Mogger
Hipsteranka
Jag letar efter en tärningsmekanik som ska göra en del saker, och inte göra andra saker. Kan ni hjälpa till? Kraven:
1) Outputen ska vara ca 5 tydliga nivåer. Tänk dig att du slår 1T5 och resultatet visar hur bra du lyckas. Så enkelt ska det vara att läsa av framgångsgraden. Inget 27-100 eller annan "krånglig" matematik.
2) Den enda uträkningen bör vara att räkna tärningar.
3) Ingen inkrementalism (Rising har lärt mig ordet ). Alltså inte en massa siffror som ska plussas ihop. Modifikationer ska vara närmast binära.
4) Slaget utgår ifrån Färdighetsvärden från ca 1-5, kanske något mer.
5) Det får inte vara Burning Wheel.
Och, systemet ska vara ett trovärdigt dramasystem. Samma familj som Burning Wheel, men inte fullt så intrikat/snårigt
Än så länge har jag ett system där man alltid slår 5T10 mot ett färdighetsvärde. Säg att en karaktär har 4 i färdigheten. Då slår du 5T10 och alla som visar 4 eller mindre är en framgång. Om jag hanterar mitt SmallRoller rätt innebär det ca 66% att slå två framgångar, vilket då blir framgångsnivå 2.
Nivåerna ska läsas av typ så här:
0. Totalt misslyckande
1. Delvis framgång. Något oönskat händer
2. Framgång, ev med mindre twist
3. Klar framgång
4. Framgång med bonus
5. Halleluja!!
Modifikationer kan ske på 3 sätt.
- Du kan lägga till och dra ifrån bonustärningar som i FATE. Alltså om du har två bonustärningar så slår du 7T10 och behåller de 5 bästa.
Blir lite för mångatärningar för min smak
- Du kan öka kraven för framgångsnivån
Men tappar tjusningen med tydliga nivåer
- Du kan modifiera färdighetsvärdet
funkar däremot bra
-----------
Så, tycker ni att systemet lever upp till mina krav, finns det förbättringar att göra, eller har ni ett bättre i rockärmen?
1) Outputen ska vara ca 5 tydliga nivåer. Tänk dig att du slår 1T5 och resultatet visar hur bra du lyckas. Så enkelt ska det vara att läsa av framgångsgraden. Inget 27-100 eller annan "krånglig" matematik.
2) Den enda uträkningen bör vara att räkna tärningar.
3) Ingen inkrementalism (Rising har lärt mig ordet ). Alltså inte en massa siffror som ska plussas ihop. Modifikationer ska vara närmast binära.
4) Slaget utgår ifrån Färdighetsvärden från ca 1-5, kanske något mer.
5) Det får inte vara Burning Wheel.
Och, systemet ska vara ett trovärdigt dramasystem. Samma familj som Burning Wheel, men inte fullt så intrikat/snårigt
Än så länge har jag ett system där man alltid slår 5T10 mot ett färdighetsvärde. Säg att en karaktär har 4 i färdigheten. Då slår du 5T10 och alla som visar 4 eller mindre är en framgång. Om jag hanterar mitt SmallRoller rätt innebär det ca 66% att slå två framgångar, vilket då blir framgångsnivå 2.
Nivåerna ska läsas av typ så här:
0. Totalt misslyckande
1. Delvis framgång. Något oönskat händer
2. Framgång, ev med mindre twist
3. Klar framgång
4. Framgång med bonus
5. Halleluja!!
Modifikationer kan ske på 3 sätt.
- Du kan lägga till och dra ifrån bonustärningar som i FATE. Alltså om du har två bonustärningar så slår du 7T10 och behåller de 5 bästa.
Blir lite för mångatärningar för min smak
- Du kan öka kraven för framgångsnivån
Men tappar tjusningen med tydliga nivåer
- Du kan modifiera färdighetsvärdet
funkar däremot bra
-----------
Så, tycker ni att systemet lever upp till mina krav, finns det förbättringar att göra, eller har ni ett bättre i rockärmen?