Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har tänkt lite på det här med tärningssystem för färdigheter, och har nu kommit fram till följande variant. Den är rätt inspirerad av Eons Ob-system, men undviker (hoppas jag) de buggar som där finns i systemet för fummel och perfekt. Dessutom behöver man bara en tärning.
Alla färdigheter bestäms av ett färdighetsvärde. När man använder färdigheten lägger man dessutom till färdighetsgruppen (5 för ett normalt värde på den aktuella egenskapen). Detta värde ska man slå under med 1T20. Om man modifierar svårigheten så ändras inte färdighetsvärdet, utan i stället lägger man till (svårare)/drar ifrån (lättare) på tärningen.
Dock finns det ytterligare en faktor, nämligen att tärningen är obegränsad. Dock inte åt bara ett håll, som i Eon och Western, utan åt båda hållen. Om man slår 20 ska man slå ytterligare en tärning och lägga till, men om man slår 1 så börjar man slå negativa tärningar i stället. Dessa funkar som så att man drar ifrån detta från vad man slår, och om man slår 20 här drar man ifrån ytterligare, men om man slår 1 lägger man till (alltså så att man får upp det på positiva tal igen). Det kan verka lite krångligt, men det är faktiskt inte så ofta man blir tvungen att slå negativa Ob-slag.
Perfekt och fummel hanteras lämpligen med att man kommer långt från sitt effektiva färdighetsvärde (FV + grupp). Vad säger ni? Blir det krångligt med de negativa slagen? Funkar systemet för höga/låga värden? Har ni matematikkunniga naturvetare där ute några invändningar?
Alla färdigheter bestäms av ett färdighetsvärde. När man använder färdigheten lägger man dessutom till färdighetsgruppen (5 för ett normalt värde på den aktuella egenskapen). Detta värde ska man slå under med 1T20. Om man modifierar svårigheten så ändras inte färdighetsvärdet, utan i stället lägger man till (svårare)/drar ifrån (lättare) på tärningen.
Dock finns det ytterligare en faktor, nämligen att tärningen är obegränsad. Dock inte åt bara ett håll, som i Eon och Western, utan åt båda hållen. Om man slår 20 ska man slå ytterligare en tärning och lägga till, men om man slår 1 så börjar man slå negativa tärningar i stället. Dessa funkar som så att man drar ifrån detta från vad man slår, och om man slår 20 här drar man ifrån ytterligare, men om man slår 1 lägger man till (alltså så att man får upp det på positiva tal igen). Det kan verka lite krångligt, men det är faktiskt inte så ofta man blir tvungen att slå negativa Ob-slag.
Perfekt och fummel hanteras lämpligen med att man kommer långt från sitt effektiva färdighetsvärde (FV + grupp). Vad säger ni? Blir det krångligt med de negativa slagen? Funkar systemet för höga/låga värden? Har ni matematikkunniga naturvetare där ute några invändningar?