Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har funderat lite på ett system för handlingsresolution att använda i mitt kommande projekt. Det baseras i grunden på Pendragontanken "Det är bra att slå högt - inom vissa gränser", eftersom detta ger sådana bra möjligheter att satsa. De enda tärningar som används är tiosidiga (även i from av procenttärningar). Nåväl, här är vad jag skrivit:
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Varje handling avgörs genom att man slår ett antal tärningar. Målet är att få ett resultat under sitt egenskapsvärde, men så högt som möjligt. Får man ett högre slag än egenskapsvärdet misslyckas man. Man får själv välja antal tärningar, men al handlingar räknas som skickligare utförda om man får högre effekt. Vissa handlingar kräver rent utav att man får en viss effekt eller högre, annars misslyckas man.
Därtill kommer riskerna att misslyckas katastrofalt eller lyckas perfekt. Man misslyckas katastrofalt om minst en tärning visar 10 och man i övrigt misslyckas med slaget, medan man lyckas perfekt om man slår exakt lika med sitt egenskapsvärde. Då man misslyckas katastrofalt misslyckas man inte bara med det man föresatt sig att lyckas med, man råkar dessutom ut för någon form av missöde som ytterligare förvärrar situationen. Då man lyckas perfekt, däremot, lägger man till en tärning till effekten. Om denna tärning visar 10 lägger man till ytterligare en tärning, om även denna visar 10 ytterligare en och så vidare. Effekten kan alltså i dessa fall bli hur hög som helst, även om den vanligen hamnar några steg över egenskapsvärdet.
En konflikt eller jämförelse mellan två personers egenskaper sköts på så vis att båda slår som vanligt och försöker få så hög effekt som möjligt. Även här är det möjligt att välja antalet tärningar som ska användas, vilket görs i hemlighet. Alltså kan en av deltagarna i en konflikt satsa lågt (med en ganska säker framgång men låg effekt) medan den andre tar i av all sin kraft (med hög effekt ifall han lyckas).
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Hur fungerar det? Några uppenbara problem? Man blir ju så lätt blind för de fel man själv har skrivit, så jag uppskatar om någon annan ögnar igenom det för att hitta konstigheter.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Varje handling avgörs genom att man slår ett antal tärningar. Målet är att få ett resultat under sitt egenskapsvärde, men så högt som möjligt. Får man ett högre slag än egenskapsvärdet misslyckas man. Man får själv välja antal tärningar, men al handlingar räknas som skickligare utförda om man får högre effekt. Vissa handlingar kräver rent utav att man får en viss effekt eller högre, annars misslyckas man.
Därtill kommer riskerna att misslyckas katastrofalt eller lyckas perfekt. Man misslyckas katastrofalt om minst en tärning visar 10 och man i övrigt misslyckas med slaget, medan man lyckas perfekt om man slår exakt lika med sitt egenskapsvärde. Då man misslyckas katastrofalt misslyckas man inte bara med det man föresatt sig att lyckas med, man råkar dessutom ut för någon form av missöde som ytterligare förvärrar situationen. Då man lyckas perfekt, däremot, lägger man till en tärning till effekten. Om denna tärning visar 10 lägger man till ytterligare en tärning, om även denna visar 10 ytterligare en och så vidare. Effekten kan alltså i dessa fall bli hur hög som helst, även om den vanligen hamnar några steg över egenskapsvärdet.
En konflikt eller jämförelse mellan två personers egenskaper sköts på så vis att båda slår som vanligt och försöker få så hög effekt som möjligt. Även här är det möjligt att välja antalet tärningar som ska användas, vilket görs i hemlighet. Alltså kan en av deltagarna i en konflikt satsa lågt (med en ganska säker framgång men låg effekt) medan den andre tar i av all sin kraft (med hög effekt ifall han lyckas).
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="svart">/images/hr.gif</td></tr></table>
Hur fungerar det? Några uppenbara problem? Man blir ju så lätt blind för de fel man själv har skrivit, så jag uppskatar om någon annan ögnar igenom det för att hitta konstigheter.