Re: Ett embryo till tärningsmekanik
Nu är frågan om det här håller. Tycker Anydice hamnar lite lågt. Jag och Jarre kom fram till ca 40%. Men det går att lösa den låga sannolikhetsproblematiken på åtminstone 2 sätt.
Anydice säger ca 58% på att misslyckas (0 succar), vilket är (100-58=) 42% chans att lyckas. Vi tre har samma siffror.
Om det är tre slag med 42% chans att lyckas på varje innebär det att det endast är lite drygt (0,42^3=) 7% chans att lyckas med alla slag.
Du har inte 9T. Du plockar ihop T från olika attribut som kan vara Styrka såväl som Vapenskada etc. Normalt är tanken att man ska ha 9T men som du förstår kan det ibland handla om många fler och därför gillade jag inte additionsmetoden.
Ja, jag funderade också på hur man får in färdighetsvärden (eller dylika) i tärningsmekaniken.
Men det stämde att man av attributen fick en pott som man fördelade på de tre "områdena"?
---
Saken är väl den att du bör kolla vad du får för något av din mekanik. Som jag ser det får du ett utfall på 0-3 succéer på varje område (för 3T6 då) och du har ett val vilket av dessa områden som du ska prioritera. Det går att göra på ett enklare sätt.
Typ, man slår endast 3T6 men i förväg ska man bestämma vilket område den högsta tärningen ska tillhöra, vilket den lägsta ska tillhöra och vilket område som ska få mittentärningen. Attribut kan ge extratärningar som man får placera lite hur som helst. 0-3 ger ett misslyckat resultat, 4 ger en succ, 5 ger två succ och 6 ger tre succ.
Typ, man väljer Resultat, Tid och Utförande och slår
.
(2 succ) tillhör då Resultat,
Tid (1 succ) och
(0 succ) Utförande
till detta har spelaren också fått två stycken extratärningar, där den i innan slagen valde Tid och Utförande, och fick
Tid får då
(ingen skillnad) och Utförande får
. Fortfarande ett misslyckat resultat (0-3 --> ingen succ).
(ett alternativ är att bonustärningarna lägger till sina succar till ursprungstärningen. Då skulle Tid få (1+1=) två succar totalt av de två tärningarna.)
/
Han som skulle använda kort för att visa vilken prioritering man har