En del lär sig aldrig. Jag, t.ex., verkar inte kunna låta bli att fundera över olika tärningssystem och sedan vilja få dessa kommenterade på detta forum. Här kommer ett till.
Systemet baseras på obegränsade T6:or. Denna version av Ob-tärningar är något enklare än Eons: om man skulle få ett resultat på 6 slår man om tärningen och lägger till fem till resultatet. Upprepa tills man får något annat än en sexa.
Resten är ganska rättframt: slå ett antal Ob-tärningar lika med din färdighet och tag den som visar högst. Om detta resultat är lika med eller högre än en viss svårighetsgrad, alternativt en motståndares slag, har man lyckats.
Ett färdighetsvärde på ett skulle innebära otränad, tre skaplig, fem skicklig och på åtta-tio någonstans är man redo att kämpa om världsmästartiteln. En normal svårighet vore 5, men för riktigt knepiga handlingar kan den gå upp till 15-20. För riktigt inkompetenta figurer kan man lägga in ett färdighetsvärde på noll, vilket innebär att man slår två tärningar och tar den lägsta.
Systemet är ganska snabbt (fast även på låga färdighetsnivåer kan man komma att få slå om tärningar) och matematiken är enkel. Man blir inte oövervinnerlig med en hög färdighetsnivå - någon med färdighetsvärde tre kan vinna över någon med färdighetsvärde åtta, även om det omvända naturligtvis är vanligare.
En nackdel kan jag se, och det är att det inte finns något intuitivt sätt att göra regler för fummel. Tips skulle uppskattas.
I övrigt, har ni några kommentarer?
Ridijeck
Tärningsrullare
Systemet baseras på obegränsade T6:or. Denna version av Ob-tärningar är något enklare än Eons: om man skulle få ett resultat på 6 slår man om tärningen och lägger till fem till resultatet. Upprepa tills man får något annat än en sexa.
Resten är ganska rättframt: slå ett antal Ob-tärningar lika med din färdighet och tag den som visar högst. Om detta resultat är lika med eller högre än en viss svårighetsgrad, alternativt en motståndares slag, har man lyckats.
Ett färdighetsvärde på ett skulle innebära otränad, tre skaplig, fem skicklig och på åtta-tio någonstans är man redo att kämpa om världsmästartiteln. En normal svårighet vore 5, men för riktigt knepiga handlingar kan den gå upp till 15-20. För riktigt inkompetenta figurer kan man lägga in ett färdighetsvärde på noll, vilket innebär att man slår två tärningar och tar den lägsta.
Systemet är ganska snabbt (fast även på låga färdighetsnivåer kan man komma att få slå om tärningar) och matematiken är enkel. Man blir inte oövervinnerlig med en hög färdighetsnivå - någon med färdighetsvärde tre kan vinna över någon med färdighetsvärde åtta, även om det omvända naturligtvis är vanligare.
En nackdel kan jag se, och det är att det inte finns något intuitivt sätt att göra regler för fummel. Tips skulle uppskattas.
I övrigt, har ni några kommentarer?
Ridijeck
Tärningsrullare