MacGyver
Veteran
Satt och tänkte lite på vad man kan använda för tärningssystem för t ex färdighetsslag i ett eget rollspel, om jag någonsin orkar göra ett. Den här iden dök upp:
Man har ett värde, som i vanliga fall ligger någonstans mellan 1 och 20, i sina färdigheter. Sedan lägger man till 2T10:or för att komma över en svårighetsgrad, där normal svårighet skulle ligga på ungefär 20-25. Inte så originellt, jag vet, men T10:orna skulle inte fungera riktigt som vanligt. Skillnaden är att om den ena visar 0 (10) så räknas den andra dubbelt. Så 0 och 6 skulle bli 10+2*6=22. Två 0:or skulle räknas som 40.
Jag gillar de obegränsade tärningsslagen i t ex EON och Western. Nackdelen med dem, särskilt i EON, är IMHO att det blir mycket tärningsslagande, vilket tar ganska lång tid samt gör att spelarna kan höra om spelledaren slår högt. Med mitt system skulle man bara behöva slå två tärningar en gång. Det skulle förstås inte bli obegränsade slag, men genomsnittet gissar jag hamnar omkring 13, med ett max på 40, vilket bör räcka för att klara nästan vad som helst. Det är ovanligt att man slår över 40 med Westerns eller EONs tärningar (på normal svårighetsgrad). Den mest uppenbara nackdelen är att det blir lite konstig fördelning av resultaten, vilket gör det svårt att räkna ut hur stor chans man har att lyckas med ett slag. Det kanske kan lösas genom att räkna ut sannolikheterna för olika resultat i förväg och lägga in det som tabell eller diagram eller nåt.
Vad tycker ni?
-Jonas, första inlägget på nya forumen
Man har ett värde, som i vanliga fall ligger någonstans mellan 1 och 20, i sina färdigheter. Sedan lägger man till 2T10:or för att komma över en svårighetsgrad, där normal svårighet skulle ligga på ungefär 20-25. Inte så originellt, jag vet, men T10:orna skulle inte fungera riktigt som vanligt. Skillnaden är att om den ena visar 0 (10) så räknas den andra dubbelt. Så 0 och 6 skulle bli 10+2*6=22. Två 0:or skulle räknas som 40.
Jag gillar de obegränsade tärningsslagen i t ex EON och Western. Nackdelen med dem, särskilt i EON, är IMHO att det blir mycket tärningsslagande, vilket tar ganska lång tid samt gör att spelarna kan höra om spelledaren slår högt. Med mitt system skulle man bara behöva slå två tärningar en gång. Det skulle förstås inte bli obegränsade slag, men genomsnittet gissar jag hamnar omkring 13, med ett max på 40, vilket bör räcka för att klara nästan vad som helst. Det är ovanligt att man slår över 40 med Westerns eller EONs tärningar (på normal svårighetsgrad). Den mest uppenbara nackdelen är att det blir lite konstig fördelning av resultaten, vilket gör det svårt att räkna ut hur stor chans man har att lyckas med ett slag. Det kanske kan lösas genom att räkna ut sannolikheterna för olika resultat i förväg och lägga in det som tabell eller diagram eller nåt.
Vad tycker ni?
-Jonas, första inlägget på nya forumen