbordet bredvid mig nu är nämligen en decimter i sida och i marmor. Jag har väldigt svårt att tro att den gjordes till ett rollspel :gremlaugh:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: WoD-tärningar?

Nu... är det jag som har drömt? eller finns det verkligen tärningar som är färgmarkerade i dessa olika nivåer? Med tillexempel. 1 målat som svart, 2-6 målat som rött, 7-9 målat som grönt och 10 målat som vitt?
Jag kan inte uttala mig om dina drömmar, men jag tror inte att det skulle finnas någon marknad för sådana tärningar eftersom storytellersystemet har haft en varierande svårighetsgrad (7 kan alltså vara lyckat eller misslyckat beroende på hur svår handlingen var).

Men i det nya storytellersystemet, som inte släppts ännu utan bara hintas på White Wolfs hemsida kommer 8-0 alltid vara lyckat, och täningarna se ut därefter verkar det som. (Se längst ner på den här sidan.)

/tobias

Selly

Level 5 Laser Lotus
Mer nitpick.

"(...) storytellersystemet har haft en varierande svårighetsgrad (7 kan alltså vara lyckat eller misslyckat beroende på hur svår handlingen var)"

Jo, så är det i WoD. Den ST-variant som används i bl.a Exalted (som GrottrolletNaug spelar) har 7-10 som lyckat. I den varianten drar man istället bort ett antal successes beroende på svårighet (normalt sett drar man inte bort någon success alls).

"Men i det nya storytellersystemet (...)"

...som de döpt till "Storytellingsystemet"...så fånigt att man blir illamående, men det är väl bättre än att ha tre olika system med samma namn, antar jag...

Sodivra

Champion
Tråden flyttas.

"Rollspelarkultur" är kultur som rollspelare är intresserade av, utanför rollspelet. Det kan vara lite förvirrande, javisst, men tråden hör iallafall hemma på rollspelsforumet.

nicole

Warrior
Jag har sett sådana tärningar i Mahjong-lådor (5 st i det spel jag köpte för några veckor sedan). Jag har även sett dem i billighetsbutiker av typen "allt för en tia". Jag kan dock inte förklara varför just ettan och fyran är röda. I mahjong används, mig veto, tärningarna endast för att avgöra var man skall skilja ruinen från muren och jag kan inte se att det skulle ha betydelse där.

Jag kan dock tänka mig att dessa tärningar kan användas i något annat kinesiskt spel, kanske en form av hasardspel?

Det ettan och fyran på en tärning i övrigt har gemensamt är väl att talen är lägst på sin halva av tärningen (123) (456)

Troberg

Sinister eater
Jag har sett sådana tärningar i Mahjong-lådor (5 st i det spel jag köpte för några veckor sedan).
De tärningarna brukar dessutom ha en mycket större prick på ettan. Ingen aning om varför.

Olle Linge

Snigel
Mah Jong

Jag har sett sådana tärningar i Mahjong-lådor (5 st i det spel jag köpte för några veckor sedan). Jag har även sett dem i billighetsbutiker av typen "allt för en tia". Jag kan dock inte förklara varför just ettan och fyran är röda. I mahjong används, mig veto, tärningarna endast för att avgöra var man skall skilja ruinen från muren och jag kan inte se att det skulle ha betydelse där.
Stämmer, en av mina källor är just Mah Jong tärningar, men jag har andra som inte alls har med det att göra. Det stämmer också att de inte har något som helst vikt för spelet, eftersom de, som du säger, bara används för att brya muren. Det är inte heller speciellt troligt att det har med talmagi att göra, eftersom fyra knappast är speciellt magiskt i varken mah jong eller annars. Ettan kan jag förstå, men det verkar långsökt. Jakten på svaren går vidare! Vi har i alla fall bekräftat att jag inte hallucinerar, jag är inte ensam längre! :gremgrin:

nicole

Warrior
Lösningen på gåtan?

Vad skulle livet vara utan google?

Källa:
http://homepage.ntlworld.com/dice-play/DiceStandard.htm

"Japanese dice are arranged like Western dice but like other Asian dice they will have a very large and deep 1-spot painted red. Chinese and Korean dice will have a red 4-spot as well as the 1.

The Chinese custom of painting the 4-spot red is said to have originated when an Emperor playing sugoruku with his queen was about to lose and desperately needed fours to win the game. He cried out, threw the dice and they came up accordingly. He was so glad that he ordered that fours be painted red from then on. The emperor is said to have been Lo Ling Wong who reigned under the title Chong Tsung (AD 684 - 701) during the Ming dynasty. Whether this story is true is questionable and it has been suggested that the 4-spot is painted red because dice were imported from India where red fours are also traditional. The reason why the 1-spot is large and painted red is not clear. It is said the stark combination of black and white would be unlucky, red being considered very lucky in China. Another possibility is that it counters and balances the die, compensating for the opposite 6-spot indentations.

Chinese dice come in various sizes and customarily certain sizes are preferred for particular games. Generally the traditional size ranges between 2/10ths and 7/10ths of an inch. "

Olle Linge

Snigel
Tack! [ANT]

Jag ojjade mig precis lite på IRC att ingen kunde svara på frågan och så tittar jag hit och vad får jag se! Tack så mycket, det är i alla fall EN förklaring, och i egenskap av att vara den enda, antar jag självsäkert att det är rätt :gremsmile: