Nekromanti Tärningssytem

Krille

Super Moderator
"Jojo... och jag gissar att du tycker de alla är minst lika enkla som subtraktionen i DoDs fall? Att jag inte tänkte på det själv... att bolla med tärningsträd är så mycket intuitivare egentligen när man tänker efter."

Om man bara tänker efter lite före så är det egentligen inga problem. Dra ihop eventuella omslag i en egen liten hög. Ignorera högen om den är längst till höger och svårigheten skulle sänkas.

"allvarligt talat... :-/"

Dito. Du menar alltså på fullt allvar att du inte kan ignorera den högraste tärningen? Du menar vidare att det är mer intuitivt att hålla på med aritmetik (oavsett hur grundläggande) än att inte titta på en viss tärning?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Dessutom har kanske SL tänkt sig att personen som spelaren riktar sin RP:s vrede mot inte ska träffas av attacken. Spelledarens viktigaste uppgift är faktiskt skapa en berättelse och för att göra det måste man ibland fuska lite.<p><hr></blockquote><p>
Det där är det långt från alla som håller med om... personligen anser jag att spelledaren har två viktiga uppgifter:

1. Att i förväg skapa en situation. "I förväg" kan betyda "2 sekunder innan något händer", men det utförs dock i förväg.

2. Att "döma" hur spelarnas rollpersoner interagerar med denna situation.

I steg 2 anser jag att spelledaren tamejtusan ska hålla sig till reglerna. Om jag drar iväg ett skott med min båge mot en SLP och lyckas träffa så ska jag tamejtusan träffa också. Slår jag sedan tillräckligt mycket skada för att ha ihjäl kräket ska kräket också dö.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Vindhand

Myrmidon
Du menar vidare att det är mer intuitivt att hålla på med aritmetik (oavsett hur grundläggande) än att inte titta på en viss tärning?

Tycker jag det är enklare att se om man missade med med än den lilla siffra sl ger en jämfört med att välja bort det sista eller de sista tärningarnas delträd och räkna om summan? Ja faktiskt, hur hemskt det än må låta.

T.o.m för dig måste väl delträdssystemet ställa till problem för dina ihopräkningsvanor? För att inte tala om problemet med att slå ob3t6 en och en i ordning snarare än alla tillsammans...

Nåja, jag ser ingen mening med att fortsätta den här debatten. Jag har presenterat alla argument och det är helt din frihet att inte påverkas av dem om du så önskar /images/icons/smile.gif

Emil

Hero
I DoD är det nästan ett ickebeslut. Det är vanligtvis bäst att anfalla så vad man behöver veta är i princip "med vilket vapen" och "vilken motståndare", båda saker som ofta förljer rätt naturligt ur situationen.

Men precis så är det i Eon också. Du säger helt enkelt "Jag hugger killen högt med mitt svärd". Och så är det gjort. Det ingen tid alls!

I Eon finns det en mängd valmöjligheter och taktiskt finlir. Detta kan ju vara bra och så men det tar längre tid.

Vaddå? Men du väljer ju allt som oftast bara en sak varje gång ändå, så tidsskillnaden ser jag inte.

Sedan följer för Eon ett steg som du hoppat över:
Spelledaren avgör svårighetsgraden. Ett rätt viktigt steg som behöver göras _innan_ färdighetsslaget, till skillnad från DoD.

Avgör svårighetsgraden? Ähm, javisst, men det glömde jag i så fall i båda spelen. Det finns CL-förändringar i DoD som väger upp det. Och när dessa ska appliceras tar det längre tid än i Eon, där det finns få steg - blir det svårare höjer man en grad. I DoD kan välja med +/- 1-5... På det stora hela blir skillnaden inte väsentlig, eftersom avgörandet av svårighetsgrad tar två sekunder!

Jag gissar att detta steg är till för att maskera hur spelledaren måste göra sina taktiska val, bestämma svårighetsgrad och slå för dem?

Nope, inom momentet "Spelledaren avgör om manövern lyckas" hamnar just det som är naturligt. Nämligen att spelledaren slår pareringsslag eller motsvarande, och därefter slår på träfftabellen.

Behöver jag ens ta upp hur många fler moment detta innebär i Eon jämför med DoD?

Gärna det, eftersom du än så länge inte nämnt några!

Lägg därtill hur mycket långsammare Eons tärning är i jämförelse så förstår du kanske varför jag tycker man måste se saken extremt "ungefärligt" för att inte se skillnaden.

Nja, det där är ju en vanesak. Visst, det kan ju aldrig gå lika snabbt som att slå enbart en tärning, men nära på. Dessutom är det ju så att när du slår skada i DoD måste du ofta sitta och leta fram rätt tärningar - 1T8 för vapnet och 1T4 i skadebonus t.ex.

Som du ser så vidhåller jag att det tar ungefär lika lång tid. Jag nekar inte att DoD:s system går snabbare, men det är bara marginellt.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Evil Peter

Hero
I steg 2 anser jag att spelledaren tamejtusan ska hålla sig till reglerna. Om jag drar iväg ett skott med min båge mot en SLP och lyckas träffa så ska jag tamejtusan träffa också. Slår jag sedan tillräckligt mycket skada för att ha ihjäl kräket ska kräket också dö.

Någon gång tycker jag det kan vara OK om SL manipulerar lite men det ska inte vara uppenbart på något sätt för då tappar man lusten att fortsätta om man ändå inte får döda personen innan striden har varat så och så länge. Det har hänt någon gång att man känner att strider inte "får" sluta fort eller att mostståndaren träffar och parerar väldigt mycket trots en massa skador...

C

Krille

Super Moderator
"T.o.m för dig måste väl delträdssystemet ställa till problem för dina ihopräkningsvanor?"

Nepp. Varför då?

"För att inte tala om problemet med att slå ob3t6 en och en i ordning snarare än alla tillsammans..."

Vaddå slå en och en i ordning? Menar jag den högraste så menar jag den högraste, inte den tredje.

Så här va: slå 3T6. Lägg undan den högraste. Om detta är en sexa, slå om enligt Ob-systemet. Om fler än en tärning blir en sexa och den högraste är en av dem, slå om enligt Ob-systemet och skrapa undan de två högraste. Upprepa detta förfarande tills du eller tärningarna tröttnar.

Skulle nu spelledaren vilja minska svårigheten med två tärningar, lägg undan högen till vänster. Skulle spelledaren vilja minska svårigheten med en tärning, lägg undan högen till höger. Spelledaren har ju ändå inte tid med dig just nu, så du kan lika gärna sitta och roa dig med att räkna summan av vänsterhögen, summan av högerhögen och summan av båda. Ingen tid går förlorad.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Mederian

Warrior
Re: Håller med Marco ...

[...]för att sedan hoppa ut genom det stora glasfönstret, fem våningar upp, med orden "det finns säkert en hökärra nedanför."

Kom bara att tänka på Ford Prefect i Liftarens Guide till Galaxen... han hoppade ut genom fönstret mycket högre upp, två gånger till och med. Han klarade sig utmärkt /images/icons/wink.gif

/Mederian

Catalyst

Veteran
Jag tänker även på omvända situtioner.
Då man räddar RP:na för att man knappast tycker att det är en passande död som det håller på att råka ut för.

Om t ex Ärkehjältarna Sture och Knut möter det obligatoriska natt-monstret som är en björn, av diverse andledningar överraskar björnen Sture, och Knut ligger och sover, björnen får in en träff(och björnar gör jävligt mycket skada). Det finns en ganska stor risk att björnen gör slarvsylta av Sture innan Knut hinner ingripa. Detta tycker dock inte SL är bra för äventyret(förstör stämningen lite) och modifierar kanske björnens skada, eller låter knut undvika.

- Catalyst
"30n 0r d13!"