I tråden om tärningspölar eller singeltärning skrev ceruleanfive:
Så vad har ni för märkliga halvreligiösa föreställningar om tärningar och slump i era spelgrupper?
Sedan skrev anth:Apropå psykologi och singeltärningar har jag dock noterat ett annat intressant fenomen. Ett tag lät jag spelarna slå initiativ med samma tärning som de slog sina handlingsslag med. De blev dock griniga när de fick väldigt bra initiativ, eftersom det innebar att de hade "slösat" ett så lyckat slag på initiativet. När vi hade olika tärningar var det inte längre något problem.
Sånt här tycker jag är spännande: uppenbart irrationella ritualer som uppstår runt bevisligen slumpmässiga fenomen. Naturligtvis inser alla inblandade att det egentligen inte fungerar såhär, men eftersom vi inte är mer än människor bygger vi ändå gärna upp mystiska förklaringar.Ett liknande fenomen när vi slår gruppinitiativ är att en spelare slår initiativ tills denne misslyckas (gruppen får agera efter motståndarna) - då anses denne persons tur vara slut och näste spelare får slå initiativ.
Så vad har ni för märkliga halvreligiösa föreställningar om tärningar och slump i era spelgrupper?