Nekromanti Tärningar

Arfert

Facit
Har nog aldrig haft problem med att nybörjare inte har kunnat identifiera träningarna, inte efter nån kvälls spelande i alla fall..

T100 löser man enklast genom att antingen ha 2 tärningar med olika färg ("röd är hög!") eller att man slår samma T10 två gånger, tiotal och ental... "hmmm.. tjugo.... tre!")... det brukar alla fatta...

...däremot har jag vart med om att många har problem med att lägga ihop resultatet av många T6:or... (vilket var en av anledingarna att vi skrotade Sagas ursprungliga spelsystem, som just byggde på flera T6:or..).

Lättast system är (givetvis) de där man bara slår EN tärning, och jämför mot en siffra... (slå över X, eller slå under X, det spelar inte så stor roll).

Anders Åstrand

Swordsman
Jag tror att du får, till en början, anstränga dig för att inte säga "T12", utan istället beskriva tärningens utseende "en 12-sidig tärning". Sedan när de inte längre måste sitta och räkna sidor på tärningen, utan kan koppla antar sidor till rätt geometrisk kropp direkt kan du gå vidare till beteckningar.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte slå alla tärningar själv som spelledare, så slipper dina spelare att fundera?

/Han som spelade så i runt 6-7 år när han var yngre

Genesis

Ni dés ni maître
Lira Berättelser från Staden med dem istället. Det är ju till för nybörjare och använder en kortlek och inga tärningar alls. Hey presto!

//Genesis tyckte att det redan fanns så många hjälpsamma inlägg, så han gjorde ett icke-hjälpsamt.

Genesis

Ni dés ni maître
Hur kunde du då missa min hänvisning till:
Att jag stormtrivs med tärningar som slumpgenerator?
Du skrev ju att du "älskar den slumpfaktor som tärningar innebär". Jag tolkade det som att det var slumpfaktorn och inte tärningarna i sig som var viktiga.

Men om du kör ett spel som använder många olika sorters tärningar, så brukar det ju fortfarande vara så att alla spelare inte använder alla sorters tärningar. Eller? Så du kan ju se till att varje spelare har de tärningar han/hon behöver. Så tjejen med svärdet som ger 2T8 i skada kan ju ha T6:or (för man behöver alltid T6:or), två T8:or och en T100, till exempel, om ni spelar Mutant. Att minska antalet alternativ för varje spelare, liksom.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Förvisso, jag uttryckte mig lite väl svävande. Men diskussionen jag själv var ute efter var "Hur man tar hand om nybörjare i spel med tärningar och de problem som uppstår med tärningar och alla dess underliga former". Därav hänvisningen till Tärningar i titeln på tråden... :gremfrown:

Hm, saken är iofs att jag inte kör så många olika tärningar i spelen. :gremfrown: Vi har i regel typ två tärningsuppsättningar (exempelvis 1T100 och en T20, alternativt T10 och T6 or och liknande kombos), alltså inte så ofta massa olika tärningar, med undantag av vissa trotjänare (hehe DoD)...
Problemet uppstår dock ändå för vissa nybörjare (kan inte hävda att alla nybörjare kör fast i det... )

:gremfrown:

Genesis

Ni dés ni maître
Ny idé

Okej, någon skrev om papper med rutor på, men jag tror att enklare och mer praktiskt vore att ha ett gäng skålar framme, med en tärningstyp per skål. Stick ned en lapp i skålen så att den sticker upp och visar med all önskvärd tydlighet vad tärningstypen heter. Faktum är att olika skålar för olika tärningar är något man alltid borde ha.