Nekromanti Tärningsslag

jeca

Veteran
Jag vill ha något sätt att lösa färdighets-slag och andra tärningsslag när man inte har tillgång till ett bord (eller annan plan yta). När vi spelar står vi delvis upp för att kunna agera mer som våra karaktärer. Och ibland går vi ut för att ta en nypa luft, och fortsätter då spela. Men vi blir tvungna att avbryta om det krävs något viktigt slag (jag försöker alltid minimera slagen, men ibland underlättar dem). Jag har även vissa funderingar på att köra en del av ett äventyr i källaren. (Jag bor i ett gammalt hus med en stor, snirklig källare med många mörka vrår. Några tips?)
En idé jag har är att använda en genomskinlig plastbehållare med tärningarna i. Man kan t ex ha 1 svart, 2 blåa, 3 gula och 4 röda tärningar däri. Om man vill slå 1, 2, 3 eller 4 tärningar använder man respektive färg. Vill man slå 5 tärningar använder man svart + röda, 6 blåa + röda, 7 gula + röda, osv. Vad tror ni?
Annars är jag nyfiken på vad live-rollspel (eller andra rollspel) använder för slumpmoment. Sten, sax och påse räcker väl inte riktigt till - men det krävs inte mycket mer för min del. Det måste däremot finnas ett slumpmoment, så att bara jämföra färdighetsvärdet med ett annat värde duger inte. Inte heller att ha någon form av poäng att spendera på olika handlingar. Annars är jag öppen för förslag.
Hoppas någon har något bra tips!

Discordian

Swordsman
En metod som jag sett i nåt minimalistiskt rollspel som var speciellt designat för att användas under promenader (kan vara allas vår Steffan O'Sullivan som är skyldig till det) använde tidtagarfunktionen på ett digitalur. Starta tidtagningen, stoppa den igen utan att titta på klockan och använd den sista siffran som slumptal - ger ett värde mellan 0 och 9, precis som en vanlig T10.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Snow

Swashbuckler
Ett urval av korten i en kortlek...
Då kan man dessutom göra vissa specialgrunkor, spader ess är extra dåligt... exempelvis

Snow
Dead, but still walking around

Vindhand

Myrmidon
Köp en palm V och ladda den med en slumptalsgenerator. Det finns någon som visar resultaten som T6or.

Zire

Swashbuckler
Singla slant kanske?!
Annars lät ju det där med tärningarna i en behållare bra, ännu bättre om man har ett system där man alltid har ett fast antal tärningar.
Jag och en kompis lyckades dock inte lösa ett liknande problem under vår cykelsemester, hur slår man en tärning då man cyklar?
Vi gav definitivt upp idén då det slog oss att formulären kommer att vara nästa problem.

Annars är jag nyfiken på vad live-rollspel (eller andra rollspel) använder för slumpmoment.
Live-rollspel (åtminstone dem jag har varit på) använder inte slumpmoment.
Iofs så minns jag ett magisystem där magiker skulle kunna ha dueller. Magikern läste namnen på besvärjelsen samtidigt som denne på slump drog upp en kula ur en påse som alla magiker skulle ha. Färgen på kulan bestämde hur bra magin verkade.

- Zire

RJ19LM

Veteran
Om man vill slå fem tärningar är det väl bara att göra det? Färgsystemet verkar väldigt ambitiöst.
Vad sägs om en elegant Yatzy-mugg bestyckad med vita tärningar, antal efter behov.
Om man mehöver extremt många tärningar och inte vill övergå till procentslag föreslår jag att man diskar ur den där PET-flaskan och apterar med antal tärningar efter behov. Multituden av tärningar kan en utsedd spelare bära i en stor fet ryggsäck.

Enligt min erfarenhet av live-spel så avgörs slumpmomenten med brutalt våld och intellekt. Man slår inte tärning för att ana en fara, utan man gör det på riktigt. Man slår inte tärningsslag för att övertala någon, utan man agerar. Man har oftast inga andra färdighetsvärden än sina egna attribut, som fysisk person.

Händerna på täcket grabbar!
JensG

Vindhand

Myrmidon
#live

Enligt min erfarenhet av live-spel så avgörs slumpmomenten med brutalt våld och intellekt. Man slår inte tärning för att ana en fara, utan man gör det på riktigt. Man slår inte tärningsslag för att övertala någon, utan man agerar. Man har oftast inga andra färdighetsvärden än sina egna attribut, som fysisk person.

Det är vad jag upplever som liveets största svaghet. Att det inte tillåter rollspel i den meningen att man kan anta en roll vars förmågor är vitt skilda från ens egna.

Live blir då mer fantasyn motsvaright till paintball ;)

RJ19LM

Veteran
Re: #live

Du har helt rätt, givetvis.
Man kan nog inte agera som kentaur på ett trovärdigt sätt bara för att man sitter på styret på sin lillasysters cyckel,
inpirationen skulle dö liksom.

Rymdpromenader skulle ju kunna se jättefåniga ut, om de utspelas i live-et så att alla deltagarna ålar omkring runt någons bil
på en åker, och resten står runt om och tittar på.

I det enda live jag varit med om kastade trollkarlen flörtkulor ock ropade "eldboll". Man ville sjunka genom jorden.
Varken förr eller senare har jag varit med om något så pinsamt och förnedrande.