Nekromanti Tärningslös i Seattle

Feliath

Swashbuckler
Sitter och funderar på rollspel utan tärningar, men med regler...går det ens, eller förpassas man till friform om man vägrar tärningar? Jag vill minnas att Amber RPG inte har några tärningar; om någon som har spelat vill kommentera hur det fungerar vore jag tacksam.
En annan variant är ju Castle Falkenstein, som spelas med spelkort. Den idén tycker jag verkar utmärkt, eftersom man får sina spelkort i början av äventyret och själv kan välja när de skall användas...
Jag har dock inte lyckats få tag i CF-boken (bör ej förväxlas med GURPS CF), så jag kan inte uttala mig om exakt hur det fungerar. Även där vore kommentarer ytterst uppskattat.

Feliath -- som undrar om spader tio är bättre än 1t20

Riddaren

Swashbuckler
"Sitter och funderar på rollspel utan tärningar, men med regler...går det ens, eller förpassas man till friform om man vägrar tärningar? Jag vill minnas att Amber RPG inte har några tärningar; om någon som har spelat vill kommentera hur det fungerar vore jag tacksam.
En annan variant är ju Castle Falkenstein, som spelas med spelkort. Den idén tycker jag verkar utmärkt, eftersom man får sina spelkort i början av äventyret och själv kan välja när de skall användas...
Jag har dock inte lyckats få tag i CF-boken (bör ej förväxlas med GURPS CF), så jag kan inte uttala mig om exakt hur det fungerar. Även där vore kommentarer ytterst uppskattat."

Ja, det går.

Titta för ett exempel på rollspelet Myth som använder kort istället för tärningar:
http://www.rollspel.nu/rollspel/Gra...n.se/jaderaven/rollspel.html Riddaren Även den bäste har dåliga dagar

Feliath

Swashbuckler
Har kollat på grundreglerna men är lite förvirrad vad gäller kortens natur. Vart får man dessa kort från? Tillverkar man dem själv? Tillhör de SAGA-spelet? Är det en vanlig kortlek och jag helt enkelt sinnesförvirrad som har fått för mig en massa dravel om ruter och klöver? :)

Feliath -- som tycker att Window är den snyggaste tärningslösning han sett hittills

Riddaren

Swashbuckler
I detta fall är det en kortlek som är skapad till rollspelet, innehåller 7 sviter.

Men det finns säkert olika möjligheter att fixa något för en vanligt 52 kortlek (eller 55 om man räknar med jokrarna)

Riddaren - nybliven magiker

Även den bäste har dåliga dagar

Krille

Super Moderator
"Jag vill minnas att Amber RPG inte har några tärningar; om någon som har spelat vill kommentera hur det fungerar vore jag tacksam."

Amber går helt enkelt ut på att man har auktion om sina egenskaper. När någon sedan gör något så vinner den som har högst i sin egenskap. Så enkelt var det med det.

"En annan variant är ju Castle Falkenstein, som spelas med spelkort. Den idén tycker jag verkar utmärkt, eftersom man får sina spelkort i början av äventyret och själv kan välja när de skall användas..."

Spelkorten förnyas dock. Man får fyra stycken på hand och får spela hur många man vill. Därefter får man dra ett (1) nytt kort. Det hela är en intressant touch som inför lite strategi och taktik i själva slumpmomentet. Faktum kvarstår dock: kortleken är ett slumpmoment, precis som en tärning.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>