Ryng Silverkorp
Veteran
Det finns flera typer av "rollspel" det är jag medveten om. Men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker om tärningsslag.
1 Skall de förekomma?
2 När?
3 Vem slår?
Mina åsikter är i de numrerade frågorna:
1 Ja, jag anser att tärningsrullande hör hemma i rollspel. Det är för mig ett viktigt element, det skänker spänning och slumpartade händelser, mm. Dessutom har jag min grund i rollspel med en del tärningsrullande.
2 Det enklaste exemplet är väl strid, föra att se om rollpersonen träffar, var osv. Men även många färdigheter tycker jag med fördel kan användas eller testas med tärningsslag. Syn och hörsel är två bra exempel på egenskaper som kan användas tillsammans med tärningsslag.
3 Lite svårare. Jag tycker det är mycke upp till vad spelarna vill. Men när jag leder så slår spelarna tärningar i strid (träffa, skada mm). De flesta färdigheterna får de också slå för vid tillfälle eller på begäran.
Om ett resultat av ett tärningslag (lyckat/misslyckat) kan påverka vad spelarnas rollpersoner ska få reda på eller inte, får de generellt inte slå dessa. Lätta ex Lyssna, finna dolda ting, upptäcka fara ...
Vidare slår jag alla "passiva" slag, då spelarna inte lyssnar aktivt exempelvis, medan en barbapappa smyger sig på rollpersonen för att göra livet surt för denne.
1 Skall de förekomma?
2 När?
3 Vem slår?
Mina åsikter är i de numrerade frågorna:
1 Ja, jag anser att tärningsrullande hör hemma i rollspel. Det är för mig ett viktigt element, det skänker spänning och slumpartade händelser, mm. Dessutom har jag min grund i rollspel med en del tärningsrullande.
2 Det enklaste exemplet är väl strid, föra att se om rollpersonen träffar, var osv. Men även många färdigheter tycker jag med fördel kan användas eller testas med tärningsslag. Syn och hörsel är två bra exempel på egenskaper som kan användas tillsammans med tärningsslag.
3 Lite svårare. Jag tycker det är mycke upp till vad spelarna vill. Men när jag leder så slår spelarna tärningar i strid (träffa, skada mm). De flesta färdigheterna får de också slå för vid tillfälle eller på begäran.
Om ett resultat av ett tärningslag (lyckat/misslyckat) kan påverka vad spelarnas rollpersoner ska få reda på eller inte, får de generellt inte slå dessa. Lätta ex Lyssna, finna dolda ting, upptäcka fara ...
Vidare slår jag alla "passiva" slag, då spelarna inte lyssnar aktivt exempelvis, medan en barbapappa smyger sig på rollpersonen för att göra livet surt för denne.